کنترل تورم به جای افزایش یارانه ها/ هر سمپاشی تورم زا است

کنترل تورم به جای افزایش یارانه ها/ هر سمپاشی تورم زا است

روز جدید نماینده مردم راش در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدید بنزین می تواند تورم زا باشد یا خیر، گفت: هر قدر هم که نقدینگی وجود داشته باشد هر جور پولی تورم زا است. در کشور است هدف این است که بین مردم توزیع شود، تورم ایجاد شود.

گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پیام نو با بیان اینکه همیشه بلاتکلیفی و سوال اساسی در مورد پرداخت یارانه وجود دارد که هیچ دولتی ندارد، اظهار داشت: این سوال در حال انجام است. وی گفت: فلسفه یارانه ها تمرکز بر انرژی است.

وی با اشاره به اینکه در دولت احمدی نژاد نیز این طرح برای کمک به دولت در توزیع عادلانه انرژی مطرح شد، افزود: در آن زمان قیمت انرژی افزایش یافته و دست دولت به مرور زمان رشد کرده و کمتر حامی انرژی شده است. حامل ها این کوتاه شدن اسلحه به دو صورت برای دولت ها اتفاق می افتد، یکی برای کاهش هزینه ها و دیگری برای افزایش درآمد.

هیچ کس بدش نمی آید که به مردم کمک کند

جعفرزاده با بیان اینکه وقتی مجلس افزایش می یابد برای افزایش رضایتمندی یارانه توزیع می کنند، ادامه داد: پول.

مصر این طرح را بیش از 6 ماه ادامه نداد و پس از آن ساپورت مدتی میدان را ترک کرد.

نماینده سابق رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش از این تاریخچه یارانه ها را در دنیا مطالعه کرده و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده است، گفت: بحث امروز این است که هیچکس مخالف کمک به مردم نیست.

وی در پاسخ به این سوال که دقیقاً چطور وقتی آقای میرکاظمی به رئیس جمهور نامه نوشت که توان پرداخت حقوق کارکنان دولت را ندارد، یارانه 10 برابر می شود، پاسخ داد: امروز باید واقعیت ها را به مردم بگوییم. اتفاقا در شرایط فعلی بنزین، آب، برق و گاز گران می شود. بنابراین هزینه دولت کمتر است و در چنین مواردی باید کمتر هزینه کند. در عین حال، درآمدها افزایش می یابد و مردم پول بیشتری می گیرند.

مردم قادر به پرداخت هزینه انرژی در ماه فوریه و مارس نخواهند بود

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مفهوم که دولت در چنین شرایطی یارانه ها را افزایش می دهد و پیامی نمی گذارد، افزود: باید با مردم صادق باشند و بگویند که مثلاً این رقم برای ما باقی می ماند. بنزین و ما می خواهیم.» رقم 1500 تن را حذف کنید و بنزین را تنها با 3000 تن به مردم تحویل دهید. برق و انرژی

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی توان بدون بررسی غلط و درست گفت چرا که در دل این موضوعات سوالات زیادی وجود دارد، افزود: طرح جدید دولت به گذشته برمی گردد. زمانی که آقای مصباحی مقدم در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم حضور داشتند و ما این طرح را به آن کمیسیون ارائه کردیم. طرح فعلی هم همین است اما الان با کمی تغییرات بحث عدالت بنزین را مطرح کرده اند که بنزین به همه می دهد.

ما در طول دهه ها همه مردم را به دام انداخته ایم

جعفرزاده با تاکید بر این مفهوم که برای اصلاح اقتصاد نباید به رفتارهای تکه تکه متوسل شد و با تاکید بر اینکه هرگز مخالف جراحی اقتصادی نبوده است، گفت: بدون شعار و خودنمایی باید بگوییم همه دنیا به فکر چاه هستند. مردم بودن: «پیشنهاد من این است که آقای رئیسی یک دولت اجتماعی تشکیل دهد و در عین حال اقتصاد را سامان دهد و باید از خود پرسید که این رفتار کجاست؟

نماینده مردم رشت در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده 7 قانون هدفمندی یارانه های انرژی همچنان پابرجاست، تصریح کرد: این ماده به این معناست که ایران سیستم تامین اجتماعی ندارد و ما پایین هستیم. همه مردم دهک ها را به دام انداخته اند، در حالی که اگر در این کشور سیستم تامین اجتماعی وجود دارد، مثل آلمانی ها که شعار می دهند و می گویند هیچکس در آلمان نمانده است. در ایران هم این اتفاق می افتد و هیچکس رها نمی شود.

