چین در تدارک ارتش آهنین دیپلماتیک است

به گزارش خبرگزاری موج


شی جین پینگ رئیس جمهور چین جمعه در نشست سفرای خارجی کشورش در پکن گفت: جرات کنید در جنگ خوب باشید و مدافع منافع ملی شوید. دفاع قاطعانه از منافع حاکمیتی، امنیت و توسعه ملی با اراده قوی و آمادگی برای مقابله با نیروهای قدرتمند ضروری است.

اظهارات رئیس جمهور چین حاکی از رویکرد بحث برانگیزی است که دیپلمات های چینی از سال 2020 دنبال کرده اند، که امسال کمتر دیده می شود زیرا چین به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ضعیف خود است.

به گزارش رویترز، روابط پکن با آمریکا پس از دیدار شی و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور آمریکا در ماه نوامبر برای مدت کوتاهی بهبود یافت، اما چین در حال حاضر درگیر مناقشه دیپلماتیک با فیلیپین بر سر صخره های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و با ژاپن بر سر انتشار آب رادیواکتیو از راکتور فوکوشیما است.

به گزارش سی سی تی وی، رئیس جمهور چین همچنین از سفرای کشورش خواست تا به نظم حزبی پایبند باشند و در سخنرانی سالانه خود پس از کنفرانس کاری امور خارجه مرکزی هفت بار کلمه «قاطعانه و محکم» را تکرار کرد. این کنفرانس، یک نشست مخفی در سطح عالی برای برنامه ریزی سیاست خارجی حزب کمونیست که هر پنج سال یک بار برگزار می شود، روز پنجشنبه پایان یافت.

شی در جریان کنفرانس این نمایندگان در تالار بزرگ مردم پکن گفت: باید قوانین و انضباط را در اولویت قرار داد، خود را سخت انضباط کرد، مسئولیت را جدی گرفت و یک ارتش دیپلماتیک آهنین وفادار به حزب ایجاد کرد. داشتن شجاعت و مهارت در جنگ و رعایت انضباط سخت.

اظهارات شی در بحبوحه فشارهای انضباطی مجدد در دستگاه دیپلماسی چین پس از برکناری وزیر امور خارجه سابق چین در ماه ژوئیه پس از تنها هفت ماه ریاست جمهوری و متهم شدن به روابط غیرمعمول از سمت خود بیان شد.

شی جین پینگ گفت: وفاداری به حزب، کشور و مردم سنت باشکوه جبهه دیپلماسی است. ایجاد یک خط دفاعی قوی ایدئولوژیک و زیرک بودن با اعتقادات سیاسی قوی که به شدت به قوانین و انضباط پایبند باشد، ضروری است.

رئیس جمهور چین همچنین بر لزوم افزایش نفوذ بین المللی چین برای مبارزه با آنچه به گفته وی تلاش های غرب برای مهار و سرکوب چین است، تاکید کرد و کلمه “تلاش” را پنج بار تکرار کرد.

شی با اشاره به سخنرانی ژوئن 2021 که در آن از مقامات خواست تا “وجهه ای مهربان، قابل اعتماد و قابل احترام” از چین ایجاد کنند، گفت: “ما باید دوستی های گسترده و عمیق ایجاد کنیم و مبارزه برای به دست آوردن قلب مردم نباید محدود شود. معابد باید انجام شود، اما باید در میان توده های مردم باشد. ما باید از زبان و روش های خارجی برای بیان داستان چین استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور چین همچنین در کنفرانس کاری مرکزی در امور خارجی علیه قلدری و هژمونی غربی صحبت کرد و از دیپلمات‌ها و مقامات خواست تا «روحیه جنگی ما را به جلو هدایت کنند.


آیا این خبر مفید بود؟