مخالفت با جنبش جهادی

مخالفت با جنبش جهادی

«ابراهیم رئیسی» در جلسه علنی روز گذشته مجلس در جریان تقدیم لایحه بودجه 1403 به کل کشور واقع گرایی را یکی از محورهای بودجه ارائه شده به مجلس دانست و گفت: این لایحه مبتنی بر واقعیت های عملیاتی است و بر اساس برنامه هفتم توسعه

رئیس جمهور افزود: در بودجه 1403 تلاش شد تا هم به دخل و خرج واقعی نگاه شود و در این بودجه تلاش شد با یک حرکت جهادی بسیاری از اختلافات موجود که منجر به رنج همگان می شود برطرف شود.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تاکید کرد: آنچه در بودجه انجام شد بر اساس تلاش برای اجرای قانون بود و آنچه انجام شد سعی شد قانونمند و اصولی باشد و قابل حسابرسی دقیق باشد. همچنین می توان عملکرد را سنجید و اعلام کرد که تا چه حد قانون اجرا می شود زیرا ما در مقام مجری قانون هستیم و شما نمایندگان در مقام قانونگذار هستید و اساس دولت این است که قوانین مطابق برنامه ششم اجرا شود. و در برنامه هفتم بنابراین اولین نکته این است که بودجه سال 1403 مطابق با واقعیات است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بودجه سال 1403 بر اساس برنامه هفتم تنظیم شده است، گفت: در این بودجه تلاش شده است تا بسیاری از گلایه هایی که امروز باعث رنج همه مردم شده است، با یک حرکت جهادی و نه یک حرکت عادی، متعادل شود. همچنین تلاش هایی برای مهار تورم صورت گرفته است.

مسئله کسری بودجه

رئیسی با بیان اینکه کسری بودجه، رشد نقدینگی، نارضایتی بانک ها و برداشت بانک مرکزی از عوامل ایجاد تورم است، گفت: دولت تلاش می کند در 6 ماهه دوم سال 1400 که دولت شروع به کار کرد، کسری بودجه نداشته باشد. با کسری بودجه 480 هزار میلیاردی مواجه شدیم، اما با کسب درآمد، نه با استقراض و چاپ پول، در 6 ماهه دوم سعی کردیم کسری را برطرف کنیم و این اتفاق افتاد و رشد اقتصادی اندکی که در «دهه عید گذشته» شاهد بودیم تغییر کرد. در آن زمان گاهی 4 دهم درصد، گاهی 7 دهم درصد و گاهی 1 درصد بود، اما در مجموع ما در آن دهه رشد اقتصادی نداشتیم و آن چیزی که ما بودیم نبود. پیش بینی می شد در سال اول دولت بالای 4 درصد رشد اقتصادی داشتیم و در سال 1401 بالای 4 درصد رشد اقتصادی داشتیم و امسال سعی کردیم کسری بودجه نداشته باشیم همکاری مجلس و دولت جلوگیری از تضاد هزینه و درآمد در سال 1401 باعث شد که کسری بودجه نداشته باشیم. تلاش ما در سال 1402 هم همینطور است.

وی با اشاره به رشد نقدینگی منجر به تورم افزود: امروز شاهد رشد 26 درصدی نقدینگی بودیم و در نظر داریم تا پایان سال به 25 درصد برسد. واضح است که رشد نقدینگی تحت کنترل است. افزایش نقدینگی منجر به تورم و کسری بودجه می شود و لازم است انضباط مالی و بانکی در کشور برقرار شود. در قانوني كه اخيرا تصويب شده و مراحل نهايي آن گذشته و به دولت رسيده و ما نيز براي اجرا ابلاغ كرده ايم.

مشکل بانک ها برای اقتصاد

رئیس جمهور درباره مسائل مربوط به بانک ها افزود: موسسات مالی برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد می کردند. از ابتدای سال برنامه بانک مرکزی و دولت ساماندهی بانک ها بود و امروز تکلیف یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می شود.
رئیسی تصریح کرد: وقتی همه مواردی که منجر به تورم می شود کنترل شود طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود، تورم ماهانه 2.2 درصد است و تورم سالانه کاهش یافته است. تورم نقطه ای نیز پایین آمده و اگر انضباط مالی با توجه به هزینه و درآمد به طور کامل انجام شود، قطعا شاهد کاهش تورم خواهیم بود. با منویات مقام معظم رهبری، خواسته های مجلس، دولت و مردم عزیز.

مشکلات در کاربرد ماده 44

رئیسی ادامه داد: ما معتقدیم اصل 44 قانون اساسی سیاست درستی است که ابلاغ شد اما در اجرای آن با مشکلاتی همراه بود، وقتی بلوکی تسلیم شد نباید رها شود و بعد از تسلیم شروع کار دولت است. در گذشته در قالب کارآفرینی انجام می شد اما امروز باید در قالب توانمندسازی و تسهیلات و کمک به سرمایه گذار باشد. اساس حکومت، اجرای صحیح سیاست های اصل 44 قانون اساسی است.

مروری بر گشودن گره های زندگی مردم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در این دیدگاه شریک هستیم که باید گره از زندگی مردم باز کنیم و فعالیت های ما باید به سعادت مردم کمک کند، این برای تمرکز بر متن و پرهیز از حاشیه است. متن درباره گره گشایی و تسهیل زندگی مردم در همه زمینه ها و ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه هدف ما رشد اقتصادی 8 درصدی است، گفت: توجه به عدالت در پرداخت ها در سطح استانی و ملی در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال 1403 مورد توجه قرار گرفته است و همچنین نقش مردم در اقتصاد و فعال سازی اقتصاد بر اساس قانون. قوانین اصلی و موضوعی در نظر گرفته شده است و در نظر داریم که دستورات دولت را کاهش دهیم و نظارت دولتی را افزایش دهیم و از یک سو بخش تعاونی و خصوصی را با راهنمایی، حمایت و نظارت دولت فعال کنیم.

حقوق متناسب در دستور کار دولت

رئیسی با یادآوری اینکه تناسب حقوق کارگران و مستمری بگیران در دستور کار دولت بوده و هست و در بودجه 1403 مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد: کاهش وابستگی به نفت نیز در برنامه دولت است و در بودجه 9 واحد درصدی داریم. وابستگی و برای کاهش وابستگی نیاز به برنامه ریزی داریم که دولت مدنظر قرار گیرد و کسری تراز عملیاتی در بودجه لحاظ شود، هفتم به این موضوع نیز توجه داشتیم. امیدواریم همانطور که برای تصویب برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم، بودجه سال 1403 با همت جنابعالی و دولت به صورت دقیق و سریع تصویب و در اختیار دولت قرار گیرد و اقدامات پیگیری نمایندگان شما باشد. تأثیر بر اجرای دقیق قانون.