کنترل تورم؛ اصرار رئیسی بر کنار گذاشتن آمار

کنترل تورم؛  اصرار رئیسی بر کنار گذاشتن آمار

روز چهارشنبه 15 دی ماه، مرکز آمار ایران گزارش داد که در آذرماه 1402، شاخص بهای مصرف کننده خانوار کشور به عدد 217 رسید که نسبت به ماه قبل 2.9 درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.2 درصد افزایش نشان می دهد و در دوازده ماهه منتهی به سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 44.4 درصد افزایش داشته است.یک روز پس از انتشار این گزارش رئیس دولت سیزدهم که برای شرکت در سیزدهم به این شهرستان سفر کرده است. نشست جامعه حوزه علمیه قم با بیان اینکه فعالیت های تجاری ایران در منطقه در 40 سال گذشته مطرح شده است و سعی شده تمام دلایلی که باعث تورم می شود کنترل شود و تورم به طور قطع کاهش یابد. وی افزود: ناهماهنگی مالی یکی از عوامل ایجاد تورم است، اما آمارها حاکی از کاهش تورم در کشور است.
افزایش 1 درصدی تورم نقطه به نقطه
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در آذر 1402، تورم نقطه به نقطه خانوار کشور 2/40 درصد بود، به این معنی که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2/40 درصد بیشتر از دی ماه 1401 برای خرید همین مجموعه کالاها و خدمات هزینه کردند. بر اساس این آمار تورم نقطه به نقطه در آذرماه 1402 نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافته است.
تورم ماهانه بالاترین نرخ در سال 1402
همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کل کشور به 2.9 درصد رسید. این نرخ بالاترین رکورد ثبت شده در هشت ماه گذشته است. به عبارت دیگر آخرین باری که تورم ماهانه بالاتر از این میزان بوده، فروردین ماه امسال بوده است. این اتفاق هم در مناطق شهری و هم در روستاها رخ داد به طوری که تورم ماهانه در این مناطق به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید.
رکورد تورم سالانه خدمات نسبت به 10 سال گذشته
همچنین بر اساس این گزارش تورم سالانه خدمات در آذرماه به 39.5 درصد رسید. این نرخ بالاترین نرخ ثبت شده از اسفند 92 است. به عبارت دیگر تورم سالانه خدمات در آذرماه امسال تقریباً رکورد 10 ساله خود را شکست.
بیشترین تورم مواد غذایی در سال 1402 به ثبت رسیده است
مرکز آمار گزارش می دهد که در بین گروه های کالایی، تورم ماهانه مواد غذایی نیز به 4.1 درصد رسید که اولین رکورد ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون است. به عبارتی بالاترین تورم ماهانه مواد غذایی در سال 1402 است. همچنین تورم ماهانه سبزی و حبوبات در آذرماه امسال به 14.4 درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده از آذرماه 1388 است. بر اساس این گزارش، در بین دهک های هزینه ای، تورم ماهانه مواد غذایی در آذرماه امسال در دهک های اول تا ششم نیز بالاترین رکورد خود را در سال 1402 به ثبت رساند.
رکورد بالاترین تورم سالانه غیرخوراکی در 10 سال گذشته
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در آذرماه امسال 2.3 درصد ثبت شد. بررسی ها نشان می دهد که آذرماه امسال چهارمین ماه از تورم ماهانه بالای غیرخوراکی ها است و این ماه رکورد قابل توجه تورم سالانه غیرخوراکی را به خود اختصاص داده است. تورم سالانه اقلام و خدمات غیرخوراکی در آذرماه امسال 41.4 درصد بوده که بالاترین میزان ثبت شده در 10 سال گذشته است و بر اساس این گزارش تورم سالانه کالاهای بادوام نیز در آذرماه به 53.5 درصد رسیده است. امسال که بالاترین نرخ ثبت شده از دسامبر 1400 تاکنون است. تورم سالانه کالاهای غیربادوام در آخرین ماه پاییز امسال به 51.8 درصد رسید که بالاترین رکورد از بهمن 1400 است. تورم سالانه کالاها و خدمات عمومی در آذرماه امسال به 17.5 درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده از اردیبهشت 1400 است.
سیاست کنترل تورم شکست خورده است
در همین رابطه «علی سعدوندی» یکی از فعالان اقتصادی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: سال مهار تورم با عدم موفقیت نسبی در رسیدن به هدف به پایان رسید.شما بورس را عامل تورم می دانید و متوقف شد، تا حدودی سرعت رشد نقدینگی را کاهش دادید، ترازنامه بانک ها را کنترل کردید، چه شد؟ انتظارات تورمی کنترل نشد و بانک مرکزی با تحمیل هزینه های زیاد نتوانست به هدف دست پیدا کند این کارشناس اقتصادی گفت: ارز هست، زیاد است اما برای زیرساخت ها و کنترل تورم نیست.