وضعیت اپراتورها بحرانی است/ راهبرد وزارت ارتباطات ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت است.

ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790254

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات در واقع وزارت شبکه ملی اطلاعات است که متاسفانه به هیولا تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ادامه جلسه علنی (سه شنبه 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

زارع پور گفت: در مدت سه ماه و نیمی که در وزارت ارتباطات حضور داشتم با حدود 120 نماینده جلسه ای داشتم و در جریان جزییات دغدغه های ملی و منطقه ای نمایندگان قرار گرفتم. 50 نفر از دوستان نماینده هم درخواست جلسه دادند، اما دلیل شرکت ما در بودجه ریزی در دو هفته گذشته این بود که نتوانستم با آنها ملاقات کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای بیان برنامه ها و دغدغه های وزارت ارتباطات درخواست جلسه مشترک با مجلس را داشتم که بلافاصله از سوی رئیس مجلس در اختیار من قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم ترین پروژه هایی است که باید اجرایی شود، افزود: وضعیت کشور در این حوزه مساعد نیست. این پروژه عظیم بیش از 15 سال است که عرضه می شود اما اخیرا در شهریورماه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی تکلیف دستگاه ها را برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد.

وزارت ارتباطات در واقع وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است

زارع پور گفت: محور فعالیت های ICT ما ایجاد شبکه ملی اطلاعات است. وزارت ارتباطات در واقع وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است. من شخصاً مسئولیت آن را بر عهده گرفتم. با مسئولیت من شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شد و معاونت برنامه ریزی وزیر را به عنوان مجری این طرح انتخاب کردم. 120 پروژه بزرگ برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است.

زارع پور گفت: در این سال ها دو هیولا توسط شبکه ملی اطلاعات یکی در بین کارکنان و دیگری در بین مردم ایجاد شده است. مسئولان بر این باورند که ایجاد چنین شبکه ای دست نیافتنی است و مردم بر این باورند که ایجاد شبکه ملی اطلاعات دسترسی و آزادی آنها را محدود می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تلاش داریم تا قبل از موعد قانونی، شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم.

وی خواستار ایجاد شبکه داخلی باکیفیت، پرسرعت و ایمن شد و گفت: در این بخش به پروژه های اپتیکال منازل و مشاغل می پردازیم. ما این شبکه پرسرعت را در تمام نقاط کشور پیاده سازی می کنیم. این کار سختی است که عزم ملی می طلبد.

زارع پور خاطرنشان کرد: اگر این شبکه برای سرویس های داخلی طراحی شود مشکلی نخواهیم داشت. در حال حاضر 430 گیگابایت (7 درصد) از ظرفیت اینترنت به دلیل قطع فیبر در خلیج فارس در دسترس نیست. اگر شبکه سراسری پرسرعت اجرا شود دیگر این مشکل پیش نمی آید. ارتباطات بین المللی نیز تسریع خواهد شد و می توانیم به عنوان یک هاب بین المللی عمل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بهترین مسیر برای تردد در منطقه جمهوری اسلامی است، گفت: 1.3 تردد در ثانیه ظرفیت انتقال فعال داریم که تا 5 تا 6 برابر قابل افزایش است. در سال آینده ظرفیت 4 ترافیک در ثانیه ایجاد می کنیم و در 4 سال آینده این ظرفیت به 10 ترافیک در ثانیه می رسد که باعث ایجاد بازدارندگی و درآمدزایی و همچنین ارتقای کیفیت شبکه داخلی می شود.

راهبرد وزارت ارتباطات ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت است

وی با تاکید بر اینکه راهبرد وزارت ارتباطات ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت است، افزود: این یک پروژه کلیدی و راهبردی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: پس از ایجاد اینترنت پرسرعت نیازمند بهبود وضعیت خدمات بومی هستیم. متاسفانه وضعیت فعلی مساعد نیست.

وی ادامه داد: راهبرد دوم ما ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به مردم با اینترنت پرسرعت و باکیفیت است از این رو توسعه خدمات بومی در دستور کار قرار گرفته است.

زارع پور در تشریح این خدمات گفت: دسته اول خدمات عمومی است. اکنون جزایر متعددی در سازمان های دولتی در حال شکل گیری هستند. برخی از وزارتخانه ها دارای 100 سیستم هستند و همه فرصت ها برای اطلاعات دولتی باید ایجاد شود تا تصمیمات فردی به حداقل برسد. در لایحه بودجه اشاره کردیم که پنجره واحد خدمات عمومی راه اندازی می شود و در گام دوم پنجره ملی خدمات عمومی هوشمند راه اندازی می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: خدمات بخش خصوصی نیز با همین سازوکار به مردم ارائه می شود تا هویت یکسان باشد.

وی در خصوص خدمات اساسی شبکه ملی اطلاعات گفت: همانطور که در حوزه ارتباطات اپراتور داریم در حوزه خدمات نیز نیازمند تشکیل اپراتور هستیم تا زندگی و کار افراد با استفاده از فناوری تسهیل شود. با این اقدام کشور بیمه می شود.

زارع پور با بیان اینکه برای تحقق این اهداف نیازمند کمک مجلس هستیم، گفت: به 50 هزار میلیارد تن اعتبار نیاز داریم. انتظار داریم 20 میلیون پورت پرسرعت برای خرید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. در این خصوص تبصره ای در لایحه قانونی پیش بینی شد و تمامی دستگاه ها موظف شدند ساختمان های در اختیار خود را به بخش خصوصی اجاره دهند. متأسفانه حزب گرایی باعث کندی پروژه های ملی می شود.

65 درصد از ترافیک استفاده شده در کشور منشاء خارجی دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه 65 درصد از ترافیک استفاده شده در کشور منشاء خارجی دارد، گفت: این ارتباط باید معکوس شود. توسعه مراکز تبادل ترافیک داخلی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: کیفیت دسترسی به اینترنت در روستاها قابل قبول نیست و 7 هزار و 500 روستا از اینترنت بی کیفیت و 4 هزار و 500 روستا از اینترنت برخوردار نیستند.

زارع پور خطاب به نمایندگان گفت: متوجه نگرانی شما هستم. وقتی برای دانش‌آموزانی که برای دسترسی به اینترنت به تپه‌ها می‌روند، عکس و فیلم می‌فرستید، تحت تأثیر قرار می‌گیرم.

تا پایان سال 1401 تمام روستاها به اینترنت متصل می شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص به نمایندگان قول داد تا سال 1401 تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند و تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1401 این هدف محقق خواهد شد. محقق نمی شود، ما تا شهریور 1402 به این هدف خواهیم رسید.

اپراتورها در شرایط بحرانی قرار دارند

زارع پور در خصوص ارتباطات ثابت و سیار ادامه داد: در ده سال اخیر و به ویژه در دو سال اخیر توسعه چندانی در ارتباطات ثابت و سیار صورت نگرفته است زیرا هزینه ها دلاری و درآمدها ریالی است. اپراتورها در شرایط بحرانی قرار دارند و در صورت عدم توجه، سرنوشت مخابرات در انتظار آنهاست. عدم افزایش تعرفه اینترنت مشکلاتی را در روند توسعه ایجاد کرد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید