علت گرانی مرغ را کشف کردند

علت گرانی مرغ را کشف کردند

دلیل گرانی مرغ در این زمان را می توان کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت مرغ زنده دانست.

طبق گزارش فرارو؛ قیمت مرغ زنده از اواسط آبان تا نیمه آذر امسال از 57 هزار و 400 تومان به 63 هزار و 400 تومان رسید و اکنون خرید مرغ در بازار برای مردم گران شده است. بررسی های فرارو نشان می دهد که خرید مرغ به صورت همزمان در اواسط آذرماه امسال به طور متوسط ​​کیلویی 85 هزار و 470 تومان است که تقریبا 12 هزار و 500 تومان بیشتر از قیمت مصوب است. افزایش قیمت مرغ از نگاه مسئولان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی غیرمنطقی است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با عرضه مرغ منجمد به تعدادی به دنبال بازگرداندن آرامش به بازار هستند. از استان ها
آیا افزایش قیمت مرغ واقعی است؟

اکنون که به اواسط آذرماه رسیده ایم، قیمت گوشت مرغ در کشور به 85 هزار و 470 تومان رسیده است. رقمی که تقریبا 17 درصد بیشتر از نرخ مصوب مرغ است. چرا که در اردیبهشت ماه امسال قیمت قطعی گوشت مرغ به ازای هر کیلوگرم 73 هزار تومان تعیین شد.
قیمت مرغ به طور متوسط ​​حدود 85 هزار تومان تخمین زده می شود در حالی که در برخی استان ها با اعداد بالاتری روبه رو هستیم.

به عنوان مثال قیمت گوشت مرغ در استان آذربایجان شرقی به کیلویی 100 هزار تومان رسیده است و کمترین قیمت گوشت مرغ در این استان کیلویی 90 هزار تومان است. یا مثلا در استان قزوین که وضعیت کمی بهتر است، حداقل قیمت مرغ ۷۷ هزار تومان است و در برخی خرده فروشی ها مرغ تا کیلویی ۸۳ هزار تومان است.

میانگین قیمت مرغ در تهران 95 هزار تومان است و تقریباً در هیچ یک از میادین میوه و تره بار نمی توان مرغ با قیمت مصوب خریداری کرد.

در حالی که قیمت مرغ به تیتر اخبار اقتصادی رسانه ها بازگشته است، یک ماه پیش میانگین قیمت مرغ در کشور 78 هزار و 790 تومان بود و اکنون نسبت به این روزها تقریباً 10 درصد بیشتر برای خرید مرغ هزینه می شود. .
افزایش قیمت مرغ بر اساس آمار رسمی

قیمت مرغ نسبت به آخرین آمار رسمی از مهرماه امسال، کیلویی 3 هزار و 250 تومان افزایش داشته است. مرکز آمار ایران می گوید در مهرماه امسال هر کیلوگرم مرغ به طور متوسط ​​82 هزار و 220 تومان در کشور به فروش می رسید.

البته قیمت مرغ از استان به استان و شهرستان به شهر متفاوت است و به همین دلیل، داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که کف و سقف قیمت مرغ در آن روزها 75 و 90 هزار تومان بوده است. به ترتیب.
قیمت مرغ این روزها باز هم حاشیه ای شده است چرا که آمارهای رسمی از ثبات نسبی این بازار از ابتدای خردادماه امسال حکایت دارد.

قیمت مرغ خرداد امسال پس از افزایش نرخ مصوب به طور میانگین 81 هزار و 715 تومان ثبت شد. یک ماه بعد خرید مرغ کیلویی 85 هزار و 800 تومان و مرداد امسال کیلویی 87 هزار تومان شد. افزایش قیمت مرغ در شهریورماه امسال بالاخره متوقف شد و میانگین قیمت مرغ به کیلویی 82 هزار تومان بازگشت. آرامش نسبی در بازار مرغ تا چند روز پیش ادامه داشت اما بحث کمبود مرغ و افزایش قیمت مرغ زنده بار دیگر مرغ را در صدر اخبار اقتصادی این روزها قرار داده است.

دلیل گرانی مرغ در این موقع از سال را می توان کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت مرغ زنده دانست.

قیمت مرغ زنده که برای فروشندگان حائز اهمیت است هم اکنون 63 هزار و 400 تومان برآورد شده است. برای درک بهتر دلیل گرانی گوشت مرغ باید بدانید که خرید مرغ زنده در یک ماه قبل به طور متوسط ​​کیلویی 57 هزار و 400 تومان هزینه داشت.

بنابراین، قیمت مرغ زنده در یک ماه دقیقاً 10 درصد افزایش یافته است و تقریباً به اندازه خرید یک مرغ برای مردم است.

البته دلیل گرانی مرغ از نظر مسئولان منطقی نیست و علی ابراهیمی به عنوان مدیرعامل فدراسیون گوشت طیور ایران می گوید چون میزان تولید مرغ در مقایسه با افزایش قیمت مرغ در ماه های گذشته اصلا منطقی نیست. اما در تعدادی از استان ها مانند البازار و کرمانشاه برای مقابله با افزایش قیمت مرغ، عرضه مرغ منجمد تغییر کرد تا قیمت ها به روال هفته های قبل بازگشت.

میانگین قیمت مرغ در استان های مختلف

وضعیت

میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ

آذربایجان شرقی

95 هزار تومان

مازندران

92 هزار و 500 تومان

تهران

84 هزار تومان

اصفهان

87 هزار تومان

سواری

81 هزار تومان

مسخره بازی

90 هزار و 500 تومان

خراسان جنوبی

77 هزار و 750 تومان

کرمان

87 هزار و 750 تومان

خوزستان

94 هزار تومان

میانگین قیمت گوشت مرغ در کشور

85 هزار و 470 تومان

نرخ مصوب مرغ

73 هزار تومان