اختلالات شنوایی، مغز و بینایی تاخیر در واکسیناسیون روتین کودکان / شناسایی ۷ مورد مثبت سرخک در سیستان و بلوچستان

زمان: 08:32 ساعت
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781883

عدم واکسیناسیون به موقع کودکان با ادعاهای واهی سلامت انسان را به خطر می اندازد در حالی که آثار سرخک از این بیماری مهلک در سیستان و بلوچستان مشاهده شده است و سهل انگاری در تزریق واکسن ممکن است پیشرفت های قبلی در این زمینه را خدشه دار کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، رد سرخک این دوتایی فوق العاده کشنده در سیستان و بلوچستان مشاهده شده است و این امر به عنوان خطری برای گوش برخی کودکان حائز اهمیت است که برخی از والدین در تزریق واکسن سه گانه کوتاهی می کنند. عواقب آن بر فرزندان آنها و همچنین کودکان در بزرگسالی تأثیر خواهد گذاشت.

عدم واکسیناسیون به موقع کودکان به بهانه تاج گذاری و ترس از مراجعه به مراکز بهداشتی و همچنین حرفه های جعلی گروه های ضد واکسن، ضمن به خطر انداختن سلامتی انسان ها، پرتگاهی را به دنبال خواهد داشت که کارشناسان و متخصصان این حوزه ممکن است. شخص دیگری را درگیر این بیماری کنید. بیماری عروق کرونر قلب حدود سه نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین بی توجهی به واکسیناسیون کودکان در شرایط اپیدمی های کرونری خطر شیوع جهانی سایر بیماری های عفونی را به همراه دارد و بیم آن می رود که سهل انگاری خانواده ها در واکسیناسیون کودکان نه تنها دستاوردهای گذشته کشور را در این زمینه هدر دهد بلکه همراه با بیماری همه گیر. تاج ما شیوع بیماری های عفونی دیگر مانند فلج اطفال و سرخک را مشاهده می کنیم.

واکسن های سه گانه راهی برای محافظت از کودکان است

مجید سرتیپی، اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان همسایه است، گفت: سرخک، سرخجه و اوریون همچنان در این مناطق وجود دارد. محورهای اصلی دلیل اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: اگر در کشور به امنیت جمعی دست یابیم، جمعیت ما به ویژه کودکان بسیار آسیب پذیر هستند. وی افزود: سرخک یکی از شایع ترین بیماری های حاد تنفسی است که از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات تنفسی منتقل می شود. ایمن سازی یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از بیماری های دوران کودکی است.

آثار سرخک در سیستان و بلوچستان

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه زاهدان گفت: از ابتدای سال تاکنون چندین مورد شیوع سرخک در اقصی نقاط کشور از جنوب شرق تا شمال غرب گزارش شده است. در سیستان و بلوچستان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به سرخک مثبت مبتلا شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم مراحل واکسیناسیون را تکمیل می کردند قطعاً مبتلا نمی شدند، افزود: وزارت بهداشت کمپینی را برای کودکان 9 ماهه تا 7 ساله ایجاد کرده است تا ظرف دو هفته واکسن سه گانه دریافت کنند. از 7 تا 29 آبان ماه در استان ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناس، این کمپین در هشت دانشگاه کشور که در جنوب شرق کشور واقع شده اند و در واقع محل ورود بیماران سرخک از افغانستان و پاکستان هستند، برگزار می شود.

حدود یک تا پنج درصد از بیماران سرخک جان خود را از دست می دهند

وی خاطرنشان کرد: سرخک یک بیماری بسیار کشنده است و در صورت عدم ایمن سازی کودکان علاوه بر اینکه در درازمدت به سلامت آنها آسیب می رساند، آسیب های شنوایی، مغزی و مغزی را به دنبال دارد. این می شود دید.

وی گفت: حدود یک تا پنج درصد مرگ و میر ناشی از سرخک رخ می دهد و حتی در برخی از کشورها به ویژه در آفریقا میزان مرگ و میر به 30 درصد می رسد.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با خطاب به همه شهروندان برای همکاری با نیروهای بهداشتی در این حوزه خاطرنشان کرد: سرخک یک بیماری بسیار واگیردار است و هر بیمار سرخک 18 تا 15 نفر را مبتلا می کند، در حالی که این درصد حدود سه نفر است. در بیماران کووید-19، بنابراین باید برای کودکان تزریق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید