مالیات بر ارزش‌افزوده سنوات گذشته باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است/ در تصویب و ابلاغ قوانین، امنیت روانی لحاظ شود

به گزارش خبرنگار موج


امیر کشانی در یکصد و سی و پنجمین شورای گفت و گو با بخش خصوصی و دولت با فعالان اقتصادی گفت: صدور گواهی قطعی است. مالیات بر ارزش افزوده این امر در سال های 1387 تا 1401 باعث نگرانی شدید فعالان اقتصادی و مدیران مشاغل شد، در حالی که طبق قانون تجارت مصوب 1311، صاحبان مشاغل تنها تا 10 سال مکلف به نگهداری دفاتر مالی و طبق قانون مستقیم بودند. مالیات، برای نگهداری اسناد مالی تا 5 سال.

وی افزود: این موضوع علاوه بر مشکلاتی که ایجاد کرده، امنیت روانی فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل را برهم زده و موجب نگرانی در هنگام خرید سهام بنگاه های اقتصادی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از مسئولان خواست به جای نگاه به درآمدهای کوتاه مدت و سالانه، نگاه بلندمدت و ملی به مشکلات داشته باشند.

محمود حکیت سراست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز اظهار داشت: اینکه سازمان امور مالیاتی موظف شد پرونده های معوقه را در بازه زمانی معین رفع کند، اقدام خوبی است. اما باید بررسی شود که چرا حدود 3000 پرونده مالیاتی معوقه در دفتر مالیاتی استان وجود دارد.

وی افزود: فعالیت دستگاه های اجرایی باید به گونه ای باشد که نیازی به رجوع به گذشته نباشد و بلافاصله با روش ها و فناوری های نوین به وظایف خود عمل کنند.

محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنعت و عضو شورای نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این خصوص اظهار داشت: فعالان اقتصادی آنها محدودیت های کشور را درک می کنند و از قوانین تعیین شده تبعیت می کنند. اما از سوی دیگر دولت نباید با فشاری که وارد می‌کند از بخش خصوصی انتظار رشد تولید، اشتغال‌زایی و بهبود فضای کسب‌وکار را داشته باشد.

اصغر احوان مقدم، رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی محیط کسب و کار و عضو شورای نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: برخی پرونده های مالیاتی مربوط به مودیان است که اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارائه کرده اند. اما سازمان امور مالیاتی نتوانسته با آنها برخورد کند و اکنون برگه نهایی مالیات بر ارزش افزوده برای آنها صادر شده است. انتظار ما از سازمان امور مالیاتی این است که برای این دسته از موارد، امکان بررسی و حمایت از مودیان را قبل از ارجاع به دادرسی در نظر بگیرند.

سید وحید دزفولی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو شورای نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: در زمینه تولید مرغ، اصفهان در گذشته در راس کشور قرار داشت. اما به دلیل برخی محدودیت ها این موقعیت را از دست دادیم.

وی گفت: دلیل این امر کاهش حاشیه سود در انتهای زنجیره فروش به دلیل قیمت گذاری های تحمیلی از سوی دولت است. این موضوع باعث شد اصناف اصفهان به برندهای استان های دیگر روی بیاورند و تمایلی به فروش برندهای استانی نداشته باشند.

محمدرضا گل احمد، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان وی همچنین گفت: برخی از کارگاه های کوچک صنعت نساجی که محصولات خود را به تجار و فروشندگان نهایی می فروشند نمی توانند فاکتور قابل ثبت در سامانه مالیاتی دریافت کنند. این مشکل برای آنها مشکلات مالیاتی ایجاد کرد. تا زمانی که سامانه مودیان برای کل زنجیره تجارت به طور کامل اجرا نشود، سازمان امور مالیاتی با این کارگاه ها مساعدت و توافق خواهد داشت.

احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز اظهار داشت: مجلس بر اساس قانون بودجه به وزارت اقتصاد و دارایی این اختیار را داد که ظرف یک سال وضعیت پرونده های مالیات بر ارزش افزوده از سال 1386 تا 1380 را نهایی کند.

وی بیان کرد: احکام قطعی مالیاتی صادره در حال حاضر در صورت اعتراض مودیان قابل بررسی است و نیازی به ضمانت نامه بانکی نیست و فقط با چک تضمینی امکان پذیر است.

مهدی تقیانی نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی نیز گفت: قانون تعیین مالیات بر ارزش افزوده برای کمک به فعالان اقتصادی و مودیان در قانون بودجه گنجانده شد چرا که قبلا مهلتی برای معامله سازمان امور مالیاتی وجود نداشت. با پرونده ها و می تواند در هر زمان نسبت به نهایی شدن پرونده مالیاتی سال های گذشته اقدام کند. اما بر اساس این قانون اگر سازمان امور مالیاتی تا پایان سال 1402 به پرونده های مالیاتی رسیدگی و حل و فصل نکند، اجازه رسیدگی به پرونده ها را نخواهد داشت.

وی افزود: از سال 1402 به بعد با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی، این سامانه مرجع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شد.

محمد نمکی زاده رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز اظهار داشت: اخیراً اقدامات سختگیرانه ای در زمینه مبارزه با قاچاق کالا تشدید شده و بسیاری از کالاهای اصناف در روزهای اخیر توقیف شده است.

وی گفت: از سوی دیگر اصناف با قیمت گذاری دستوری مواجه شده اند که این امر موجب کاهش سود و اعمال جریمه های سنگین برای آنها شده است. از سازمان امور مالیاتی انتظار داریم در بررسی سوابق مالیاتی اصناف این موارد و فشارها را در نظر گرفته و بخشی از این جرائم را که اصناف می پردازند از مالیات خود کسر کند.

اتاق بازرگانی اصفهان