صاعصدر شورای نگهبان؛ آیا مبنایی برای حضور در انتخابات است؟ / سکوت تندروها قبل از تاکید رهبری بر انتخابات رقابتی + تب

صاعصدر شورای نگهبان؛  آیا مبنایی برای حضور در انتخابات است؟  / سکوت تندروها قبل از تاکید رهبری بر انتخابات رقابتی + تب

توصیه های متعدد رهبر انقلاب مبنی بر لزوم حضور در انتخابات آتی با واکنش چهره های سیاسی مواجه شد اما آنچه جلب توجه کرد سکوت حامیان دولت و طیف های تندرو و رسانه های منتسب به آنان در قبال این موارد بود. کلمات مهم .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مشارکت در انتخابات» کلید واژه مکرر بیانات رهبر انقلاب است که نه تنها در انتخابات پیش رو، بلکه در ادوار مختلف انتخابات نیز بارها و بارها توسط رهبری مطرح شده است. بر این موضوع تاکید و اصرار داشت. اهمیت این موضوع در انتخابات پیش رو به این دلیل است که در چند انتخابات اخیر مشارکت با افت چشمگیری مواجه بوده که صرف نظر از دلایلی که باعث آن شده است، موجب نگرانی دلسوزان نظام و به طور کلی شده است. . سیستم. .

رهامی: برخی تندروها گرین کارت انگلیس دارند/فرایند اصلاحات رهبر ندارد/بهزاد نبی با او مشورت شده/ژنرال Z هیجان دهه 1960 ندارد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم استان های خوزستان و کرمان روز شنبه (11 دی 1402) بار دیگر بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید کردند. همانطور که در 24 فروردین امسال در نشست مسئولان و کارگزاران نظام برای داشتن یک انتخابات خوب، سالم و با مشارکت بالا 4 رکن «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخاباتی» را راهبرد انتخاباتی اعلام کرد. در ادامه، مجدداً انتخابات 20 اسفند را بسیار مهم، تعیین کننده و مبتنی بر تغییر خواندند و گفتند: برگزاری انتخابات به بهترین شکل برای ملت خود یعنی با 4 ویژگی مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح ها. و نماهای مختلف، سلامتی و ایمنی واقعی.” پایان “آماده کردن”

رهبر انقلاب در بخشی دیگر از بیانات خود با بیان اینکه اگر مشارکت ضعیف باشد مجلس ضعیف تشکیل می شود، تأکید کردند: «هرکس مخاطب دارد موظف است مردم را به انتخابات دعوت کند، دانشمندان اعلام کنند. ، اساتید دانشگاه، اساتید رادیو، رسانه ها، جوانان، افراد خانواده، همه می توانند اعلام کننده انتخابات باشند، مردم، مخاطبان خود را به انتخابات دعوت کنند، آن وقت انتخابات یک انتخابات پرشور خواهد بود.

همچنین رهبر انقلاب دلیل برپایی دیکتاتوری یا «آشوب، بلاتکلیفی و اغتشاش» را «عدم انتخابات» برشمردند و با انتقاد از کسانی که به انحاء مختلف مردم را از حضور در انتخابات منصرف می‌کنند، گفتند: انتخابات است. تنها راه درست و واقعی که می تواند حاکمیت ملی مردم را تضمین کند».

این سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات و حضور روزافزون در انتخابات با واکنش چهره های سرشناس اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شد. همانطور که عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرآنلاین، توپ را به زمین شورای نگهبان انداخت و گفت: آقایان شورای نگهبان باید تنگ نظری ها را در خصوص رد صلاحیت ها جبران کنند و زمینه را برای انتخابات مشارکتی فراهم کنند. ” محمد مهاجری همچنین از عملکرد شورای نگهبان به عنوان انتخابات 1400 ابراز نگرانی کرد و گفت: اصولگرایان معتدل منتظرند تا ببینند شورای نگهبان تا کجا به توصیه های رهبر معظم انقلاب عمل خواهد کرد.

محمدرضا بهنار، دبیر جامعه مهندسی اسلامی نیز با تاکید بر افزایش تعداد نامزدهای انتخاباتی، از شورای نگهبان خواست صلاحیت ها را با دقت بیشتری بررسی کند. در ادامه محمد هاشمی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات هیجانی نخواهد بود.

البته مطالبات به شورای نگهبان محدود نمی شود، بلکه از دولت و مجلس نیز انتظاراتی وجود دارد که زمینه را برای برگزاری انتخابات مشارکتی فراهم کنند. به عقیده برخی در آستانه انتخابات دولت ها و مجلس ها باید شوک مثبتی به افکار عمومی وارد کنند تا آنها را به ایفای نقش در انتخابات تشویق کنند.

سکوت عجیب رسانه های حامی دولت در مورد توصیه های انتخاباتی رهبری

سخنان رهبری اما با واکنش طیف های معتدل در جریان اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شد اما با سکوت نیمی از طیف رادیکال و حامیان دولت نیز همراه شد. بررسی ها نشان می دهد رسانه های نزدیک به این محدوده تنها به بیانات مدیریت پرداختند و هیچ اقدام رسانه ای خاصی برای برجسته سازی اظهارات مدیریت صورت نگرفت.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که زمینه مشارکت حداکثری فراهم شود، به نگاه گرم رسانه های حامی دولت به بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد. درباره انتخابات گفت: ثبات و حامیان دولت به هیچ وجه از این سخنان رهبر معظم انقلاب راضی نبودند و این رویکرد را در انتخاب تیترهای رسانه های خود نشان دادند.