واردات دو میلیون تن برنج با ارز دولتی!

واردات دو میلیون تن برنج با ارز دولتی!

سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از 100 تا 150 هزار تومان بود. برای تنظیم بازار و کاهش قیمت برنج، دولت 4200 و 28500 هزار تومان به واردات برنج از پاکستان، هند و … اختصاص داد. این اتفاق باعث شد تا برنج های تولید داخل تا سال گذشته و امسال در دست شالیکاران بماند. البته معلوم نیست این ارزها به چه کسانی داده شده است. به گفته نماینده رشت، زمانی که نمایندگان خواستند در مورد مافیای برنج تحقیق کنند با در بسته برخورد کردند. در حال حاضر قیمت برنج خارجی افزایش یافته و به قیمت برنج داخلی نزدیک شده است و سود آن به جیب واردکنندگان می رود. واردات زمانی معنا پیدا می کند که تولید داخلی نباشد. وقتی تولید داخلی وجود دارد چرا از مصرف سالانه کشور که 850 هزار تن برآورد می شود بیشتر است و دو میلیون تن برنج با ارز دولتی وارد می شود. آیا چنین اقداماتی در راستای شعار سال یعنی «رشد تولید و کنترل تورم» به حساب می‌آید؟ نماینده رشت وارد این تاپیک شد و گفت: این میزان واردات کمر کشاورزان را شکسته و روی خاک سیاه رها کرده است.

چه کسی مجوز واردات 2 میلیون تن برنج را صادر کرده است؟

جبار کوسی نژاد نماینده رشت گفت: اگر به شمال کشور بروید برنجشان روی دستشان می ماند. نه می توانند حق الزحمه فرزندانشان را بدهند، نه می توانند خانه بسازند و نه کاری از دستشان بر می آید! بحث ما این است که چه کسی مجوز واردات 2 میلیون تن برنج را صادر کرده است؟ آیا کشور ما به 2 میلیون تن برنج نیاز دارد؟ می دانید اگر برنج یک سال بماند یا کشاورزان مجبور شوند برنج خود را به دریا بیندازند تا ماهی بخورد، خراب می شود.
یکی از اعضای گروه برنامه و بودجه مجلس گفت: معتقدم دولت باید به ما کمک کند تا این تحقیق و تفحص انجام شود و فسادی که مردم را تلخ و نگران کرده ریشه‌یابی کند. در مجلس دهم تحقیق و تفحص از فرقه ها انجام دادم و هزاران میلیارد تومان از بیت المال به فرقه بازگردانده شد. در اینجا نیز باید تحقیق و تفحص صورت گیرد تا توزیع ارز نیمایی 4200 و 28500 تومانی به افراد مشخص شود.

مافیای برنج مانع رسیدگی مجلس شد

جبار کهسی نژاد درباره فساد چای دباش گفت: ما سال ها درگیر مافیای واردات و ارز دولتی 4200 و 28500 هزار تومانی هستیم. در ابتدای مجلس یازدهم تحقیق و تفحص از بانک مرکزی انجام دادیم اما تا امروز مافیا نگذاشته تحقیقات ما به سرانجام برسد. به قالیباف نوشتم که «4200 تومان، بیش از 200 میلیارد دلار کالاهای اساسی و دارو از بانک مرکزی برداشت شده است و وزارت بهداشت و کشاورزی مردمی را که کالاهای مورد نیاز مردم را وارد می کنند ساکت کرده است تا مردم. می توانند زندگی خود را ادامه دهند. اما می بینید که زندگی مردم چقدر سخت است.» هر چند تحقیق و تفحص حق است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده اند، اما تا امروز اجازه ورود به این موضوع را به ما نداده اند.

بانک مرکزی مقصر است

کوچی نژاد گفت: طبق قانون هرکس مانع رسیدگی شود باید مجازات شود زیرا جرم است و هرکس مانع نماینده مجلس و ورود به این تحقیق شود مرتکب جرم شده است. اما متأسفانه نه مجلس و نه دولت به این موضوع پرداخته اند. با مدیرعامل سابق بانک مرکزی جلساتی داشتیم اما مردم از او دوری کردند و در نهایت گفتند یک ساختمان بیرون از بانک بگیرید چون نمی توانیم شما را در بانک مرکزی اسکان دهیم، از طرفی گفتیم نمی توانیم اسناد طبقه بندی شده را حذف کنیم. سامانه از بانک مرکزی به عنوان نماینده مردم و این بررسی را انجام دهید! یکی از راه ها بررسی ارز 4200 تومانی است اما اجازه نمی دهند این بررسی انجام شود! دو بار به مرد فرش تذکر دادم و سه بار نامه نوشتم. طبق قانون بانک مرکزی مقصر است و باید راه را باز کند و ما را در آنجا متمرکز کند، اما الان دو سال است که این کار انجام نشده است.

فساد چای باعث نابودی چایکاران شد

نماینده رشت با اشاره به وضعیت اسفبار کشاورزان گفت: فسادی که در مورد چای اتفاق افتاد نه تنها فساد افراد یا گروه ها بود بلکه کشاورزان ما را نیز نابود کرد. کشاورزان روزی 40 تا 50 هزار تن چای خشک تولید می کردند و امروز به لطف مافیا 28 هزار تن و مصرف نزدیک به 100 هزار تن است. مافیا به تهیه چای تولید داخل از این منابع رحم نمی کند!

بر زمین گذاشتن کشاورزان و تحقیر آنها

وی با اشاره به «مافیای برنج» گفت: مافیای برنج 2 میلیون تن برنج با ارز 28 هزار و 500 تومانی و 4 هزار و 200 تومانی وارد کرد و کسب و کار کشاورزان شمال را نابود کرد. چرا پیگیر موضوع 2 میلیون تن برنج نیستند؟ رئیسی امروز کار قوه مجریه را مبارزه با فساد می داند. بنابراین هرکسی این 2 میلیون تن برنج را وارد کشور کرد باید مجازات شود. باید از رئیس جمهور، وزیر کشاورزی و وزرای سابق پاسخگویی خواست. ببینید مستضعفان، کشاورزان، چای‌کاران و برنج‌کاران چگونه تحقیر می‌شوند! این خلاف قانون اساسی است. اصل 3 قانون اساسی می گوید در کشاورزی باید خودکفا باشیم اما وقتی تولید به 3 میلیون تن برنج می رسد ناگهان 2 تا 3 میلیون تن برنج وارد می کنند تا این رقم کاهش یابد.