علت گرانی گوشت قرمز را فاش کردند

علت گرانی گوشت قرمز را فاش کردند

روز جدید به گفته رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی اراک، اگر میزان کشتار در مجموعه به جای ذخیره سازی وارد بازار شود، قطعا وضعیت بهتری در بازار خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی اراک با انتقاد از برخی سیاست های دولت در بازار به سایت دهبان ایران گفت: معلوم نیست کشتار توسط شرکت پشتیبانی امور دام به کجا می رسد! اگر میزان کشتار در این مجموعه به جای ذخیره سازی وارد بازار شود; وضعیت بازار قطعا بهتر خواهد شد.

کاهش مصرف گوشت قرمز در ایران به دلیل گرانی این پروتئین موضوعی است که در سال های اخیر بسیار به آن اشاره شده است. برخی آمارها حاکی از آن است که میزان دسترسی یک فرد به گوشت قرمز در روز به ده گرم رسیده است که نشان دهنده وضعیت فروش این محصول در بازار است.

کندی بازار قصابی و همچنین کاهش شدید قدرت خرید مردم، حتی برخی از فعالان این صنف را به فکر تغییر شغل یا تغییر هدف واحدهای تجاری خود انداخت. از سوی دیگر کمبود علوفه به دلیل کاهش بارندگی در کشور و همچنین قاچاق دام به خارج از کشور باعث شده برخی از دامداران رغبتی به پرواربندی دام نداشته و به فکر فروش دام کوچک خود باشند.

در همین رابطه یکی از اعضای برجسته انجمن فروش پروتئین می گوید; وضعیت بازار به خوبی کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کندی کار قصابان را نشان می دهد.

وی تاکید می کند؛ امروزه افرادی هستند که با مشکل ادامه کار در صنعت پروتئین مواجه شده اند که تمام عمر خود را در این زمینه کار کرده اند و شغل دیگری جز قصابی نمی شناسند و پس از چندین دهه نمی توانند شغل دیگری را شروع کنند.

کاهش کشتار حیوانات

عزت الله علی همتی رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی اراک در گفت و گو با آبزرور ایران درباره وضعیت بازار گوشت قرمز گفت: میزان دام های ذبح شده برای توزیع در قصابی ها نسبت به چند سال قبل به نصف کاهش یافته است.

وی گفت: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و مبلغ واریز به حساب سرپرستان خانوار به دلیل حذف ارز ترجیحی به حدی محدود است که نمی توانند آن را برای خرید محصولات پروتئینی خرج کنند.

وضعیت کار قصاب ها خوب نیست

رئیس اتحادیه سوپرمارکت ها و مواد پروتئینی اراک در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که آیا وضعیت بد بازار منجر به تغییر شغل در این صنف شده است، گفت: فروش قصابی ها است. نصف، اما شخصی که یک عمر را گذرانده است، پس از کار در این حرفه، نمی تواند به دنبال کار دیگری برود و به دلیل عدم آشنایی با مشاغل دیگر. و باید با وجود رکود در بازار به تجارت خود ادامه دهد یا اتحادیه خود را تعطیل کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت جلوی صادرات گوسفند را بگیرد، قیمت گوشت در بازار متعادل می شود.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی اراک با انتقاد از شرکت نگهداری دام کشور گفت: کشتارها از سوی شرکت نگهداری دام کشور به کجا می رسد اگر میزان کشتار در این مجموعه به بازار معرفی شود. ، به جای ذخیره می شود. وضعیت بازار قطعا بهتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بازار همواره در بهمن ماه با افزایش مواجه است و امیدواریم شرکت پشتیبانی امور دام کشور در آن زمان کشتارگاه های ذخیره شده خود را به بازار تزریق کند.

علی همتی با ارائه آمار سازمان دیده بان ایران از قیمت گوشت در کشور گفت: در سال گذشته قیمت گوشت قرمز نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش داشته و در صورت عدم اعمال سیاست های صحیح به بازار؛ احتمال افزایش قیمت در ماه های پایانی سال وجود دارد.

کشور با کمبود دام مواجه است

رئیس اتحادیه سوپرمارکت ها و مواد پروتئینی اراک در پایان گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی و وضعیت خوراک بسیاری از دامداران نتوانسته اند دام های خود را پروار کنند و این موضوع نیز باید برطرف شود. مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. آنچه مسلم است تعداد دام های آماده کشتار در کشور کم است و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود.

دیدگاهتان را بنویسید