آخرین اخطار برای پرداخت 25 درصد باقیمانده تناسب بازنشستگی

آخرین اخطار برای پرداخت 25 درصد باقیمانده تناسب بازنشستگی

حسن صادقی قائم مقام دبیرکل خانه کارگر وی در نشست مجازی دبیران اجرایی واحدهای خانه کارگر گفت: مهمترین بحث امروز عدم رؤیت شدن سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه 1402 و ناتوانی سازمان در پرداخت تعهدات است. صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات مالی جدی مواجه هستند که نتوانند به موقع به تعهدات جاری خود عمل کنند. از این نظر پرداخت بدهی صندوق ها یکی از ضروریات است.

وی ادامه داد: صندوق ها باید از چند روش تعریف شده برای انجام تعهدات خود استفاده کنند. یکی از راه های اصلی تامین اعتبار، وصول بیمه های جاری است که البته به اندازه تمام تعهدات صندوق ها نیست و باید از راه های دیگر هم سهم داشته باشند.

صادقی تصریح کرد: سرمایه گذاری یکی دیگر از راه های تامین درآمد از طریق انباشت سرمایه برای سازمان است که متاسفانه به دلیل تحریم ها و فضای اقتصادی حاکم بر کشور این فرصت از اعتبارات گرفته شده است.در حال حاضر استانداردهای تعریف شده است. که تعهدات صندوق های بازنشستگی را تعیین می کند، با سقوط نسبت حمایت تضعیف می شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کسری صندوق تامین اجتماعی بار سنگینی را برای انجام تعهدات بر دوش صندوق گذاشته است و دولت باید با پرداخت بخشی از کسری بودجه را جبران کند. بخشی از بدهی کلان خود به صندوق.

صادقی درباره عواقب عدم پرداخت بدهی تامین اجتماعی دولت گفت: در چنین شرایطی سازمان تامین اجتماعی چاره ای جز اقدامات خطرناک ندارد. اول خرید اوراق است که چون پرداخت آن از محل حق بیمه صورت می گیرد، مشکلات زیادی را برای آینده صندوق ایجاد می کند. راه دوم فروش اموال و دارایی های صندوق ها است که اگر این راه را انتخاب کنند صندوق از نظر حمایت مالی با ریسک مواجه می شود.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که اگر تمام دارایی های سازمان نقد شوند و دولت تمام مطالبات خود را پرداخت کند اما سازمان حق بیمه دریافت نکند صندوق تامین اجتماعی تنها 23 ماه می تواند دوام بیاورد. این موضوع برای صندوق کشوری حدود 18 ماه و برای صندوق روستایی و عشایری 126 ماه است.

صادقی گفت: با این ویژگی ها و با چنین وضعیتی که صندوق تامین اجتماعی با آن مواجه است، حداقل تعهد دولت تعیین اعتبار برای این صندوق در بودجه است. از آنجایی که 320 هزار میلیارد تومان در بودجه کشور، ارتش و صندوق های فولادی قابل مشاهده بود، باید اعتبار مناسبی برای صندوق تامین اجتماعی می شد که متاسفانه تا جایی که من اطلاع دارم دیده نشده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: رفتار هر ساله دولت با این صندوق به گونه ای بود که برای دریافت مطالبات خود مجبور به حضور در خیابان ها شدیم! وقتی دولت سهمی برای ما در لایحه بودجه نمی بیند و حاضر نیست بخشی از بدهی خود را بپردازد، چه کنیم؟ از منظر کارشناسی هشدار می دهیم که عدم پرداخت بدهی و نگرفتن سهم از بودجه سازمان بیمه را در سال آینده در شرایط بحرانی قرار می دهد و احتمالا دولت مجبور به ارائه لایحه اصلاحی در مجلس خواهد شد که در این صورت وضعیت بدتر خواهد شد و اوضاع قابل کنترل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اجازه ندهید مطالبات صنفی ما به مطالبات سیاسی تبدیل شود. اگر دولت در بودجه سال آینده شایستگی های سازمان را به رسمیت نشناسد، وضعیت بیمه شدگان به ویژه مستمری بگیران بدتر می شود و اعتراضات گسترده ای را در پی خواهد داشت.