وی به این مفهوم اشاره کرد که قانونگذاری ما دارای نظام بیمه ای است و تشکیل آن می تواند همه مهجوران را گرد هم آورد و به همه نیازمندان و زیر خط فقر کمک کند، باید از افراد بی خانمان و بدسرپرست حمایت شود. و کمیته امداد، بهزیستی، ماده ۷ و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) باید ادغام شوند تا تامین اجتماعی تشکیل شود.

حرفه ای بودن برخی از کارمندان شرم آور است

جعفرزاده بیان کرد: امروز خانه معلولان توسط کمیسیونی در حال آماده سازی است، ویلچر در حال دریافت کمک های اجتماعی است، پول درآمد آن را ماده 7 یا خیریه می دهد و همه اینها باید با هم تلفیق شود تا همه این کارها انجام شود. توسط یک بدن انجام می شود.”

وی با تاکید بر اینکه سیستم بیمه باید ساماندهی شود و این قنادی ها و مغازه ها و دستگاه های پرداخت یارانه کنار گذاشته شود تا صحبت از صدقه نشود، تاکید کرد: در این شرایط همه در ایران باید نیازمند باشند. کمک کرد، کمک کرد و به جایی رسید که هیچکس در ایران جا نمی ماند، ناگفته نماند که یارانه ها را بالا می بریم تا همه خداحافظی کنند.

وی گفت: امروز به جای افزایش یارانه ها باید تورم را کنترل کنیم، کشور را از رکود خارج کنیم، تولید و اشتغال ایجاد کنیم. باید گفت چقدر این سخنان مایوس کننده است.

هر بار که اسکناس جدیدی در بازار می بینید گریه کنید!

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدید بنزین می تواند تورم زا باشد یا خیر، با تاکید بر این مفهوم که انواع پول ها تورم زا هستند، افزود: هر چقدر هم که نقدینگی در کشور وجود داشته باشد و پول های بی هدف در بین مردم توزیع شود. تورم ایجاد می شود و این نیاز به اقتصاد و علم ندارد، اما هر بار که اسکناس جدیدی در بازار می بینید باید گریه کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر امروز به روند اقتصادی آمریکا نگاه کنیم، می بینیم که شورای عالی اقتصاد در هر کشور حرف اول و آخر را می زند، افزود: در شرایط فعلی بودجه لایحه قانونی وجود دارد که لایحه بودجه باید در شورای اقتصاد بررسی شود.

کنترل مکانیسم اقتصادی کشور

جعفرزاده با بیان اینکه مشاوران اقتصادی در این زمینه به وی بی ربط هستند و با تاکید بر اینکه سازوکار اقتصادی کشور باید کنترل شود، گفت: کشور دارای سازوکار اقتصادی علمی و شورای اقتصادی است که باید در میان آنها صحبت کند و همه تابع آن باشند.

وی با اشاره به اینکه این شورا با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از روسای دانشگاه ها تشکیل شده است، افزود: این شورا اساسنامه مفصلی دارد و از قدیم الایام وجود داشته است، در سطح جهان، شورای اقتصادی امور اقتصادی آنها وجود داشته است. دارند صحبت می کنند بودجه باید به شورای اقتصاد برود و این کاملا مشخص است و مشاور اقتصادی و معاونت در این بین معنایی ندارند.

همه چیز مشخص است و اگر در سال 1397 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده بودیم، می توانستیم به رشد 8 درصدی دست پیدا کنیم و هنوز در این مورد تردید وجود داشت و باید پرسید وقتی 6 میلیارد دلار نفت می فروشیم، آقای رئیس جمهور چگونه می تواند بیایید مجلس و بگویید من رشد اقتصادی 8 درصدی را به جامعه منتقل می کنم؟

بعید است این کار را انجام دهم

وی در پایان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این افق باید تولید ناخالص ملی ما به 15 میلیارد دلار در سال برسد، گفت: پیشرفته. امروز بیان واقعیات و برنامه های کشور از سوی مسئولان ربطی به مردم ندارد. نظام مالیاتی نیاز به اصلاح دارد نه افزایش ۷۴ درصدی مالیات پایه.

دیدگاهتان را بنویسید