آخرین زنگ عمر برجام به صدا درآمد/ با برکناری رابرت مالی، مذاکرات ایران و آمریکا تقریبا متوقف شد.

آخرین زنگ عمر برجام به صدا درآمد/ با برکناری رابرت مالی، مذاکرات ایران و آمریکا تقریبا متوقف شد.

این تحلیلگر سیاست خارجی گفت: آقای آبرام پیلی که جایگزین رابرت مالی شد، عنصری ضدایرانی بود و اخیرا به شدت علیه ایران صحبت کرد. البته هر نوع تماس ایران و آمریکا منتفی بود و ورود به مذاکرات در عمان نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بود. بنابراین روابط ایران و آمریکا در حوزه برجام تقریباً بسته است. اگر مذاکرات دوباره آغاز شود، فضای مساعدی برای تیم مذاکره کننده ایرانی وجود نخواهد داشت.

علی بیگدالی، تحلیلگر سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برکناری رابرت مالی از مدیریت اتاق ایران در دولت آمریکا در روزهای اخیر خبرهای غیررسمی به گوش می رسد و طی روزهای اخیر آقای دکتر مالی. مالی به طور کامل عقب نشینی کرد تحلیل شما از ریشه محرومیت او چیست، گفت: آقای رابرت مالی از زمان اوباما در مذاکرات هسته ای با ایران شرکت داشت، اف بی آی بعدا اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد وی با تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس بوده است. حماس و در گذشته روابط خانوادگی داشت و با اعراب ارتباط داشت و این در سوابق گذشته او وجود دارد. آمریکایی‌ها و وزارت خارجه، کنگره و اف‌بی‌آی اسنادی ارائه کرده‌اند و می‌گویند زمانی که او به اسناد فوق محرمانه دسترسی داشته، آنها را به ایران و نیروهای حامی ایران داده است.

وی افزود: موضوع بعدی این است که منتقدان می گویند وی با حضور در کنگره و به ویژه در کمیته روابط خارجی مجلس به بسیاری از ادعاها پاسخی نداده است و این موضوع جدی تر و پیچیده تر شده و پس از آن مقامات وزارت خارجه اشاره کردند که علاوه بر این که رابرت مالی کار کمی انجام می داد، آنها را متهم کردند. سپس اسنادی را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دادند اما وزارت امور خارجه این اتهامات را نپذیرفت تا اینکه حجم اعتراضات آنقدر زیاد شد که وزارت امور خارجه مجبور به چنین اقدامی شد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اتهام دیگر این بود که در مذاکراتی که به صورت غیرمستقیم با ایران انجام داده بود، مذاکرات را با غرض ورزی از سر گرفته و نسبت به ایران نگرش مثبت نشان داد. مجموعه این مشکلات منجر به حذف رابرت مالی شد. بنابراین آینده معلوم نیست این ادعا که وی از اسناد فوق محرمانه استفاده کرده و در اختیار فرد یا کشوری قرار داده است صحت دارد یا خیر. اگر جدی شود، پرونده او می تواند به دادگاه های فدرال کشیده شود.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که اخراج رسمی رابرت مالی از مجلس ایران چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت، گفت: آقای آبرام پیلی که جانشین رابرت مالی شد، عنصری ضدایرانی بود و در چند روز گذشته به شدت علیه ایران صحبت کرد. البته هر نوع تماس ایران و آمریکا منتفی بود و ورود به مذاکرات در عمان نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بود. بنابراین روابط ایران و آمریکا در حوزه برجام تقریباً بسته است. اگر مذاکرات دوباره آغاز شود، فضای مساعدی برای تیم مذاکره کننده ایرانی وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که نقش اپوزیسیون چقدر در برکناری رابرت مالی از مجلس نمایندگان ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: فکر نمی کنم چنین چیزی وجود داشته باشد. اپوزیسیون ایرانی مقیم آمریکا چندان موفق نیست. با وجود اینکه تظاهراتی در مقابل وزارت خارجه و کنگره برگزار شد، اما آمریکایی‌ها نمی‌خواستند روابط نیمه‌دلی را که در حوزه مذاکره با ایران وجود داشت، برهم بزنند. بنابراین برخلاف ایرانیان مقیم اروپا، اپوزیسیون ایرانی مقیم آمریکا چندان تأثیرگذار نبود. .

بیگدلی در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات برای اخراج رابرت مالی چیست و ایران چه راهبردی ممکن است در پیش بگیرد، گفت: روزی که ترامپ برجام را در سال 2018 نقض کرد، گفت: زمینه‌های اختلاف ما در مقایسه با ایران بسیار زیاد است. بزرگ و گسترده است، بنابراین ما نمی توانیم فقط بر مهار اختلافات هسته ای تمرکز کنیم. زیرا برجام فقط در مورد مسائل هسته ای صحبت می کرد. آقای ظریف در تمام مصاحبه های داخلی و خارجی گفته اند که هدف ما از مذاکرات حل مسائل هسته ای است. اما ترامپ معتقد بود که اختلافات ما با ایران آنقدر زیاد است که نمی توانیم فقط به مسائل هسته ای بپردازیم. مسائلی مانند تسلیحات موشکی، نقش ایران در منطقه و خصومت اسرائیل و ایران از جمله این موضوعات بود. در حال حاضر موضوع بسیار مهم تری وجود دارد و آن ادعای ادامه دار ایران برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین است و این موضوع بار بسیار سنگین تری ایجاد کرده است. بنابراین هر چه جلوتر می رویم دیگر اثری از برجام نیست و شاید آخرین زنگ عمر برجام به صدا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ایران به این نتیجه رسیده است که اگر می‌خواهد با آمریکا و اروپا به توافق برسد باید با 1+5 یک توافق جامع امضا کند که همه مسائل را در برگیرد. در نتیجه اعلام شد که باید با 1+5 قرارداد موقت امضا شود تا فضا هموار شود. اما این توافق عملی نشد و به همین دلیل سه کشور اروپایی اعلام کردند که از مهرماه که قرار بود ممنوعیت خرید و فروش سلاح از ایران طبق قطعنامه 2231 پایان یابد، این تحریم ادامه خواهد داشت. تحریم حقوق بشر، حل نشدن اختلافات، نزدیک شدن آمریکا به اروپا در موضوع برجام و در نهایت با شرایط موجود به نظر نمی رسد در این یک سال از عمر ایران باقی بماند. دفتر بایدن ما می توانیم حداقل به یک توافق موقت برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید