یک پیش بینی نماینده از سال 1403 که ترسناک به نظر می رسد

یک پیش بینی نماینده از سال 1403 که ترسناک به نظر می رسد

بهروز محبی نعیم آبادی با بیان اینکه دولت توانست منابع پایدار را در لایحه بودجه 1403 شناسایی کند، اظهار داشت: یکی از این منابع پایدار مالیات است. در سال های اخیر تعداد مالیات دهندگان از 2.8 میلیون نفر به 8 میلیون نفر افزایش یافته است. البته این کافی نیست و دولت باید برخی از مصوبات معوق مجلس مانند مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و برخی دیگر از پایه‌های مالیاتی را که در قوانین مجلس برای وصول آنها پیش‌بینی می‌کند، اجرا کند و توانایی کشور را برای تامین منابع پایدار افزایش دهد.

وی افزود: ایجاد منابع پایدار کسری تراز عملیاتی کشور را به حداقل می رساند و مشکل کسری بودجه را به عنوان عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران حل می کند. بنابراین، قدرت مجلس در جهت شناسایی منابع قابل اعتماد و پایدار است و در ایجاد این منابع، شاخص‌های اقتصادی مانند تورم دستخوش تغییرات منفی نمی‌شوند و اقتصاد کشور قادر به رشد 8 درصدی خواهد بود. در پلان 7 مایلی، نزدیک

عضوکمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس می تواند در تعریف منابع اقدامات ابتکاری و جدیدی را ارائه کند، افزود: مجلس باید با گنجاندن احکام یکساله در لایحه بودجه زمینه سرمایه گذاری را فراهم کند و از نقش موثر حداکثر استفاده را ببرد. بخش خصوصی تعدادی از شرکت های دولتی را می گیرد و تحویل می دهد زیرا دولت نباید هزینه زیان برخی شرکت ها را بپردازد. 15 شرکت دولتی زیان ده پیش بینی شده بود، اما در عمل بیش از 150 شرکت در مقطعی زیانده بودند که نشان دهنده اشتباه بودن برآوردهای انجام شده است. با در نظر گرفتن این موارد و همچنین گزارش تفریغ بودجه و میزان اجرای بودجه در سال جاری، باید کلیه بودجه های منابعی و هزینه ای را با دقت به تصویب برسانیم تا بتوانیم با تکیه بر مفاد برخی از بحران های ارزی و اقتصادی را برطرف کنیم. از قانون بودجه

محبی با اشاره به مشکلات نظارتی کشور گفت: سال گذشته دامنه تغییرات قیمت مرغ از 48 هزار تومان تا 120 هزار تومان بوده است. این نشان می دهد که ما در حوزه مقررات مشکل داریم و باید شرایط را تثبیت کنیم تا زندگی مردم راحت شود. مصوبات بودجه سال آینده باید برای رسیدگی به مسائل نظارتی تدوین شود.

وی در خصوص انطباق لایحه بودجه 1403 با برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه هفتم هنوز به قانون تبدیل نشده است و شورای نگهبان با آن اشکالات جدی پیدا کرده است و بدیهی است که تعداد مشکلات زیاد است و این مسائل نیاز به رسیدگی دارد. مجدداً در کمیسیون تلفیق برنامه و در مجلس مورد بحث قرار گیرد. اما به هر حال به نظر من لایحه بودجه دولت بر اساس رویکرد کلی برنامه هفتم توسعه است. امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر مشکلات برنامه را شناسایی کند و قبل از بررسی و تصویب جداول و هزینه های لایحه بودجه، برنامه هفتم به طور کامل تصویب شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه همچنین با اشاره به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تامین اعتبارات لازم برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان، این موضوع را در مواقع ضروری یک ضرورت دانست و گفت: به همین دلیل است. می گوییم منابع نوآورانه نیستند می توانیم 1، 2 یا حتی 3 درصد به مالیات اضافه کنیم. ایجاد یک منبع جدید ضروری است و زمانی که منبع دیگری برای تامین هزینه ها نداریم، می توانیم با افزایش مالیات منابع جدید ایجاد کنیم. زیرا تأثیر تورمی ناشی از این افزایش مالیات حدود 0.6 درصد تخمین زده می شود و می تواند در مواقع اضطراری نسخه ای باشد.

محبی ادامه داد: برخی از نمایندگان حتی پیشنهاد افزایش قیمت انرژی و سوخت را مطرح می کنند و می گویند باید درصد کمی به قیمت انرژی اضافه شود به گونه ای که تاثیر آن در تورم کم باشد.البته باید با دقت بررسی کنید که اثرات تورم و حتی تورم مورد انتظار ناشی از این اقدامات تا چه حد است و در نهایت گزینه ای را انتخاب کنید که کمترین تأثیر را در افزایش تورم داشته باشد. در شرایط اضطراری مجلس و دولت مجبور به اتخاذ چنین تصمیماتی هستند.

وی افزود: دولت 50 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است که البته می داند مبلغ لازم برای این کار 70 هزار میلیارد تومان است. بنابراین باید 20 هزار میلیارد تومان دیگر به نحوی تامین شود. بنابراین به نظر می رسد اکنون با یک وضعیت اضطراری مواجه هستیم و اگرچه افزایش مالیات تا حدودی تورم را افزایش می دهد و با شعار سال همخوانی ندارد، اما مجبور به اجرای آن هستیم مگر اینکه روش های ابتکاری دیگری ارائه کنیم. .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه هر ساله دولت ها با کسری بودجه مواجه می شوند، افزود: بر روی کاغذ، دولت تلاش کرد تا حدود 150 هزار میلیارد کسری تراز عملیاتی را نسبت به سال جاری کاهش دهد اما در عمل مهم است. چه اتفاقی خواهد افتاد. ما شرایط بسیار خوبی برای فروش نفت داریم و تحریم شکست خورده است، اما از سوی دیگر به دلیل عدم سرمایه گذاری در یک دهه اخیر، در حوزه تولید نفت ضعیف هستیم و تولید نفت ما به حداقل رسیده است. در این راستا به لزوم سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در میادین مشترک نفت و گاز توجه ویژه ای داشتیم.

محبی با اشاره به سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز بر اساس لایحه بودجه 1403 گفت: دولت در لایحه 1403 ارزیابی منطقی از فروش نفت داشته است و درآمد مالیاتی دولت نیز در این لایحه 41 درصد افزایش یافته است. که متناسب با تورم سالانه است. دولت مدعی است که تلاش کرده است تا فرار مالیاتی را مهار کند و در نتیجه قدرت مالیات‌گیری را افزایش دهد.