تغییر اقلیم، خشکسالی و بارندگی کم از عوامل اصلی گرد و غبار در یزد است


ساعت: 14:25
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843082

برهانی گفت: یکی از عوامل اصلی گرد و غبار و طوفان در استان یزد کم بارشی و خشکسالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به منشأ ریزگردها در استان گفت: در استان یزد تا سه برابر افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی گرد و غبار و طوفان در استان یزد کم بارشی و خشکسالی است به طوری که در چند ماه اخیر چنین بارندگی موثری در منطقه غرب آسیا نداشته ایم.

مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: این شرایط خشکسالی و بارندگی کم منجر به از بین رفتن رطوبت خاک و تغییر و تضعیف پوشش گیاهی تا حدودی شده است. همچنین تالاب هایی که معمولا به صورت موقت دچار سیلاب شده اند، امسال در این منطقه دچار سیلاب نشده اند که این نیز موثر است.

برهانی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی نیز به طور کلی تاثیرگذار است، گفت: البته بحث تغییر اقلیم فقط مختص امسال نیست؛ بلکه بحث تغییر اقلیم تنها برای امسال نیست. تغییرات اقلیمی نظم طبیعی جو را تا حدی تغییر می دهد.

وی افزود: تغییر اقلیم منجر به مقداری نزولات جوی و بارندگی کم اثر شده است و بارندگی در صورت وقوع، آنی و با شدت بالاست که می تواند موجب سیل و تخریب پوشش گیاهی و سطح خاک شود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: همه این عوامل باعث شده تا گرد و غبار و گرد و غبار ورودی از غرب به مرزهای ایران از غرب وارد مرزهای ایران شود و کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

برهانی بیان کرد: یکسری منابع داخلی در ایجاد طوفان و گرد و خاک موثر است، به ویژه برای استان یزد، تالاب گاوونی که خشک شده کارآمد است و زمانی که باد از طرف دیگر می وزد و سرعت باد به حد لازم می رسد. سطح، یکی از عوامل غبارآلود بودن و افزایش گرد و غبار است.

وی گفت: البته عوامل انسان زایی نیز در تشکیل گرد و غبار نقش دارند که باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید