نقش تغییر اقلیم در بارش منفی

نقش تغییر اقلیم در بارش منفی

گروه اجتماعی: تغییرات اقلیمی، گرم شدن هوا، آلودگی هوا، پمپاژ آلاینده ها از نیروگاه ها و صنایع، سوختن مازوت و … از یک سو و مدیریت ناکارآمد آب، سدسازی و هدر رفت آب از سوی دیگر باعث شده است. کشور 4 سال متوالی در وضعیت خشکسالی قرار می گیرد. امسال میزان بارندگی در پاییز و زمستان نسبت به سال های گذشته کمتر شده است. به همین دلیل تامین آب در استان های سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان و تهران فوق العاده است. میزان بارندگی نسبت به سال های گذشته منفی شده است. تغییرات اقلیمی در خاورمیانه به ویژه ایران بیش از سایر مناطق است.

کاهش بارندگی

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری بابیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میانگین بارندگی در کشور 48 میلی متر است، گفت: میزان بارندگی در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون 48 میلی متر بوده است. در مدت مشابه سال گذشته میانگین بارندگی در کشور 61 میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است. بر این اساس استان های سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان و تهران هم اکنون در وضعیت اضطراری قرار دارند و اولویت تامین آب شرب است.

مدیریت مصرف آب

بزرگ زاده گفت: بودجه باید به سمت پروژه های متعارف سوق داده شود و در صورت نیاز به تامین آب اجرا شود. در تهران احداث خط لوله آب از سد لار به تهران یا از سد طالقان به تهران پیشنهاد شده است. ما باید انعطاف پذیری را به شبکه اضافه کنیم یا اتصالات شرق به غرب را برقرار کنیم. گام دیگر مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات است.

12 استان تشنه تر از گذشته هستند

سخنگوی صنعت آب گفت: میزان بارندگی در استان های قم، فارس، هرمزگان، مرکزی، زنجان، خراسان رضوی، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان 50 درصد متفاوت است. کاهش بلندمدت و شدید است و گفت: برنامه های مدیریت مصرف و تامین آب باید در این شهرها در دستور کار قرار گیرد. در طول 55 سال، 10 سال بارندگی کمتری نسبت به امسال داشته است. درصد بارندگی امسال 19 درصد و در شرایط عادی باید 29 درصد باشد. همچنین باید گفت که میزان بارندگی در دی ماه بدتر از حد نرمال بوده است. در حال حاضر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه 25 درصد، زاینده رود 22 درصد و تهران 14 درصد پر است.

وضعیت بارش در شرق تهران
بدتر از غرب

بزرگ زاده گفت: در حال حاضر وضعیت سدهای شرق تهران نسبت به غرب یعنی وضعیت بدتر شده است. در مجموع سه سد لار، لتیان و ماملو (سامانه شرق تهران) 22 میلی متر کمتر از سال گذشته و 32 میلی متر بیشتر در غرب تهران بارندگی دارند. بنابراین باید مصرف آب را مدیریت کنیم. وی از شهروندان تهرانی خواست برای غلبه بر کمبود بارندگی، مصرف خود را بین 10 تا 15 درصد کاهش دهند. اکنون در اکثر استان ها با کمبود بارندگی در بخش کشاورزی و تنش آبی در بخش شرب مواجه هستیم که راهکار تامین آب شرب طراحی و اجرا شده است.

خشکسالی و بارورسازی ابرها

سخنگوی صنعت آب درباره بارورسازی ابرها گفت: بارورسازی ابرها از دهه 70 آغاز شده است اما به طور کلی بارورسازی ابرها بیش از 10 درصد در بارندگی تاثیر ندارد. اکنون هدف تامین آب برای آب های معمولی و تامین آب غیرمتعارف از دریا و فاضلاب است. ما مشکلی به نام دزدی نداریم، ما با مشکل تغییر اقلیم روبرو هستیم. امسال چهارمین سال خشک متوالی در کشور است. وی افزود: متاسفانه از افغانستان آب دریافت نکرده ایم. اگرچه همچنان حق آبه ایران را دریافت می کنیم، اما تامین آب شرب سیستان با انتقال آب از دریا، حفر چاه های جدید و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن انجام می شود.