لزوم تصویرسازی مثبت از سیستان و بلوچستان به جای گفتن اخبار منفی و امنیتی / رسانه ها نقش مهمی در شناسایی


ساعت: 10:45
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822828

این فعال ادبی سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان و بلوچستان با یک اختلال هویتی مواجه هستیم که برآمده از بسترهای اجتماعی و تاریخی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه به عصر ما، هویت یک امر سازنده، یعنی چیزی که ذاتی خارج از ذهن انسان است، ثابت نیست، بلکه تابع عوامل و ذهنیت انسانی است و قیمتی ندارد. این نگاه بسیار حیاتی است و بر سرنوشت اقوام و جامعه تأثیر می گذارد زیرا زیرساخت های عمل جمعی اقوام و گروه های اجتماعی را فراهم می کند.

عوامل شناسایی عبارتند از نژاد، قومیت، مذهب و نهادهای فرهنگی مانند شخصیت ها، آداب و رسوم، سنت ها، آثار هنری مجلل، موسیقی و غیره. در این میان هویت قومی قوی ترین عنصری است که تأثیر ماندگارتری نسبت به سایر عوامل دارد. و طبقه بندی گروه های انسانی به رسمیت شناختن اقوام ایرانی نیست، بلکه چیزی شبیه دین و زبان است.

بی نظمی هویت در استان ناشی از بافت اجتماعی و تاریخی است

در همین رابطه یاسین کیانی، شخصیت ادبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به قشربندی اجتماعی در استان گفت: سیستان و بلوچستان اقشار مختلف با هویت قومی زندگی می کنند از جمله اقوام سیستان و بلوچ که با گونه ای مواجه هستند. هویت بی نظمی که حاصل مجموعه ای از عوامل و زمینه های اجتماعی و تاریخی است.

وی با تاکید بر تأثیر عوامل تاریخی بر اقشار اجتماعی استان، افزود: بررسی این عوامل مستلزم شناخت زمینه های تاریخی و اجتماعی از جمله سرکوب دوره قاجار تا پهلوی، دوری از مرکز، حاشیه نشینی و نامرئی بودن و فقر و … آثار مدرنیته.» در هویت و ضعف منابع و نیروهای فرهنگی بومی و سنتی.

کیانی خاطرنشان کرد: در منطقه سیستان شاهد فراموشی و بی توجهی به پوشش آداب و رسوم سنتی و محلی هستیم که نوعی گسست از تجربه تاریخی و میل به مهاجرت به دلیل خشکسالی و مشکلات اقتصادی در شمال استان است. . و همچنین افراط گرایی گروه های دگراندیش، هویت قومی را تقویت کرد و استان را از پازل هویت ملی و بیگانگی جدا کرد.

وی ویژگی های خاص اختلال هویت در استان را برشمرد و ادامه داد: در مجموعه تصاویری که ایرانیان از استان دارند به نظر می رسد دارای ویژگی های امنیتی و محرومیتی است. شامل دو نما

رسانه ها نقش مهمی در هویت سازی دارند

چیانی گفت: اولین ویژگی داستان خبر و امنیت است. بر اساس گزارش‌های خبری و تصویرسازی‌های سال‌ها از مردم این نقطه از کشور و مسائل امنیتی مرتبط بود، غافل از اینکه برای ادامه این نوع داستان‌ها و غفلت از بازتاب بسیاری از ویژگی‌های مثبت و جاذبه‌های فرهنگی، تفریحی و تاریخی؛ این باعث می شود که استان تصویری افسرده و غیر واقعی از این استان مظلوم باشد که به راحتی و به سرعت پاک نخواهد شد. روایت دوم محرومیت زدایی با رویکرد خیریه بخشی از واقعیت سیستان و بلوچستان محرومیت ناشی از شرایط اقلیمی تاریخی است که علیرغم اینکه بعد از انقلاب بهتر و سریعتر می شد این محرومیت را برطرف کرد.

وی بیان کرد: هنوز بخش هایی از آن مشهود است و علیرغم اینکه این محرومیت واقعیت کل استان نیست، به صورت غیرسازنده و ظالمانه بیان می شود که مدام هویت سازی می کند و چالش های مختلفی را برای استان ایجاد می کند. ویژگی های این نوع داستان ها توسط تمام رسانه های داخلی پوشش داده شد و یکی از آخرین اتفاقات به نام کودک سیستانی که آب خواست را پوشش داد.

این فعال ادبی با توجه به اینکه فرآیند هویت زدایی عاملی متفاوت در تاریخ سیستان و بلوچستان و نوعی اختلال هویتی است که از ظرفیت های رسانه ای مختلف در هویت استفاده می کند، راهکارها و راهکارهایی را برای غلبه بر این انزوای تفکیک هویتی ارائه کرد. ابزارها می توانند نقش مهمی را ایفا کنند که باید با شناخت خود از طریق رسانه های مناسب مانند بازگرداندن هنر بومی به سبد مصرفی فرهنگ امروزی، آن را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید