چرا پسر ترسناک در ایران کاری نکرد؟ تاریخچه پیش بینی های ال نینو

چرا پسر ترسناک در ایران کاری نکرد؟  تاریخچه پیش بینی های ال نینو

رئیس سازمان هواشناسی به پیش بینی های نادرست هواشناسی در پاییز امسال پاسخ داد.

چرا ال نینو در ایران کاری نکرد؟ ال نینوی ایران همه پیش بینی ها را زیر پا گذاشت؟ ال نینو در اسپانیایی به معنای پسر کوچک است. ال نینو یک رویداد اقلیمی بزرگ است که به دلیل تغییرات در جریان های اقیانوسی در اقیانوس آرام ایجاد می شود.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی کشور معتقد است که عوامل زیادی بر آب و هوا تأثیر می گذارد. پیش‌بینی علم احتمال است و نمی‌توان با قطعیت به آن اعتماد کرد.

ال نینو تنها یک جزء بود که با فعالیت دو جریان گردشی دیگر غلبه کرد و باعث بارش خفیف در آذر شد.

ال نینو پدیده ای است که هر چند سال یک بار باعث ناهنجاری های عمده آب و هوایی در سراسر کره زمین می شود و امسال پاییز و زمستان بارانی برای ایران پیش بینی می شد.

به گزارش خبرنگار آرش آنلاین، بررسی میزان بارندگی در کشور از ابتدای سال کشاورزی نسبت به دوره بلندمدت نشان می دهد که پیش بینی بارش های غیرعادی در فصل پاییز محقق نشده است، این در حالی است که اکثر کارشناسان هواشناسی اعلام کردند. تاثیر پدیده ال نینو بر ایران و پیش‌بینی بارش غیرعادی پاییزی برای بسیاری از مناطق کشور. این بارندگی ها آن طور که انتظار می رفت محقق نشد و آمار و تعداد بارندگی های کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون نیز نشان از خطای پیش بینی ریزش غیرعادی در کشور دارد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی با تایید کمتر از حد نرمال بارندگی در پاییز به همشهری آنلاین می گوید: از ابتدای سال برداشت تا اواسط آذرماه (اول مهر تا 15 آبان) عدد مورد استفاده برای میانگین بارندگی سمت ثبت شده حدود 26 میلی متر است که نشان دهنده کاهش 1 میلی متری بارش در پاییز در مقایسه با میانگین بلند مدت 27 میلی متری است. بنابراین وضعیت بارندگی تقریباً نرمال است. غیر طبیعی نیست

پیش بینی ها امکان پذیر است

وی ادامه می دهد: بررسی نقشه ها و همچنین پیش بینی های انجام شده از سوی مراکز معتبر جهانی و همچنین کارشناسان ایرانی نشان می دهد که تا پایان پاییز بارندگی کمتر از حد نرمال در کشور خواهیم داشت و بنابراین پیش بینی بارندگی های غیرعادی محقق نشد. .

اما علت اشتباهات هواشناسی و تفاوت پیش بینی ها در این منطقه به خصوص در بلندمدت چیست و چرا گاهی پیش بینی ها اشتباه است؟ وی در این باره می گوید: «پیش بینی ها همیشه ممکن است و نمی توان با قطعیت به آن اعتماد کرد. عوامل زیادی در شرایط آب و هوایی موثر هستند، ال نینو تنها یکی از این عوامل بود که با فعالیت 2 جریان گردشی دیگر بر آن غلبه کرد و باعث کاهش بارندگی در پاییز به ویژه در ماه دسامبر شد. به عبارت دیگر، عامل اصلی تأثیرگذار بر کمبود بارندگی این روزها، غلبه فعالیت جریان 2 MJO و استقرار مستمر جبهه گرمسیری در ارتفاعات بر روی جریان ال نینو است. در گزارش های ارائه شده در گذشته نیز تاکید شده بود که همه اطلاعات در حد پیش بینی است و پیش بینی نیز علم احتمال است و نمی توان به طور قاطع به آن اعتماد کرد. همچنین پیش‌بینی‌های گذشته تاکید می‌کرد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 60 درصد بارش‌های پاییز و زمستان نرمال یا بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اذعان داشت: از این موضوع متأسفیم نه تنها به این دلیل که پیش بینی بارندگی درست نبود، بلکه شرایط کشور به گونه ای است که به آب بیشتری نیاز دارد و این منابع حاصل از بارندگی می تواند کمک خوبی باشد. به استان هایی که در دو سال اخیر تحت تاثیر کمبود بارندگی بوده اند.

وی با اذعان به اینکه بارندگی در آبان ماه کمتر از حد نرمال بوده است، افزود: امروز همه صحبت ها بر اساس احتمالات است، 50 تا 70 درصد احتمال بارندگی بالاتر از حد نرمال را می دهیم و در یک نگاه بدبینانه ممکن است 30 تا 50 درصد پیش بینی ها باشد. محقق نمی شود .

تاجبخش تصریح کرد: در جلسه شورای عالی آب که با حضور رئیس جمهور، وزرای نیرو، وزیر کشاورزی، جهاد کشور، رئیس سازمان محیط زیست و نهادهای مسئول تشکیل شد، اعلام کردم که تئوری ها و پیش بینی های بدبینانه برای شرایطی که ممکن است این بارندگی ها رخ ندهد در نظر گرفته شود، خوشبختانه همچنین مصوب شد که شرایط بدبینانه و تمامی سناریوها در حوزه منابع آبی در نظر گرفته شود تا بتوان منابع و ظرفیت های آبی کشور را به بهترین نحو مدیریت کرد. و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی از پیش‌بینی جدید بارش‌ها خبر داد و گفت: در دو هفته باقی‌مانده از آذرماه، سامانه‌های بارشی متعددی از کشور عبور می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد شرایط به آنچه پیش‌بینی می‌کردیم برسد، اما در برخی استان‌ها از جمله بارندگی خواهیم داشت. کردستان.

رئیس سازمان هواشناسی ابراز داشت: امیدواریم با مدیریت بهینه و بخش کشاورزی بتوانیم وضعیت کم آبی کشور را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

بر اساس آمار سازمان هواشناسی از اوایل مهر تا اواسط آذر 14 استان بارندگی نرمال و غیرعادی را تجربه کردند که بیشترین بارش در بوشهر و کمترین بارش نسبت به وضعیت نرمال در گیلان ثبت شده است. همچنین با توجه به کاهش 12 میلی متری بارش های پاییزی، استان تهران در فهرست استان هایی قرار گرفت که بارش های کمتر از نرمال را تجربه کردند.

بوشهر غیر عادی; گیلان و تهران کمتر از حد معمول

به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات هواشناسی، استقرار مستمر منطقه نیمه گرمسیری مرتفع در منطقه ما از نفوذ سامانه های بارشی در ایران جلوگیری کرده و همه این موارد دست به دست هم داده است. صادق ضیائان، رئیس مرکز ملی پیش بینی آب و هوا و مدیریت بحران کشور با تایید کاهش بارش های پاییزی از حد نرمال در آذرماه به همشهری آنلاین گفت: از ابتدای سال گندم تا اواسط آذر (از مهرماه) 1 تا 15 آذرماه) تعداد متوسط ​​بارندگی های ثبت شده برای کشور حدود 26 میلی متر است که نسبت به میانگین بلندمدت 27 میلی متری بارندگی نشان دهنده کاهش 1 میلی متری بارندگی در پاییز نسبت به متوسط ​​بلندمدت است. . بنابراین وضعیت بارندگی تقریباً نرمال است. غیر طبیعی نیست
منبع: تسنیم