وزیر ارتباطات: تعرفه اینترنت باید اصلاح شود اپراتورها همه چیز را می گویند اما اینترنت گران شده است

وزیر ارتباطات: تعرفه اینترنت باید اصلاح شود  اپراتورها همه چیز را می گویند اما اینترنت گران شده است

روز جدید : عیسی زارع پور وزیر ارتباطات می گوید اپراتورهای جلساتی که با ما داشتند اعلام کردند در پنج سال گذشته همه چیز گران شده است به جز تعرفه اینترنت و اگر باید در حوزه اینترنت پیشرفتی صورت گیرد، تعرفه ها باید انجام شود. تغییر کند. وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به آنها اجازه داده شد تا برخی از بسته ها را حذف کنند اما برای افزایش تعرفه ها و افزایش قیمت بسته ها نیاز به توسعه اینترنت دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در نظر داریم جمهوری اسلامی ایران را به مرکز توزیع اینترنت در منطقه تبدیل کنیم، به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث تغییر نگرش مردم می شود. و مقامات به اینترنت.”

عیسی زارع پور دوشنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: در دنیا بار اصلی اینترنت اینترنت است و بیشتر در حالت استراحت از اینترنت استفاده می کنند. اینترنت موبایل به دلیل وابستگی به فرکانس رادیویی محدودیت هایی دارد.

وی افزود: در گذشته سرمایه گذاری مناسبی برای توسعه اینترنت ثابت صورت نگرفته و بار آن بر دوش اینترنت بوده که به دلیل فرکانس محدود کشش و ظرفیت لازم را ندارد. به خصوص در دوران اپیدمی کراون که زندگی مردم به فناوری وابسته شد، این بار بیش از هر زمان دیگری به اپراتورها تحمیل شد.

زارع پور تاکید کرد: فناوری نوری زمینه فناوری را تا سالیان متمادی فراهم خواهد کرد. مانند گذشته از توسعه فیبرهای نوری غافل نبوده ایم، زیرا معتقدیم نسخه شفابخش کشور در حوزه فناوری، توسعه فیبرهای نوری است. برای کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند بسته حمایتی در نظر گرفته ایم. بدین ترتیب در صورت مشارکت بهره برداران در این طرح، دولت تا پنج سال بخشی از سهم خود از درآمد اپراتورها را دریافت نخواهد کرد.

وی افزود: معتقدم نهضت ریسندگی الیاف باید در کشور فعال شود. اکنون نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است که ما آن را حق الناس می دانیم و باید برای رسیدن به این حق تلاش کنیم. در قانون بودجه آمده است که همه دستگاه ها موظفند هر زیرساختی را که در اختیار دارند به میزان اعلام شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

وزیر ارتباطات گفت: در اسفند 1400 موفق شدیم 500 هزار پورت نوری را برای گام اول واگذار کنیم و اکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار فیبر نوری را تحویل داده ایم.

شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست

وی به شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای پرسرعت، با کیفیت، امن و مستقل است که به مردم خدمات ارائه می کند. برخی تصور می کنند اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود دسترسی آنها به اینترنت قطع می شود و مسئولان می گویند راه اندازی این شبکه غیرممکن است، در نظر داریم این دو نگرش را تغییر دهیم.

وزیر افزود: کارگروهی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده و تاکنون 28 جلسه برگزار کرده ایم. در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت در قسمت موبایل و ثابت چند 10 مگابیت بر ثانیه است در حالی که ما به دنبال سرعت چند 100 مگابیت بر ثانیه هستیم. با توسعه فیبر نوری قصد داریم سرعت اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کسب و کارها قرار دهیم.

دولت را به نمادی هوشمند بر روی تلفن همراه مردم تبدیل می کنیم

زارع پور ارائه خدمات را از دیگر بخش های شبکه ملی اطلاعات دانست. در حوزه خدمات نیز زیرساخت خوبی ایجاد شده تا دولت به نمادی در موبایل مردم تبدیل شود. در قانون بودجه 1401 یک بند قانونی پیش بینی شده است که تمامی دستگاه ها تا شهریورماه فرصت دارند پنجره واحد خدمات خود را تکمیل کنند و وزارت ارتباطات نیز در دی ماه پنجره دستگاه هوشمند را راه اندازی کند تا کاربران یک بار وارد این پنجره واحد ملی شوند. امکان دسترسی به کلیه خدمات دولتی یکی از خواسته های سیستم اداری راه اندازی این پنجره است.

وی ادامه داد: تاکنون اپراتورهای ثابت و همراه در کشور داشته ایم و وزارت ارتباطات در نظر دارد اپراتورهای خدماتی را راه اندازی کند تا خدمات با کیفیت به مردم ارائه شود.

اپراتورها برای توسعه اینترنت نیاز به اصلاح تعرفه دارند

وزیر ارتباطات در خصوص اصلاح تعرفه اینترنت گفت: لایه اول اینترنت در اختیار بخش خصوصی است و به عنوان دولت موظف به تامین منابعی مانند باند هستیم. فرکانس های اختصاص داده شده در گذشته به نقطه اشباع رسیده اند، به همین دلیل سال گذشته باند 2300 را به اپراتورها اختصاص دادیم. برای استفاده از این ظرفیت نیاز به واردات تجهیزات دارند. اپراتورها در جلساتی که با ما داشتند اعلام کردند در 5 سال گذشته همه چیز گران شده است به جز تعرفه اینترنت و اگر قرار است در حوزه اینترنت تحولی رخ دهد باید تعرفه ها تغییر کند.

زارع پور تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به آنها اجازه داده شد تا برخی از بسته ها را حذف کنند، اما برای افزایش تعرفه ها و قیمت بسته ها باید اینترنت را توسعه دهند، انگیزه ها و استدلال ها و طرح های توسعه ای ارائه کنند تا اگر همه چیز معقول بود، موارد جدید را اعلام کرد.

وی گفت: پیش بینی می کنیم در سه سال آینده سرعت اینترنت در کشور دو برابر شود، پوشش نسل چهارم اینترنت در کشور به نزدیک 100 درصد برسد، نسل های آینده گوشی های تلفن همراه مانند. 5G گسترش خواهد یافت و 10 درصد از مردم این فناوری را پوشش خواهند داد. ما به عنوان نماینده مردم باید از حقوق آنها دفاع کنیم. هر گونه افزایش قیمت به بهبود کیفیت شبکه بستگی دارد.

در زمینه تجهیزات داخلی گام های خوبی برداشته ایم

زارع پور درباره خودکفایی تجهیزات ارتباطی بومی گفت: در برخی حوزه ها مانند مودم، کابل و داک پیشرفت خوبی داشته ایم. حدود 6 ماه طول کشید تا بتوانیم آن را در زیر اقیانوس تعمیر کنیم. حتی شرکت های خصوصی نیز توانسته اند در این زمینه قراردادهای بین المللی امضا کنند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ظرفیت های ذخیره ای را برای ارتباطات کشور در نظر گرفته ایم و با کمک دستگاه های ذیصلاح 50 درصد به ظرفیت اینترنت کشور اضافه کرده ایم. اکنون به دلیل مشکلات اوکراین و روسیه امنیت داریم اما مردم آن را احساس نمی کنند زیرا ظرفیت های لازم جایگزین شده است.

وی گفت: ظرفیت ترانزیتی کشور را 50 درصد افزایش داده ایم و در نظر داریم جمهوری اسلامی ایران را به قطب توزیع اینترنت در منطقه تبدیل کنیم.

ایجاد تغییر در بخش های مختلف با فناوری های جدید
وزیر ارتباطات تاکید کرد: دولت برای توسعه هر چه جدی این حوزه کارگروه اقتصاد دیجیتال تشکیل داده است. استفاده از فناوری های جدید در زمینه های مختلف یکی از وظایفی است که باید انجام دهیم. این کارگروه با در دسترس بودن دستگاه‌های مختلف تشکیل شد تا بررسی کند فناوری‌های جدید چه تغییراتی در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کنند. برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید این فرصت ها را شناسایی و توسعه دهیم.

عدم استفاده حداکثری از نیروهای فضایی در گذشته

وی در خصوص صنعت فضایی کشور نیز گفت: ظرفیت ها و نیروی انسانی متخصص خوبی در این حوزه داریم که در گذشته از آن حداکثر استفاده نشده است. در دولت سیزدهم راهبرد ما این است که از این ظرفیت استفاده کامل کنیم تا از این فضا برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

زارع پور تاکید کرد: اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از 11 سال به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و مصوبات خوبی داشت که یکی از آنها تثبیت لایه لئو (مدار زیر 600 کیلومتر) بود. در گذشته با پرتابگرها مشکل داشتیم و با پیروی از رئیس جمهور و مأموریتی که به من دادند، یک قدم به هدف خود در این مسیر نزدیک شدیم و اولین ماهواره عملیاتی با پرتابگر بومی در مدار قرار گرفت. امسال با پرتاب ماهواره های جدید لایه شیر را تثبیت خواهیم کرد. ما باید به قطبی برای پرتاب یک شیر در منطقه خود تبدیل شویم. ایران یکی از 10 کشوری است که هم پرتابگر ویژه و هم ماهواره دارد. ما باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم.

او درباره راه‌اندازی سیستمی برای نظارت مستقیم بر عملکرد دستگاه‌ها گفت: «شرکت‌های دیجیتالی که به مردم خدمات می‌دهند اکنون می‌توانند با ارائه بازخورد به آنها کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را بازیابی کنند.» ما باید این سیستم را در دولت پیاده کنیم تا مردم بتوانند در مورد خدمات آنلاین دستگاه و نحوه برخورد کارکنان در هر بخش اظهار نظر کنند و این نظرات به کارکنان ارائه شود. این سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی در هفته دولت ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید