صنعتی که رونق آن با سنت پیوند خورده است / رونق اقتصادی مناطق روستایی با توسعه کلبه های بوم گردی

ساعت: 14:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792129

ایجاد واحدهای بوم گردی در روستاها برای بهبود زیرساخت های گردشگری روستایی یکی از اقدامات مهم بخش دولتی و خصوصی است که علاوه بر حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا موجب حفظ محصولات نیز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، امروزه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری، روستاها و خانه های بوم گردی است.

ایجاد واحدهای بوم گردی در روستاها با هدف گردشگری به منظور بهبود زیرساخت های گردشگری روستایی یکی از اقدامات مهم بخش دولتی و خصوصی است که علاوه بر حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا، فرهنگ و فرهنگ را حفظ می کند. کیفیت زندگی روستاییان را ارتقا می دهد.ساخت و ساز و تاسیسات گردشگری در این روستاها توسط سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد.

7c9585b4 645f 4714 bd03 8dac01d42e56 خبر خاکستری

وجود 14 اقامتگاه بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه

علی صابر در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: در حال حاضر 14 مقصد گردشگری مصوب در استان کرمانشاه داریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: فعالیت های عمرانی و تاسیسات گردشگری در این روستاها توسط بخش دولتی و خصوصی انجام می شود.

وی افزود: تاکنون 14 اقامتگاه بوم گردی در هفت روستای گردشگری شامل روستاهای پیران، کندوله، حناگه، هجیج، شمشیر، فش و نجبران ساخته شده است.

صابر افزود: این بوم گردی ها با توجه به طبیعت روستاها و متناسب با بافت فرهنگی، تاریخی و طبیعی آنها ساخته شده است.

151f180c ce30 45de 967a 2a89f74bfac2 خبر خاکستری

معاون گردشگری کرمانشاه گفت: ساخت اماکن گردشگری توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران انجام می شود که تسهیلات میراث فرهنگی در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این روستاهای در نظر گرفته شده برای گردشگری، بسته به موقعیت مکانی، دسترسی آسان، پارکینگ، بهداشت عمومی، آلاچیق، سکوها و حتی مهمانسراها وجود دارد.

صابر به برخی اقدامات بازسازی و مرمتی در این روستاها اشاره کرد و گفت: حمام تاریخی روستای چرمله علیا در سنقر بازسازی شده، بخشی از راه دسترسی به آبشار پیران سرپلذهاب آسفالت شده و آلاچیق در حاشیه روستای سراب هرسم ساخته شده است. در اسلام آباد هتل دوستاره روستای حاجید پاوه در حال ساخت می باشد.

وی گفت: تمامی این چهارده روستا با توجه به عوامل میراث فرهنگی دارای ظرفیت گردشگری هستند و به مرور با تزریق اعتبارات فعالیت های عمرانی از قبیل اقامتگاه بوم گردی، پارکینگ، فاضلاب و غیره انجام شده است. روستاییان از این وضعیت استقبال کردند و گفتند: «و متوجه تغییر وضعیت اقتصادی شدند.

c3f13dfa 2edb 4fc0 94c7 976d75311338 خبر خاکستری

به گفته معاون گردشگری استان، یکی دو روستای گردشگری که برنامه های گردشگری مانند اسکان در آنها اجرا نشده است، مانند گلین در گیلانهرب یا سرخه دیزه در دالاهو، به دلیل محدودیت زمین، استقبال خوبی نداشته اند. .

وی روستاهای مصوب گردشگری استان کرمانشاه را پیران، کندوله، حنه گا، هجیج، شمشیر، فش، نجوبران، سراب هرسم، ورمکان، گورنا چرماله، سرخه دیزه، گلین، حریر و شالان معرفی کرد.


تهیه و اجرای طرح ارزشمند احیای بافت 6 روستای استان کرمانشاه

جعفر نصوری در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز در خصوص روستاهای گردشگری کرمانشاه و همچنین دارای بافت ارزشمندی، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت تهیه و اجرای طرح هادی روستاهای گردشگری محور، احیای ظرفیت گردشگری روستاها و تعیین ضوابط ساخت و ساز بر اساس آن را بر عهده دارد. برای اهداف توریستی برنامه ای وجود دارد.

معاون توسعه روستایی استان کرمانشاه افزود: در این راستا در دهه 80 برای 14 روستای گردشگری استان طرح هدایتی تدوین شد که به کارگروه مشترک میراث فرهنگی و گردشگری ارسال شد. هم به بنیاد و هم به کشور. سازمان برنامه و بودجه.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از روستاهای استان علاوه بر فرصت های گردشگری از ویژگی های فرهنگی خاصی برخوردار هستند، لذا با توجه به ضوابط در نظر گرفته شده برای آنها، طرح ارزنده ای برای احیا و احیای بافت ها تهیه و اجرا شده است. “

51670def d461 4dcc b52b c2c0215636e6 خبر خاکستری

سفیدبرگ و پاتاگ به مجموع اقامتگاه های گردشگری استان کرمانشاه اضافه می شوند

نصوری گفت: تاکنون مراحل طرح گردشگری روستاهای پاتگ از سرپل ذهاب، سفیدبرگ از جوانرود، نوجوبران از هرسین، پیران از سرپل ذهاب، حنه گا از پاوه و اجرای طرح گردشگری انجام شده است. روستای خانقاه به تصویب رسید و طرح روستای پیران از ابتدای سال 97 اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای شمشیر، هجیج، زرداوی و شورکان از شهرستان پاوه، روستای توتشمی از شهرستان دالاهو و روستای کرامبست از شهرستان کرمانشاه نیز در تهیه و اجرای طرح ارزشمندی مشارکت داشتند. برای احیای بافت

معاون توسعه مسکن روستایی کرمانشاه گفت: طرح بافت ارزشمند روستاهای شمشیر و حج به طور کامل اجرا می شود و روستاهای زردوی و شورکان در حال اجرای طرح هستند. همچنین طرح بافت ارزشمند روستای توتشمی تصویب شده و در انتظار تخصیص اعتبار برای اجراست.

مهندس نصوری در خصوص صدور سند در این روستاها افزود: برنامه صدور سند مالکیت در این روستاها انجام شده اما صدور سند بنا به درخواست مالکان انجام می شود.

e2102e7d 9ab2 426b 8912 c334033a3f68 خبر خاکستری

وی در خصوص تغییر ساختار روستاها و استقبال گردشگران گفت: خوشبختانه روستاهای مذکور از ورود گردشگران استقبال می کنند و در این راستا واحدهای بوم گردی زیادی احداث شده که توسط سازمان میراث فرهنگی نظارت و تامین می شود. “

مسئول حفظ بافت ارزشمند این روستا گفت: متاسفانه در روستای شمشیر علیرغم اخطارها و مکاتبات متعدد بنیاد مسکن، ساخت و ساز در منظری مغایر با اهداف پروژه انجام شده است.

وی در پایان گفت: روستاهای سفیدبرگ و پاتگ به مجموع اقامتگاه های گردشگری استان کرمانشاه اضافه شده است.

6725adcc 6c5b 4106 8cb8 b0493dc2800b خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، گردشگری روستایی به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی کمک می کند و فرصت های خوبی را برای روستاییان فراهم می کند.

توسعه خانه های بوم گردی پروژه ای با سود همه جانبه به نفع روستاییان، گردشگران و محیط زیست خواهد بود. در واقع گردشگران علاوه بر دیدن طبیعت زیبا، آداب و رسوم و فرهنگ محلی روستا را نیز می شناسند و با خرید محصولات و صنایع روستایی و یا غذاهای محلی به اقتصاد روستا کمک می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید