اتهام تند ظریف به ظریف

اتهام تند ظریف به ظریف

روز جدید : یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس برای وزیر امور خارجه دولت روحانی اتهاماتی مطرح کرد.

محور گفت و گوی حجت الاسلام سید محمود نبویان:

متأسفانه در دولت گذشته حسن روحانی و محمدجواد ظریف در ابتدای مذاکرات اعلام کردند خزانه کشور خالی است و به همین دلیل دشمنان جمهوری اسلامی ایران یکی پس از دیگری به یاد آوردند که از ایران سوء استفاده کنند. اما دولت خوجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی و تیم جدید مذاکره کننده ایران بر این اساس در مذاکرات وین حضور نداشتند.

– ما اصلا نیازی به این مذاکرات نداریم و الان آمریکا و غرب باید مذاکره کنند. استدلال ما برای اثبات این موضوع این است که طرف مقابل بسیار حساس است تا ایران به پیشرفت بالای هسته ای و مواد غنی شده 60 درصد یا بیشتر دست پیدا نکند. آنها همیشه می خواهند کنترل خود را بر فعالیت های ایران داشته باشند. به همین دلیل در برجام پروتکل الحاقی را بر ملت ایران تحمیل کردند و می خواهند این روند ادامه پیدا کند تا آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی بر فعالیت های ایران نظارت داشته باشند. آنها روی این موضوع بسیار حساس هستند و بنابراین باید با ایران مذاکره کنند.

– دست ما از نظر اقتصادی پر از زمان است. بودجه 1401 مقید به توافق نیست. این بودجه با نفت 60 دلار بسته شده است که به برکت خداوند متعال اکنون بیش از 90 دلار است.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه به توافق رسیده است. اخیرا از رئیس سازمان توسعه تجارت شنیدم که در چند ماه اخیر دولت سیزدهم قراردادهای مختلفی با کشورهای همسایه منعقد کرده است. همچنین پیش بینی می شود سرمایه گذاران اماراتی در چهار یا پنج ماه آینده حدود 400 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند.

– من می گویم حسن روحانی دولت سیزدهم را با چه میزان صادرات نفت تحویل داد، اما باید بگویم دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و رایزنی های خوبی که این دولت انجام داده است، جمهوری اسلامی ایران را به بزرگترین کشور تبدیل کرده است. لحظه ای که تولید کننده نفت جهان صادر خواهد کرد. ما به هر کجای دنیا که بخواهیم نفت صادر می کنیم. ما نفت به ونزوئلا صادر می کنیم، کشتی ما به آنجا می رود و برمی گردد، اما هیچ کس نمی تواند کاری برای ایجاد مانع انجام دهد.

-دولت فعلی در مذاکرات جدی است و مذاکرات برای این دولت نمایشی تبلیغاتی نیست. دولت اصلی به هیچ قیمتی خواهان مذاکره نیست، اما نکته مهم برای این دولت این است که هدف از مذاکرات تنها رسیدن به منافع مردم است. منافع مردم به معنای لغو تحریم هاست و این باید با مذاکره محقق شود.

محمدجواد ظریف در پایان دولت یازدهم و در آستانه انتخابات برای تعیین دولت دوازدهم گفت: ما نباید صرفاً برای انتخابات نیاز به مذاکره داشته باشیم و به هر قیمتی به دنبال مذاکره باشیم تا به نتیجه برسیم. اما دولت در حال حاضر به دنبال این مسائل نیست، بلکه به دنبال منافع مردم ایران است.

نکته بعدی این است که غربی ها و لیبرال ها می گویند آمریکا قوی ترین کشور دنیاست، اما الان شرایط به جایی رسیده که مردم ایران باید اجازه دهند آمریکا وارد مذاکره شود یا نه. اکنون آمریکا به در و دیوار می زند و از چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای منطقه خواسته است تا ایران را متقاعد کنند که مذاکرات مستقیم با آمریکا را آغاز کنند. ما این اجازه و حق را به آنها نمی دهیم. این اقتدار ملت ایران در جهان است و جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند که کدام کشورها پشت میز مذاکره هستند و کدام کشورها پشت میز مذاکره نیستند. از علی باقری سرپرست تیم مذاکره کننده تنها نیم ساعت وقت خواسته شد اما آمریکایی ها حق مذاکره مستقیم با مقامات ایرانی را ندارند.

– درست است که آلمان، انگلیس و فرانسه آنقدر متواضع و ضعیف هستند که نمی توانند با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالفت کنند، اما سوال اینجاست که چرا خودشان تحریم های اتحادیه اروپا را علیه مردم ایران اعمال می کنند و این تحریم ها چه ربطی به آمریکا دارد؟

– برخی می گویند اگر مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شویم تحریم ها برداشته می شود، مگر روحانی و ظریف و عراقی ها 8 سال با آمریکا وارد مذاکره مستقیم نشدند؟ ساعت ها با جان کری پیاده روی نکردند؟ نتیجه 8 سال مذاکره مستقیم با آمریکا چه شد؟ آیا نتیجه مذاکره مستقیم با آمریکا با افزایش تحریم های ما فرق دارد؟ جز اینکه ایران فقط باخت؟ ما از برنامه هسته ای خارج شدیم و هیچ تحریمی برداشته نشد.

نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا هیچ یک از مشکلات ما را حل نمی کند. ما هشت سال است که مستقیماً با آمریکا در برجام نشسته ایم و این تجربه خوبی برای ماست که نباید فراموش کنیم. آیا آمریکا تغییر کرده است؟ چه چیزی برای وارد شدن به مذاکره مستقیم با آنها تغییر کرده است؟

اگر بایدن درست می گوید و می خواهد به مذاکرات بازگردد، ابتدا باید به تعهدات خود عمل کند و عمل کند.» واقعا نیاز به مذاکره مستقیم و دوجانبه ایران و آمریکا چیست؟ آنها ابتدا باید به تعهدات خود عمل کنند. آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست و ما 8 سال به آنها اعتماد کردیم و نشد.

– غربی ها مدام برای ما مهلت می گذارند اما حق ندارند برای ملت ایران مهلت بگذارند. تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با تمام توان وارد مذاکره شده و به خوبی پیش می رود. تیم مذاکره کننده ما باید به همه این نکات توجه کند، باید از طرف مقابل ضمانت جدی گرفته شود.

– ما در مذاکرات بسیار جدی هستیم و مذاکرات به صورت تخصصی رصد می شود. ما از سر ضعف به مذاکره نیامدیم، بلکه از روی قدرت بودیم. اگر فردا آمریکا تحریم ها را بردارد و مثل بچه بنشیند و بیشتر نخواهد، توافق حاصل می شود، اما تا زمانی که منافع مردم ایران تامین نشود، چه توافقی می توانیم بکنیم!؟

مردم ایران هرگز با توافقی که منافع مردم ایران را از بین ببرد موافقت نخواهند کرد. مهم این است که ما در خدمت منافع مردم ایران باشیم و اگر آمریکا و غرب به تعهدات خود عمل کنند، آماده هستیم فردا به توافق برسیم. تا زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نکنند، توافق هیچ فایده ای ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید