آخرین اخبار ظریف، زنگنه و وزیر جوان/ روحانیت کجاست؟

آخرین اخبار ظریف، زنگنه و وزیر جوان/ روحانیت کجاست؟

روز جدید شایان ذکر است که علاوه بر روحانی، اکثر کارمندان دولت وی نیز به دانشگاه ها بازگشته و مشغول به تدریس هستند.

این روزها یکی از سوالاتی که در فضای سیاسی کشور مطرح می شود این است که امروز کارمندان دولت قبل کجا هستند؟ آیا بازنشسته شده اند یا هنوز فعالیت سیاسی دارند؟ بسیاری برخی از مشکلات امروز کشور را مدیریت ضعیف در هشت سال گذشته می دانند. تداوم مسائلی مانند رایزنی با غرب و حل مشکلات اقتصادی از طریق مذاکره و همچنین عدم توجه به مشکلات تولید داخلی و توسعه داخلی از جمله مشکلاتی است که برخی کارشناسان آن را عامل مشکلات اقتصادی کشور می دانند. . کشور.

اکنون در شرایطی که چند ماهی است دولت روحانی روی کار نیامده و مشکلات عدیده ای بر دوش دولت جدید سنگینی می کند، فرصت خوبی است تا نگاهی به کارنامه اشتغال دولتمردان قبلی بیندازیم. اما سوالی که امروز می توان به آن پاسخ داد این است که این افراد امروز کجا و چه می کنند.

این اولین سوالی است که از دولتمردان گذشته پرسیده می شود. روسای دولت های یازدهم و دوازدهم که حاشیه ای هم نبودند این روزها خیلی کم حرف شده اند. البته برخی رسانه های اصلاح طلب از جمله روزنامه سازندگی از ورود مجدد روحانی به عنوان «شیخ دیپلمات» به عرصه سیاسی کشور صحبت کردند که با استقبال خوبی مواجه نشد. اما گفته می شود پس از پایان دوره ریاست خود به مؤسسه عالی آموزش و پژوهش و برنامه ریزی مدیریت واقع در نیاوران رفت و در آنجا به عضویت هیئت علمی درآمد. رئیس جمهور سابق اخیراً در این مؤسسه تدریس می کند. روحانی پیش از ریاست جمهوری نیز به همراه جمعی از همفکران از جمله صالحی امیری و برخی علما از این موسسه بازدید کرد.

محمدجواد ظریف نیز گفت که برای تدریس به دانشگاه بازخواهد گشت. با این حال دیپلمات خندان همچنان در فضای سیاسی کشور و برخی اظهاراتش درباره برجام و… خبرساز است. در این فضا جنجال ایجاد کرد. برخی از رسانه ها نیز با انتشار خاطرات وزیر امور خارجه سابق در عرصه سیاسی کشور سعی در بازداشت وی دارند. پیش از این در سال 1377، خبری منتشر شده بود که نشان دهنده مقصد ظریف در دوران بعد از دولت بود. دبیر شورای عالی شبیه سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه به دانشکده مطالعات جهان منتقل شد. دانشگاه تهران.”

عباس آهوندی نیز در کانال تلگرامی خود یادداشت هایی نوشت و سعی کرد دیدگاه های خود را به عنوان یک تحلیلگر سیاسی و اقتصادی در رسانه های مختلف درباره جریان اصلاحات و اعتدال منتشر کند. پیش از این نیز به دلیل عملکرد ضعیفش در حوزه راه و شهرسازی مورد انتقادات زیادی قرار گرفته بود و حتی دادگاه او را به عنوان درخواست مطرح می کردند، این تشکیل یک دولت مدرن در کشور ما است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی نیز گفته بود که دیگر پست سیاسی نمی پذیرد! البته نام زنگنه با پرونده فساد کرسنت گره خورده است و این روزها به دلیل بحث حکم شدید ایران در این پرونده هر روز نام زنگنه به گوش می رسد.

محمدجواد آذری جهرمی دیگر چهره جنجالی دولت دوازدهم است که افکار عمومی را نادیده نگرفته است. جهرمی اخیرا عکسی از خود در توییتر منتشر کرده و گفته است که به عنوان کارمند وزارت ارتباطات مشغول به کار بوده است. این موضوع بعضا دستمایه طنز کاربران فضای مجازی قرار گرفته است که با این تصویر عنوان کرده اند که در وزارت ارتباطات باقی مانده است. وزیر اسبق ارتباطات اخیرا از صبحانه معروف عزت الله ضرغامی بازدید کرد. ضرغامی در توئیتی درباره این دیدار نوشت: «صبحانه با مهندس یهرمی وزیر جوان سابق! وارد حوزه های مورد علاقه می شود. او متولد جهانگردی، مرمت (کابینه وزیر ارتباطات) و کار با جوانان در دنیای واقعی و مجازی است. دوستی ما فرامسئولیت است! در مورد مأموریت استارت‌آپ‌ها در وزارتخانه صحبت کردیم و مقدمات آینده را فراهم کردیم.»

علی اکبر صالحی که ریاست سازمان انرژی اتمی را برعهده داشت، از چهره های تقریبا ثابت نماز جمعه تهران است. البته صالحی از سوی رئیس فرهنگستان علوم به عنوان معاون پژوهشی و معاونت فرهنگستان علوم منصوب شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم و دوازدهم در حالی که ساکت نبود اما از حاشیه ها کاسته نشد و حتی در برخی محافل غیررسمی از احتمال انتصاب وی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد صحبت شد. در این خبر غیر موثق از وی به عنوان گزینه اصلی این سمت نام برده شد. با وجود اینکه از مدیران قبلی دولت در دولت سیزدهم استفاده شد، رحمانی فضلی به این سمت انتخاب نشد.

امیر سرتیپ خاتمی، وزیر دفاع اسبق ایران، از رهبری وی در این وزارتخانه خرسند بود و حتی اخباری مبنی بر ابقای وی در محافل غیررسمی منتشر شد. با این حال او جایگزین امیرمحمدرضا کرایی آشتیانی شد.

از نزدیکان روحانی در دولت قبل خبری مشخص از «محمد بیکر نوبخت» و «محمود واعظی» نیست. تنها این روزها نامه تحریک آمیز رئیس سابق دفتر رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل بسیار جنجالی شده است. نامه ای که چهار روز قبل از تحویل به دولت در پاسخ به نوباخت نوشته شده بود که به معنای تخلیه بیت المال بود. واعظ در پاسخ به درخواست نوباخت با کنایه نوشت: «کل خزانه به درخواست شما خالی شده است. – بدون موجودی تامین آب آبیک موضوع این درخواست بود که با پاسخ منفی واعظی مواجه شد. البته این روزها خبری از نوبخت نیست و احتمال می رود هشت سال دیگر در دولت روحانی استراحت کند.

محمد اسلامی و سورنا ستاری نیز در دولت سیزدهم حضور داشتند. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور باقی ماند اما اسلامی از وزارت راه و شهرسازی به سازمان انرژی اتمی رفت و جایگزین صالحی شد.

از دولتمردان قبلی که بگذریم، به علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی می رسیم. شخصیتی سیاسی که همکاری خوبی با دولت روحانی دارد و حتی در برخی موارد در این زمینه به ویژه از سوی نمایندگان مجلس و همکارانش در خانه ملت مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، فعالیت رسانه ای چندانی نداشته است، گفته می شود از ابتدای تحصیل در دانشگاه تهران به تدریس فلسفه پرداخته است. البته لاریجانی چندی پیش از سوی رهبرانقلاب به عنوان عضو اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

دیدگاهتان را بنویسید