صادقی تصریح کرد: برخورد دولت با سازمان تامین اجتماعی به هیچ وجه منطقی نیست و باید به مجلس رجوع کنیم، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید تمام بدهی خود را به تامین اجتماعی تسویه می کرد. سازمان تا پایان این برنامه اما به جای اینکه امروز به صفر برسد، این بدهی به 600 هزار میلیارد تومان رسیده است! انتظار ما این بود که حداقل برای سال 1402 شرایط پرداخت بدهی فراهم شود و اعتباراتی برای این امر در بودجه دیده شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به سخنان رهبری در رابطه با صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: دولت به نقل از بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد که سقف بودجه نباید افزایش یابد و با این منطق مانع از این شد که سازمان سهم خود را در بودجه ببیند، اما اگر واقعاً چنین است، اگر حرف های مدیریت نقل می شود، باید سهمی برای سازمان ببینند تا این صندوق به وضعیت بحرانی نرسد.

صادقی گفت: مقام معظم رهبری که پیش از این در بندهای دوم، سوم و چهارم سیاست های کلی تامین اجتماعی در خصوص رعایت حقوق و تکالیف بین نسلی، تامین منابع پایدار، عدم تحمیل طرح های بدون ضمانت مالی به ایشان اشاره شده است. بین نسلی، رعایت محاسبات بیمه ای، تعادل بین منابع و مصارف وجوه تامینی و از آنجایی که دارایی در دست مردم است، بر تغییر قوانین برای تامین انصاف و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی های ملی تاکید کردند.

وی ادامه داد: چرا وقتی رهبری صراحتاً از جلوگیری از انباشت بدهی صحبت می کنند، دولت از آن غافل می شود؟ آیا ما نباید به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم؟ پس چگونه قصد دارید سهام بانک رفاه را واگذار کنید؟ یا چرا سهمی برای سازمان در بودجه نمی بینید؟ کدام یک از این رفتارها با دیدگاه رهبر همخوانی دارد؟

صادقی تصریح کرد: وقتی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به آقای رئیسی می نویسد که وضعیت تامین اجتماعی پیچیده است، به جای تحمیل تعهدات بیمه ای بیشتر به آن، تصمیمات مناسبی برای وضعیت این سازمان بگیرید! شما 27 گروه را بدون انجام تعهدات بر سر سفره کارگران و مستمری بگیران آورده اید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار به تجمع اعضای این اتحادیه در مقابل مجلس اشاره کرد و گفت: باید برای مذاکره به مجلس دعوت می شدیم اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. رفتار دولت و مجلس چاره ای جز دور هم جمع شدن دوباره برای احقاق حقوق کارگران و مستمری بگیران برای ما نگذاشته است.

وی ادامه داد: یا سه پیشنهاد پرداخت 180، 120 و 90 هزار میلیاردی در بودجه را می پذیرید یا مجبور می شویم در تمام استان ها تجمع کنیم.

صادقی گفت: بدهی شان را به ما بدهند، می گویند نفت به شما می دهیم! آیا ما دلال نفت هستیم؟ ما نه می توانیم کره بفروشیم و نه فکر می کنیم به نفع ماست چون ممکن است از سوی سازمان تامین اجتماعی جریمه شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان به پرداخت 25 درصد باقیمانده توزیع متناسب اشاره کرد و گفت: آقای موسوی باید تکلیف خود را روشن کند; آیا آنها باید با ما باشند یا علیه ما؟ رئیس سازمان تامین اجتماعی نه تنها باید برای تحقق دستور کار دولت تلاش کند، بلکه باید دستور کار کارگران و مستمری بگیران را نیز محقق کند.

وی تاکید کرد: آرزوی ما این است که سهم تامین اجتماعی در بودجه را ببینیم و 25 درصد باقی مانده از توزیع متناسب را پرداخت کنیم. ما آخرین اخطار خود را می‌دهیم که اگر نمی‌توانید روی این دو به توافق برسید، باید ملاقات کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید