انتقاد شدید از بازنشستگان برای نحوه اعمال تناسب باقیمانده حقوق بازنشستگان

خرداد ماه امسال دومین ماهی است که مستمری بگیران کارگری مابقی مزایای 1400 تناسب را دریافت خواهند کرد. ماه گذشته (اردیبهشت) بیست و پنج درصد باقیمانده تناسب به جامعه مشمول این طرح که 700 هزار بازنشسته سایر رده های شغلی هستند اعمال و بدون توضیح فرمول و نحوه محاسبه آن پرداخت شد. اما این پرداخت حدود دو سال به تاخیر افتاد.

انتقاد شدید از بازنشستگان برای نحوه اعمال تناسب باقیمانده حقوق بازنشستگان
کارگران بازنشسته همچنان از نحوه اجرای بقیه سهمیه انتقاد می کنند و فرمول های این طرح را منصفانه نمی دانند. با چند نفر از آنها در این مورد صحبت کردیم.

احمد قاسمی (کارگر بازنشسته) با بیان اینکه فیش حقوقی خرداد ماه هیچ تفاوتی با اردیبهشت ماه ندارد؛ وی می گوید: انتظار داشتیم با توجه به انتقاد بازنشستگان در فرمول ها تجدید نظر کنند اما دیدیم در ماه دوم تناسب پرداخت می شود مانند ماه اول یعنی اردیبهشت.

وی افزود: محاسبات بیست و پنج درصد باقیمانده تناسب به صورت منصفانه و مناسب انجام نشده است و به همین دلیل آنچه که نباید به مشمولان این طرح پرداخت می شد؛ انتظار داشتیم بیشتر بپردازیم.

سیداحمد حسینی (فعال صنف بازنشستگان اهواز) نیز با بیان اینکه به نظر می رسد تنها قصد اجرای این طرح را داشته اند تا بازنشستگان را متقاعد کنند، گفت: او می گوید: فرمول ها نه تنها قانع کننده نیستند، بلکه هیچ توضیحی برای معوقات طرح و زمان پرداخت آن معوقات ارائه نمی کنند.

وی می افزاید: بقیه تناسب ها مربوط به سال 1400 است. این طرح بیش از بیست ماه تاخیر دارد. آیا این معوقات نباید به بازنشستگان پرداخت شود؟

این مستمری بگیر تاکید می کند که میزان باقیمانده تناسب اصلا قابل توجه نیست، اما برای مستمری بگیر کم درآمدی که زیر خط فقر حقوق می گیرد، صد هزار تومان صد هزار تومان است و نمی تواند از آنها بگذرد.

در همین حال علی دهقان کیا (رئیس اتحادیه کارگران بازنشسته تهران) در رابطه با فرمول های محاسباتی سازمان توضیح داد: فرض بر این بود که 75 درصد تناسب ثبت شده در احکام بر سه تقسیم و سپس در 21 درصد ضرب شود. افزایش 1402 برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان باید تکمیل شود. این در حالی است که سازمان به جای تقسیم 75 درصد تصمیمات اسفند 1401 که در افزایش 38 درصدی سال قبل در نظر گرفته شده بود، 75 درصد تصمیمات اسفند 1400 را به سه تقسیم و سپس در 21 درصد ضرب کرده است. 38 درصد است سایر سطوح غیر از 1401 در تراز تناسب قابل مشاهده نیست و این به دلیل اعتراض مستمری بگیران است.

به گفته دهقان کیا، سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته پس از گذشت پنج ماه از ایاب و ذهاب و مطالبات بسیاری از مستمری بگیران، افزایش 38 درصدی دستمزد سایر رده ها را پذیرفت و پس از اجرایی شدن آن نامه ای از سوی نهاد ریاست جمهوری به این سازمان رسید. به جز افزایش 38 پو به هیچ وجه درصد پایه حقوق بازنشستگان سایر سطوح را افزایش ندهید.

وی می افزاید: به همین دلیل آقایان به جای 75 درصد اسفند 1401 هفتاد و پنج درصد اسفند 1400 را مبنا قرار داده اند، در واقع خواسته اند از نامه ریاست جمهوری تخطی نشود. به هر حال ما در کانون مستمری بگیران پیگیر این موضوع با سازمان بیمه هستیم و باید ببینیم چه زمانی می توانیم حقوق بازنشستگان را مطالبه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید