گزارش المانیتور درباره پایان دوران رابرت مالی؛ آغاز فصل جدید مذاکرات ایران و آمریکا

گزارش المانیتور درباره پایان دوران رابرت مالی؛  آغاز فصل جدید مذاکرات ایران و آمریکا

پایگاه خبری المانیتور در رابطه با برکناری رابرت مالی از سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گزارشی از سیاست دولت جو بایدن در مورد احیای توافق هسته ای ایران نوشت: با رابرت مالی باید رفت. بررسی امنیتی مجوز وی، یک فصل از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران به پایان رسیده است. جو بایدن در 28 ژانویه 2021 مالی را برای جبران سیاست اشتباه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خروج از برجام در سال 2018 انتخاب کرد.

المانیتور نوشت: بایدن به جای گزینه بازگشت به برجام، مالی را متعهد به دنبال کردن یک توافق “طولانی تر و قوی تر” کرد که به دلیل پیشرفت ایران در غنی سازی اورانیوم از سال 2018 و انقضای برخی بندها در مورد خاتمه اقدام در این کشور است. اصلی ضروری به نظر می رسید.

در ادامه این گزارش آمده است: مالی و تیمش نتوانستند پیش از پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران که برجام را دستاوردی تاریخی برای دولت خود می داند، به توافق نهایی برسند. اما خروج آمریکا از برجام به منتقدان تندرو روحانی که نسبت به مذاکره با غرب محتاط بوده اند، رونق داده است.

در ادامه این مقاله آمده است: آمریکا و ایران به برجام جدیدی نزدیک شدند که عمدتاً به صورت غیرمستقیم از طریق اتحادیه اروپا و میانجی‌گران منطقه‌ای مذاکره می‌شد، اما ایران با آن موافقت نکرد.

در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر، سیاست آمریکا در قبال ایران در ماه‌های اخیر و همزمان با وضعیت مالی تغییر کرده است. این فصل جدید مذاکرات معمولاً شامل یک “تفاهم” بین ایران و ایالات متحده برای چیزی جز یک “معامله” برای اجتناب از بررسی کنگره است، و طبق گزارش ها شامل نظارت بیشتر بر برنامه هسته ای ایران، محدودیت های بیشتر بر غنی سازی اورانیوم و همکاری بیشتر است. به آژانس بین المللی انرژی اتمی می رسد و در ازای آن برخی تحریم ها برداشته می شود و شهروندان آمریکایی در ایران آزاد می شوند.

در گزارش المانیتور با اشاره به پایان قریب الوقوع ممنوعیت تحقیق، توسعه و تولید موشک های بالستیک سازمان ملل و واردات و صادرات فناوری موشکی و پهپادی از ایران در اکتبر 2023 و موضوع تصویب اجرای «پروتکل الحاقی». دولت اسلامی ایران می‌گوید: «در مجلس هیچ‌کدام از اینها اتفاق نمی‌افتد، حداقل نه آنطور که آنها تصور می‌کنند، دولت اسلامی ایران که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد بازرسی‌های سرزده‌تری از برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد. بر اساس گزارش اخیر رویترز، اتحادیه اروپا به ایران گفته است که تحریم های موشکی را علیه این کشور حفظ خواهد کرد. علاوه بر این، رهبر ایران اخیراً اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس نمی‌تواند فراتر از توافق‌های پادمانی باشد که برای همه اعضای NPT الزام‌آور است. موضوع این است که آیا ایالات متحده و متحدان غربی آن در ماه اکتبر به دلیل عرضه فناوری پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین با ایران مقابله خواهند کرد، ادعایی که ایران آن را رد کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است: استیون رادمیکر، دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کرد که آمریکا می تواند با تشویق انگلیس، فرانسه و آلمان اعضای برجام که یکی از مفاد آن است، ماشه را فعال کند. برجام و نه فقط تحریم های موشکی، بلکه همه تحریم ها علیه ایران. اتحادیه اروپا تاکنون از ایده فعال کردن ماشه خودداری کرده است مگر اینکه ایران تولید اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات خود را به 90 درصد افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید