چه کسی و چرا فایل صوتی خاتمی را منتشر کرده است؟ | آیا انتشار این پرونده کاهش مشارکت در انتخابات بوده است؟

چه کسی و چرا فایل صوتی خاتمی را منتشر کرده است؟  |  آیا انتشار این پرونده کاهش مشارکت در انتخابات بوده است؟

هفته گذشته فایل صوتی دیدار خصوصی خاتمی با نزدیکانش درباره انتخابات اخیر لو رفت. عنوان و هدف منتشرکنندگان این فایل صوتی نامشخص است.

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: طی چند روز گذشته فایل صوتی دیدار ظاهرا خصوصی سیدمحمد خاتمی با حلقه نزدیکانش منتشر شده است. این فایل حاوی نکات مهمی درباره دلیل عدم شرکت رئیس دولت اصلاحات در انتخابات مجلس 1402 است که خاتمی در این فایل صوتی به انتقاد از شیوه قبلی اصلاحات انتخاباتی پرداخته و به تغییر وضعیت در سال گذشته اشاره می کند. دهه او از برخی «تحول انتخابات» صحبت کرد و گفت اگر انتخابات «دیگر انتخابات نیست، آیا باید دوباره به انتخابات برویم تا برای مخالفان انتخابات کار کنیم؟»

او نتیجه می گیرد که این روش بی فایده بوده و بنابراین «ما با 60 درصد مردم طرف هستیم» که تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند.

بالاخره گفت: یک بار با مردم باشیم. البته خاتمی در این اظهارات سعی کرد بین مردم، ضدانقلاب و تحریم ها مرزبندی کند. وی تاکید کرد که با مردم است نه با ضدانقلاب و تحریم ها.

رئیس دولت اصلاحات پیش شرطی را ترسیم کرده است و آن وجود شورای نگهبان است. گفت: تا زمانی که شورای نگهبان وجود دارد دیگر در انتخابات شرکت نمی کنیم.
رویکرد خاتمی در انتخابات گذشته بی سابقه بود. خاتمی برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در انتخابات سراسری مجلس دوازدهم شرکت نکرد. او حتی در سال 1389 و تنها دو سال پس از انتخابات 1387 با اختلاف زیادی به جای شرکت در انتخابات تهران در اعتراض به انتخابات در دماوند رای داد (شورای نگهبان در آن سال انتخابات دماوند را باطل اعلام کرد).

انتشار فایل صوتی خاتمی چیز جدیدی به مواضع عمومی وی در انتخابات گذشته اضافه نکرد. بیانیه 15 ماده ای خاتمی در بهمن 1401 مواضع او را بیان می کرد و اظهارات وی در جمع مشاوران قبل از انتخابات اسفند ماه این مواضع را روشن می کرد. اما افشای جلسات خصوصی با انتشار فایل های صوتی به یک امر رایج در کشور تبدیل شده است. سوال اینجاست که این فایل صوتی را چه کسی و با چه هدفی قرار داده است؟
چه کسی فایل صوتی خاتمی را منتشر کرده است؟

معلوم نیست فایل صوتی دیدار خصوصی خاتمی را چه کسی منتشر کرده است. ابوالفضل نجفی تهرانی، روحانی فعال در فضای مجازی، ابتدا این فایل صوتی را با عنوان «فایل صوتی لو رفته از دیدار خاتمی با اصلاح طلبان قبل از انتخابات اسفند» در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. هیچ نشانی از رسانه یا شخصی که این فایل صوتی را منتشر کرده است وجود ندارد و فقط برند “XRecorder” که یک اپلیکیشن ضبط صفحه گوشی است، روی تصویر این فایل چاپ شده است.

از آنجایی که ناشر ناشناس است، چندین فرضیه در مورد دلیل انتشار آن وجود دارد.

برخی از کاربران موسوم به براندازان توییتر مدعی هستند که اصلاح طلبان عمدا این فایل صوتی را منتشر کرده اند. پوریا زارعی، گوینده شبکه ایران اینترنشنال در توییتر خود مدعی شد که این فایل صوتی بخشی از برنامه “نو اصلاح طلبی” است که توسط برخی نهادهای نظامی در داخل هدایت می شود!

تقریبا هیچ یک از رسانه های اصولگرا نسبت به فایل صوتی خاتمی واکنش نشان ندادند. سایت مشرق مرتبط با یکی از نهادهای نظامی بدون اشاره به نحوه انتشار فایل صوتی گزارشی نوشت و درباره محتوای این فایل صحبت کرد. این رسانه درباره این فایل صوتی نوشت: «سید محمد خاتمی در اظهاراتی که به نظر می رسد قبل از انتخابات 1402 بیان شده است، گفته است که نمی خواهم برای کسی تعیین تکلیف کنم. وی در این فایل صوتی تلویحاً اصلاح طلبان را به تحریم انتخابات تشویق کرد، اما در اتفاقی جالب، هیچ یک از رسانه های جریان اصلی جریان اصلاحات نخواستند این فایل صوتی را توضیح دهند، این سکوت مرموز حکایت از درگیری های جدی در جناح چپ دارد.

جریان اصلاح طلبان متفق القول معتقدند انتشار فایل های صوتی بخشی از رفتار یک تشکل در دولت شده و فضای جلسات را خطرناک کرده است.
هدف از انتشار فایل های صوتی خاتمی چه بود؟

بیشتر بخوانید: خاتمی: تصمیم گرفتم اگر نمی توانم کاری برای مردم انجام دهم، حداقل با خیلی از افراد ناراضی موافق باشم.

در این بخش، رویکرد سه گروه از اصلاحات به هدف ناشران را در نظر گرفته ایم. ابتدا جنبش مشارکت طلبی که در انتخابات گذشته با ۱۱۰ امضا به «روزنگشایان» معروف شد. جریان دیگر جریانی است که نقش مهمی در انتشار بیانیه جبهه اصلاحات داشت. جبهه اصلاحات در این انتخابات اعلام کرد که این انتخابات بی معنا بوده و امکان ارائه لیست وجود ندارد. این جریان به جریان اصلاحات جامعه گرا معروف است. جریان سوم در واقع بخشی از اصلاح طلبان موسوم به جامعه محور است، اما به دلیل همجواری با خاتمی، بیشتر از جزئیات تصمیم رئیس دولت اصلاحات و بر همین اساس از اهداف دولت مطلع است. ناشر فایل های صوتی
مشارکت کنندگان چه می گویند؟

برخی از حامیان مشارکت معتقدند انتشار این فایل صوتی در آستانه دور دوم انتخابات به منظور کاهش حداقلی باقیمانده مشارکت حامیان اصلاحات در انتخابات صورت گرفته است. این حامی حضور در انتخابات نیز به همین دلایل معتقد است انتشار این فایل صوتی کار نیروی انتظامی است.

این گروه حامی مشارکت می گوید که تندروها در دولت می خواهند به هر وسیله ممکن اصلاحات را از سیاست ایران حذف کنند و نگران هستند که برخی از میانه روها وارد مجلس شوند. در غیر این صورت دلیلی برای انتشار این فایل صوتی در آستانه دومین دوره انتخابات وجود ندارد.

گروه دیگری از شرکت کنندگان معتقد بودند که این اظهارات و مواضع خاتمی تحت فشار دیگران بوده است.

محمد نعیمی پور در گفتگو با رویداد۲۴، انتشار فایل صوتی خاتمی را غیراخلاقی و غیرحرفه ای خواند و گفت: محتوای این فایل صوتی چیز جدیدی نیست، اما به نظر می رسد افرادی که این فایل را منتشر کرده اند و قصد ایجاد فضای گل آلود را داشته اند ممکن است گیر بیفتند. ماهی.

وی تاکید کرد که این کار غیراخلاقی است، اما باید دید چرا “سازمان های رسمی اغیار” فکر می کنند اکنون زمان مناسبی برای به چالش کشیدن و حمله به آقای خاتمی است؟

وی با اشاره به احتمال انتشار فایل توسط برخی سازمان ها گفت: این سبک از انتشار فایل های صوتی در کشور رایج است و غیراخلاقی است.
نعیمی پور احتمال انتشار این فایل صوتی از سوی یکی از حاضران در جلسه با خاتمی را رد نمی کند و می گوید: اگر فردی از حاضرین بدون اجازه این فایل صوتی را منتشر کرده، اشتباه فاحشی است و محکوم است. ممکن است برخی گروه ها با او بدرفتاری کرده باشند.
اصلاح طلبان جامعه محور چه می گویند؟

حسین نورانی‌نژاد، نایب رئیس حزب اتحاد ملت در گفتگو با رویداد۲۴، ابتدا نحوه افشاگری‌ها را محکوم کرد و گفت: این نوع انتشار فایل‌های صوتی فضای سیاسی و جلسات را خطرناک می‌کند.

وی تاکید کرد که خاتمی در مورد همین موضوعات صحبت کرده اما به زبانی مناسب برای اعلام عمومی. طبیعی است که همه در فضای خصوصی خود ادبیات داشته باشند که با فضای عمومی متفاوت است و باید از این شیوه افشاگری مبرا شود.
نزدیکان خاتمی چه می گویند؟

جواد امام، مدیر عامل بنیاد باران و یکی از چهره های نزدیک به خاتمی، بحث انتشار فایل صوتی خاتمی برای کاهش مشارکت اصلاح طلبان و اعتدالیون در دور دوم را رد کرد.

امام در گفتگو با رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه اگر قرار بود از میزان مشارکت مردم کاسته شود، باید این فایل صوتی در مرحله اول انتخابات منتشر می شد، می گوید: وظیفه انتخاباتی که مرحله اول آن در چنین جنجالی برگزار شد. ، واضح است که چرا باید چنین کاری را برای این منظور انجام داد؟ به طور کلی کدام انتخابات مشارکت در مرحله دوم را افزایش داد تا در این انتخابات که در دور اول سرد بود چنین اقدامی انجام شود؟

در مورد انتشار فایل صوتی سخنرانی سیدمحمد خاتمی ابهام وجود دارد، اما حداقل می‌توان گفت که همه جناح‌های اردوگاه اصلاح‌طلبان، اقدامات امنیتی «افشای» صحبت‌های مطرح شده در تجمعات خصوصی در همدستان را محکوم می‌کنند.