مشارکت 370 هزار هرمزگانی در «پویش غربالگری فشار خون و دیابت»

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان

عبدالجبار زکری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اجرای بررسی سلامت ملی وی در استان تصریح کرد: کمپین ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای 18 سال از 29 آبان ماه در استان هرمزگان آغاز و تا 24 دی ماه ادامه دارد.

زاخاری اهداف این نظرسنجی ملی را برشمرد و یادآور شد: این نظرسنجی با هدف شناسایی بیماران، آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت بیماران و کنترل بیشتر بیماران دیابتی و فشار خون انجام می شود.

به گفته وی، تاکنون 370 هزار نفر از ساکنان هرمز در طرح ملی سلامت شرکت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: تمامی افراد بالای 18 سال که تاکنون در طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون شرکت نکرده اند باید به مراکز جامع سلامت شهرها و مراکز بهداشتی درمانی در روستاها مراجعه کنند زیرا برای کنترل دیابت و فشار خون در اسرع وقت

زاخاری گفت: افرادی که هر ساله آزمایش قند خون ناشناس را در منزل انجام می دهند و همچنین فشارسنج برای اندازه گیری فشار خون خود دارند می توانند با اظهار نظر در این کمپین شرکت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تاکنون بیش از 50 هزار نفر مبتلا به دیابت و 100 هزار نفر مبتلا به فشار خون در استان هرمزگان شناسایی شده است.

وی گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون پنج هزار نفر مشکوک به فشار خون و حدود 500 نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده اند.

زاخاری همچنین یادآور شد: 22 درصد پیش فشار خون و 8 درصد پیش دیابت وجود دارد که سعی می کنیم با معاینات مناسب از بروز این بیماری در این افراد پیشگیری کنیم.

وی تاکید کرد: تا قبل از این مطالعه 12 درصد افراد بالای 18 سال مبتلا به دیابت و 24 درصد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند.

زاخاری در بخشی دیگر به بیماری های غیرواگیر به عنوان عامل مرگ و میر اشاره کرد و گفت: 78 درصد از علل مرگ و میر در دنیا ناشی از بیماری های غیرواگیر است که شامل 30 تا 73 سال می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بیماری های قلبی عروقی که شامل نارسایی قلبی، سکته، فشار خون و سپس سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی است از علل غیرواگیر مرگ و میر هستند.

زاخاری در پایان گفت: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر، تمرکز بر کاهش عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها است، بنابراین تغذیه و رژیم غذایی مناسب، پرهیز از کم تحرکی، عدم استفاده از غذاهای پرچرب و تشخیص زودهنگام و … است. n می تواند تعداد بیماری های غیر واگیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


آیا این خبر مفید بود؟