ایجاد قرعه کشی و کنار گذاشتن بازار سرمایه مورد قبول مجلس نیست


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855064

رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص لغو عرضه خودرو در بورس کالا گفت: چرا در شرایطی که ظرفیت و زیرساخت های بازار سرمایه برای کمک به صنعت خودرو وجود دارد، از قرعه کشی استفاده کنیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با وزارت صمت در خصوص لغو عرضه خودرو در بورس کالا گفت: زمانی که ظرفیت و زیرساخت های بازار سرمایه برای کمک به صنعت خودروسازی فراهم شود تا از اهداف تعیین شده در این زمینه فاصله بگیرد. صنعت خودرو و کمیسیون اقتصادی در این خصوص از شخص وزیر سوال خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بحث فعالیت های بازار سرمایه در ابعاد و حوزه های مختلف در چارچوب قانون تعیین می شود، یعنی. هم قانون بازار سرمایه و هم توسعه ابزارها، بازار سرمایه بازاری است که هم رقابت منطقی و هم شفافیت اطلاعات در حوزه عرضه و تقاضا را همراه و ایجاد می کند و از بازارهای غیرشفاف، فاسد و رانت خوار جلوگیری می کند.

وی افزود: واگذاری مدیریت بازار سرمایه در حوزه بازارها اگر در بازار سرمایه مقدور نباشد امری قابل قبول است، در غیر این صورت کاملا مغایر با قوانین و مقررات کشور به نظر می رسد و طبیعتا این مشکل شرایط خاصی را در اقتصاد ایجاد می کند. کشور بسته به شدت و حجم فعالیت اقتصادی، مأموریت یا حوزه فعالیتی را ارائه می کند.

پورابراهیمی ادامه داد: اگرچه پذیرش در حوزه اوراق بهادار و کالا در بازار سرمایه اختیاری و اختیاری است، اما قطعا این موضوع زمینه شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: اتفاقی که در حوزه خودرو رخ داده این است که زیرساخت های عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شده و نیاز به تصمیم و اقدام جدیدی ندارد. اینکه وزارت صمت با وجود این زیرساخت ها، یک سیستم یکپارچه را با تمام کاستی ها ایجاد کند و ظرفیت قانونی و شفاف بازار سرمایه را کنار بگذارد، غیرقابل قبول است و مجلس قطعاً به این موضوع برخورد جدی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه از وزارت صمت و شخص وزیر توضیح می خواهیم، ​​گفت: اگر زیرساخت ها فراهم نبود، وزارت صمت می توانست از ابزارهای خود استفاده کند اما اکنون که زیرساخت ها فراهم است، دلیل نمی شود. برای استفاده از سازوکار شفاف بورسی «یک سیستم داخلی در وزارت صمت برای تحویل آن با روش های قرعه کشی قابل اتخاذ نیست که در عمل مانع هدفمندی در صنعت خودرو می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: در کنار بحث عدم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه با وجود زیرساخت ها و الزامات قانونی، به نظر می رسد مبنای قرعه کشی و قرعه کشی برخلاف تمام قوانین و روش های اقتصادی دنیا باشد. عرضه و واردات خودروهای خارجی عرضه و تقاضا می تواند بازار را متعادل کند.

به گفته پوابراهیمی، با سیاست های دیکتاتوری قیمت گذاری خودرو و روش تست و جدایی از بازار سرمایه که از شفافیت لازم برخوردار است، اهداف اقتصادی دنبال نمی شود و مجلس و کمیسیون اقتصادی با جدیت به این موضوع خواهند پرداخت.

انتهای پیام/
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید