گسترش دامنه فساد در فدراسیون فوتبال

گسترش دامنه فساد در فدراسیون فوتبال

«مهدی تاج» درباره پرونده فساد فوتبال گفت: چندی پیش سازمانی در این باره به ما هشدار داد و اعلام کرد که سه نفر از اعضای کادرفنی فدراسیون در این پرونده دخالت دارند.
وی ادامه داد: این ماجرا مربوط به سال 1400 است که البته من در فدراسیون نبودم. وقتی فهمیدم رشوه فساد چیست، گفتم باید در قوه قضائیه بررسی شود چون قوه قضاییه فدراسیون نمی تواند به این موضوع رسیدگی کند.
تاج تصریح کرد: با این حال به این نتیجه رسیده ایم که افراد حاضر در این پرونده (خداد افشاریان و سهیل مهدی) را تا تعیین تکلیف از سوی مرجع قضایی معلق کنیم. در صورت مشاهده تخلف و فساد از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم خواهند شد.
رئیس فدراسیون فوتبال درباره میزان رشوه های داده شده گفت: این موارد باید از سوی مراجع قضایی افشا شود، فقط می توانم بگویم سه رئیس فدراسیون فوتبال و یک نفر از رسانه ها هر کدام حدود 25 سکه دریافت کردند.
تاج در پاسخ به این سوال که این رشوه برای چه بوده است، تصریح کرد: نمی دانم. این پرونده هم اکنون در دست بررسی است و قاضی از این افراد بازجویی و تفهیم اتهام کرد و پس از آن بدون قرار وثیقه آزاد شدند.
وی بیان کرد: در صورت تبرئه این افراد می توانند به کار خود ادامه دهند اما در صورت اثبات کمیته اخلاق فدراسیون مجازات هایی را برای آنها در نظر می گیرد. دو نفر (افشاریان و مهدی) استعفا دادند و در این زمینه خواسته آنها و استعفای فدراسیون یکی است.
تاج درباره علت تاخیر در این پرونده و تعلیق دو نفر از اعضای فدراسیون گفت: موضوع محرمانه بود و باید بررسی می شد. در رابطه با تاخیر دو روزه هنوز نمی دانیم مقامات قضایی چه تصمیمی خواهند گرفت و باید ببینیم این ادعا صحت دارد یا خیر.
این پرونده مربوط به باشگاه مس رفسنجان و سال های 1398 تا 1400 است که علاوه بر سهیل مهدی و خداداد افشاریان، نام یکی از افرادی که در آن زمان مسئولیت مهمی در سازمان لیگ برعهده داشت. به عنوان متهم نیز ظاهر می شود. این مرد اکنون غیرموظف است و اخیرا به عنوان یکی از مشاوران رئیس فدراسیون انتخاب شده است.
یک گل کمتر!
افشای پرونده فساد در فوتبال ایران واکنش های گسترده ای را در این زمینه به همراه داشته است. در فصلی که مس رفسنجان به لیگ برتر راه یافت، مس کرمان یکی از حریفان اصلی این تیم بود. مس کرمان در مسیر صعود ناکام ماند و مس رفسنجان و واحد آلومینیوم اراک به عنوان تیم های اول و دوم جدول لیگ آزادگان صعود کردند. احمد نهایی در آن زمان به عنوان سرپرست تیم فوتبال مس کرمان فعالیت می کرد.
«احمد نهایی» سرپرست سابق مس کرمان که تیمش در فصل 1397-1397 به خاطر یک گل از حضور در لیگ برتر بازماند، درباره اینکه شرایط مس کرمان در این فصل چطور پیش رفت، به تسنیم گفت: یک فصل با تمام وجود تلاش کردیم تا ادامه دهیم. در لیگ برتر اما در روز آخر به دلیل یک گل دیگر نتوانستیم صعود کنیم. تا امروز فکر می کردیم به دلیل مشکلات فنی نمی توانیم صعود کنیم! با اینکه چندین سال از این حادثه می گذرد اما همچنان متاسفیم.
وی در ادامه افزود: مردی که سالم کار کرده، یک سال وقت گذاشته و برای هدفی نتوانسته صعود کند، پشیمان است و از آن شکایت می کند. حال اگر متوجه شدید که برخی از آنها قصد داشتند با تبانی و تخلف به نتایج مطلوب برسند، چه؟ وقتی به این مشکلات پی می برید بیشتر ناراحت و عصبانی می شوید. رقابت منصفانه بهتر از هر چیز دیگری است.