مشکل تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از وظایف سازمان محیط زیست است


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918894

مدیرکل سابق عملیات بشردوستانه جمعیت هلال احمر گفت: بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است و هلال احمر مسئولیت پاسخگویی به حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله ارائه خدمات را بر عهده دارد. کمک به کسانی که همزمان با خشکسالی از سیل خارج از فصل آسیب دیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پنجمین جلسه شورای تغییر اقلیم جمعیت هلال احمر با حضور نمایندگان معاونت ستادی و سازمان های تابعه این جمعیت در ساختمان صلح برگزار شد.

حسن اسفندیار به صورت آنلاین از دفتر منطقه ای فدراسیون صلیب سرخ ملی و هلال احمر خاورمیانه و شمال آفریقا مستقر در بیروت به این نشست پیوست و در سخنانی کوتاه گفت: برای واکنش سریع و مناسب در برابر بلایای طبیعی ما باید قانونی برای مدیریت بحران در کشور تدوین و تصویب و ابلاغ شده است. در این قانون وظایف کلیه اعضای سازمان های مدیریت بحران به صراحت و مشخص بیان شده است و هر ساله در نقاط مختلف کشور مانورهایی به ابتکار جمعیت هلال احمر یا سازمان مدیریت بحران و تمامی این سازمان ها به صورت مشترک برگزار می شود. اقدامات پس از وقوع حادثه وظایف خود را انجام می دهند. اما چنین قانون مصوبی برای رسیدگی و کنترل اثرات تغییر اقلیم در ایران وجود ندارد.

وی افزود: دولت و مجلس می توانند با ارائه و تصویب قانون کنترل اثرات تغییرات اقلیمی امکانات را بسیج کرده و وظایف همه دستگاه های مسئول را مشخص کنند.

مدیرکل سابق عملیات بشردوستانه جمعیت هلال احمر گفت: بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است و هلال احمر مسئولیت پاسخگویی به حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله ارائه خدمات را بر عهده دارد. کمک به کسانی که همزمان با خشکسالی از سیل خارج از فصل آسیب دیده اند. برای پیشگیری و کنترل اثرات فزاینده تغییرات اقلیمی در ایران، همکاری نهادهای مختلف دولتی، خصوصی و دولتی نیاز است و این همکاری در بخش دولتی با تدوین و تصویب قانون لازم قابل تحکیم است.

حسن اسفندیار تاکید کرد: بدیهی است این مسیر قانونگذاری از تجمیع و انباشت مطالعات و تحقیقات ملی و بین المللی می گذرد و توجه به ویژگی های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف ایران با الگوبرداری از تجربیات موفق خارجی نقش موثری در از این طریق

لازم به ذکر است که نمونه ای از اثرات گرمایش زمین افزایش رویدادهای جوی است. بر اساس اعلام سازمان امداد و نجات هلال احمر، حوادث جوی ایران در فصل بهار و تابستان امسال نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید