پیشنهاد اینترنت رایگان؛ تعرفه را تغییر دهید

پیشنهاد اینترنت رایگان؛  تعرفه را تغییر دهید

«سلام همشهری عزیز. برای فعال کردن بسته اینترنت رایگان اهدایی دولت از 21 آذرماه به پنجره خدمات دولت هوشمند ملی به آدرس من مراجعه کنید. دولت ارجاع دهید و شماره پیش فرض خود را انتخاب کنید. این پیامک روز پنجشنبه برای تمامی مشترکین تلفن همراه ارسال شد.

به هر حال اگر این خبر هدف خاصی نداشت باید از سوی دولت اقدام مثبتی تلقی شود اما اینطور نبود. در همان روزی که خبر اینترنت رایگان منتشر شد، در همان روز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسما افزایش 30 درصدی تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی را با تایید وزیر ارتباطات اعلام کرد. همان وزیری که وعده اینترنت رایگان داده بود. خبرآنلاین نیز روز پنجشنبه نوشت: وزارت ارتباطات با افزایش 34 درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد.

* اینترنت رایگان ندهید

طبیعتا هدیه اینترنت رایگان نمی تواند هزینه های سرسام آور قیمت اینترنت را جبران کند و حتی در کوتاه مدت نیز توانایی رضایت بخشی را ندارد، زیرا همه می دانند که پس از پایان این بسته هدیه، باید تحمل کنند. قیمت بالا برای استفاده از اینترنت برخی این اقدام وزارت ارتباطات را نمکی بر زخم گرانی اینترنت دانستند و تاکید کردند که نباید اینترنت را در اختیار مردم قرار داد، بلکه باید هزینه اینترنت را کاهش داد، زیرا امروز زندگی به اینترنت متصل است، یعنی سؤالات همه با سؤالات قبلی متفاوت است. قبلاً به صورت حضوری در ادارات و غیره انجام می شد، اکنون از طریق وب سایت ها و سیستم ها انجام می شود. انتظار جامعه این است که تعرفه اینترنت به دلیل غیبت بسیاری از امور دولت و سایر نهادها مانند غیبت کلاس ها کاهش یابد تا کلاس های بیشتری به امور خود رسیدگی کنند.

* صدای خودی ها هم شنیده شد

نکته قابل توجه انتقاد رسانه های الکترونیکی از افزایش قیمت است. باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما نوشت: در حالی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده بود برای گرانی اینترنت مجوز 30 درصدی می دهد، بسته های جدید با قیمت هر گیگابایت 6 هزار تومان راه اندازی شد. آخرین باری که این اپراتور بسته اینترنت بلندمدت عرضه کرد، هر گیگابایت حدود 2 هزار تومان بود. ایرانسل نیز بیش از یک ماه تمام بسته های خود را حذف و بسته یک ماهه را با قیمت هر گیگابایت 6 هزار تومان روانه بازار کرد.

* پیامدهای افزایش قیمت اینترنت

آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در واکنش به گرانی اینترنت نوشت: مارپیچ سیاست و مقررات فناوری اطلاعات را به سمت منافع مردم بچرخانید، نه به جیب ایلان ماسک! دو پیامد مهم و آشکار فیلترینگ عبارتند از: افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران. نارضایتی اجتماعی در کوتاه مدت و بلندمدت به دو نتیجه منجر می شود: اول گسترش بازار سیاه فروش فیلترهای ضد فیلتر و دوم کاهش سرمایه اجتماعی. واضح است که افزایش اولی باعث افزایش دومی می شود. صنعتگرانی که از سرمایه خود در این بخش استفاده کرده اند با فشار بر سیاست گذار به دنبال افزایش تعرفه خواهند بود. اقدامی که طی دو سال گذشته به صورت پنهان و آشکار پیگیری و اجرا شده است، در مورد اخیر اینترنت ظاهراً 34 درصد افزایش نرخ داشته است (که در داخل بیش از 34 درصد است) نتیجه این افزایش نرخ دو پیامد اجتناب ناپذیر است. . اولاً کاهش استفاده از فناوری توسط مردم به ویژه مستضعفان و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش بی عدالتی که همگی خود را در افزایش نارضایتی اجتماعی نشان می دهد و ثانیاً راه حل هایی برای اتصال به اینترنت رایگان مانند استارلینک اقتصادی تر می شود. ، هنوز بین تعرفه فعلی استارلینک و اینترنت ایران. تفاوت قابل توجهی وجود دارد، اما اولاً، این مارپیچ سیاسی به همین جا ختم نمی شود و افزایش کرایه ها اجتناب ناپذیر و در آینده است و ثانیاً کاهش کرایه Starlink با پوشش بیشتر بسیار محتمل است. نتیجه واضح به نظر می رسد، پایان این مارپیچ با ارائه مزایای اقتصادی اینترنت ماهواره ای به پایان می رسد. جلال رشیدی کوچی، عضو کمیته شوراها و امور داخلی شورای اسلامی با کنایه در شبکه اجتماعی ایکس درباره افزایش تعرفه اینترنت نوشت: افزایش 30 درصدی تعرفه اینترنت (فیلتر شده) در آستانه روز مبارک باد. انتخابات به همه کسانی که به دنبال افزایش نارضایتی هستند، مایلم صمیمانه تشکر کنم از زحمات همه عزیزانی که به ملت برکت دادند و قاطعانه با افزایش 100 درصدی تعرفه ها مخالفت کردند.

* تضمین بهبود کیفیت چیست؟

در توضیح افزایش تعرفه اینترنت گفته شد که وزارت ارتباطات شرایطی را برای اپراتورها در نظر گرفته است که شامل افزایش سایت های نسل پنجم به 10 درصد تا پایان سال 1403، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به 96 درصد است. پایان سال 1403 و افزایش میانگین سرعت 30 درصدی اینترنت در شش ماه آینده یکی از مهمترین شروط وزارت ارتباطات برای گرانی اینترنت بود که اپراتورها با آن موافقت کردند. این در حالی است که کاربران اینترنت هم اکنون از سرعت و کیفیت ناراضی هستند و این سوال را دارند که تضمین تحقق این شرایط چیست؟

*اقدام پنجشنبه فراموش نخواهد شد

انتظار می رود وزارت ارتباطات برای کاهش فشار ناشی از افزایش تعرفه اینترنت، توپ را به زمین اپراتورها بیندازد، همانطور که روز پنجشنبه اعلام کرد: افزایش قیمت اینترنت از سوی اپراتورها با تمام وجود دنبال شد. جدیت در همین راستا شاهد انتشار نامه اپراتورهای اینترنتی به رئیس جمهور برای افزایش 100 درصدی قیمت اینترنت بودیم. اپراتورهای اینترنتی در کشور معتقدند کاربران سنگین با افزایش تعرفه مشکلی ندارند و بنابراین تعرفه بسته های اینترنت همراه بالای 2 گیگابایت باید 100 درصد افزایش یابد.

اپراتورهای اینترنتی گفتند: تعرفه اینترنت در کشورهای همسایه چندین برابر ایران است و بنابراین تعرفه بسته دیتای تلفن همراه بالای دو گیگابایت باید 100 درصد افزایش یابد. «اپراتورها تخمین می زنند که نیمی از مردم مصرف ماهانه کمتر از دو گیگابایت دارند. اما مردم وزیر ارتباطات را می شناسند و کاری به اپراتورها ندارند. اقدام از روز پنجشنبه که به معنای افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت است در ذهن ها باقی مانده است.