مخالفت ناخودآگاه آملریجانیان با دولت اصلی; از عدم امضای وکالتنامه تا مخالفت با واردات خودرو

مخالفت ناخودآگاه آملریجانیان با دولت اصلی;  از عدم امضای وکالتنامه تا مخالفت با واردات خودرو

روز جدید :عاملاریجانی که زمانی معاون اول ابراهیم رئیسی به شمار می رفت از مخالفان سرسخت ریاست جمهوری وی است و عدم امضای اعتبارنامه ابراهیم رئیسی و عدم حضور وی در مراسم تحلیف نیز گواه این امر است.

“واردات خودرو” یکی از مهمترین چالش های نمایندگان پارلمان اروپا در بررسی بودجه 1401 بود که در نهایت با شرایط تعیین شده در اسفندماه گذشته تصویب شد. اما در قانون بودجه 1401 که توسط قالیباف ابلاغ شد، خودروها از فهرست اقلام وارداتی حذف شدند. در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف بند واردات خودرو از بودجه، توجه ها برای علت یابی به سمت بهارستان معطوف شد.

ابتدا حمیدرضا حاجی بابایی در گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به اینکه هیات عالی نظارت شورا تصمیم واردات خودرو را بر خلاف سیاست های کلی نظام تلقی کرد، گفت: هیات امنا بدون تصویب مجلس نمی تواند بودجه را تصویب کند. نظر جلسه را اجرا می کند.

اختلاف نمایندگان برای واردات خودرو

در پی این اظهارات سید نظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفتگو با شبکه ۲۱ خبر مبنی بر حذف بند واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: واردات خودرو را ممنوع نکرده ایم اما دولت به دلیل مشکلات ارزی خودروها واردات را ممنوع کرده است. اما مجلس با توجه به هزینه ها و مطالبات مردم مجوز واردات خودرو را به دولت داد که این بدان معنا نیست که در گذشته ممنوعیتی داشتیم. در این مصوبه میزان واردات خودرو را مشخص کردیم.

وی با بیان اینکه مجلس به طور کلی مجوز واردات خودرو را با شرایط خاصی به دولت داده است، تاکید کرد: تنها چیزی که حذف شده، تعداد مربوط به واردات خودرو است و اگر دولت مشکل ارزی و سیاست های مشترک نداشته باشد. مشکلی نیست، دولت می تواند خودرو وارد کند.

با این حال، مناقشات نمایندگان کامل نیست. علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، دیروز علناً درباره ورود شورای عالی تشخیص به موضوع واردات خودرو گفت: هیئت اجرایی آن باشید. بنابراین هیئت این موضوع را با هیئت نگهبان حل و فصل کرده است نه با هیئت عالی نظارت بر مجلس تشخیص که فصل جدیدی در قانون گذاری است.

جالبتر اینکه روجولا جیانی آباپور، سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن دیروز آخرین وضعیت آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرد. در نهایت هیأت عالی نظارت بر هیأت نظارت بر حسب مقتضی مخالفت کرده و واردات خودرو تصویب نشد. قانون دیگری نیز در مورد واردات خودرو وجود دارد که با شرایط و ضوابط وارد کشور می شود اما در حد مصوبه در قانون بودجه نیست.

مخالفت صریح آملیلریجانی با واردات خودرو

مقاومت مجمع تشخیص در برابر آزادسازی واردات خودرو از دیرباز موضوع کلیدی بوده است. سید مصطفی میرسلیم که نماینده تهران نیز هست. وی با اشاره به اصل 110 قانون اساسی و سیاست های تقویت تولید و حمایت از آن گفت: جلسه ای در شورای مناسبت تشکیل شد و این موضوع مخالف بود.

صادق آملیلاریجانی، رئیس شورای تشخیص اخیراً در نامه ای خطاب به آیت الله جنتی، دبیر هیأت امنا، آورده است: سرمایه ایرانی و همچنین بند 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است. همچنین تبصره 2 این ماده در خصوص ایجاد تداخل بین کار شورای رقابت با دستگاه های خاص اداری مغایر با بند 14 سیاست های کلی نظام اداری است.

«ماده 10 این مصوبه با توجه به لغو قانون ارتقای کیفیت تولید خودرو و سایر محصولات صنعتی داخلی مصوب 1389، در شرایط فعلی مغایر با بند 2 سیاست‌های مشترک حمایت از تولید ملی است. کار و سرمایه ایرانی.»

علیرغم مخالفت علنی آملیلاریجانی با تصمیم واردات خودرو، در تصمیمی غافلگیرکننده ابراهیم رئیسی در اسفندماه سال گذشته، مهلتی را برای خودروسازان تعیین کرد که خواستار آزادسازی واردات خودرو شوند.

مجلس سنا شد

این اولین بار نیست که شورای عالی تشخیص با توافق مجلس و شورای نگهبان وارد میدان شده و با آن مخالفت می کند. پیش از این، شورای عالی مجمع تشخیص به دلیل دخالت در لایحه الحاق دولت به کنوانسیون پالرمو مورد انتقاد سیاستمداران قرار گرفت.

علی مطهری در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: نظام رد می‌کند، اما طبق قانون اساسی تنها مرجع رسیدگی به مصوبات مجلس شورای نگهبان است و تنها از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی است.

وی همچنین تاکید کرد: در واقع شورا بنا به مقتضی تبدیل به سنا شده است که مصوبه مجمع را رد یا تایید می کند در حالی که چنین چیزی جزو وظایف مجمع در قانون اساسی نیست. تعیین اینکه آیا آنها سیاست های مشترکی را دنبال می کنند یا خیر، باید بر عهده نمایندگان مجلس باشد. حداکثر این است که نماینده مجلس در زمانی که طرح یا لایحه ای در کمیسیون یا مجلس تصویب می شود نظر خود را اعلام کند و آنچه تصویب می شود دیگر از نظر انسجام سیاست قابل بررسی نیست و هیئت امنای دوم نداریم. .

مخالفت پنهانی آملیلاریجانی با ابراهیم رئیسی؟

اما جدای از سر و صدای واردات خودرو و چالش مجمع تشخیص بر سر مصوبه مجلس، این تصمیم مشترک دولت و مجلس رگه هایی از مخالفت عمولاریجانی با رئیس جمهور را نشان می دهد.

عاملیجانی که زمانی معاون اول ابراهیم رئیسی به شمار می رفت، از مخالفان سرسخت ریاست جمهوری وی است و عدم امضای اعتبارنامه ابراهیم رئیسی و عدم حضور وی از زمان تصدی این سمت، گواه آن است.

وی همچنین در شهریور 1400 با انتقاد شدید از هیئت امنا در زمان اعلام نامزدها و رد صلاحیت علی لاریجانی استعفا داد. این روزها اما عمالریجانی مخالفتی با ابراهیم رئیسی و دولتش نشان نداده است. اما ردپایی از این مخالفت شناسایی شده است. حال باید دید در آینده فضای سیاسی ایران شاهد تقابل عمالریجانی و ابراهیم رئیسی یا …

دیدگاهتان را بنویسید