به گزارش المانیتور، جزئیات توافق موقت ایران و آمریکا

به گزارش المانیتور، جزئیات توافق موقت ایران و آمریکا

تهدیدهای اسرائیل برای استفاده از زور مکمل هشدارهای ایالات متحده است که با یک موضع بازدارندگی قابل توجه پشتیبانی می شود.

بر اساس گزارش رسانه ها، دولت بایدن در حال حاضر هرگونه امیدی به مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای ایران را از دست داده و در عوض به دنبال تفاهم با ایران است که به آن توافق موقت یا توافق کوچک می گویند.
توافق؛ نزدیک و نزدیکتر

به گفته المانیتور، توافقی که دولت بایدن به دنبال آن است، تقریباً به شرح زیر است:

_ ایران اورانیوم غنی شده خود را در 60 درصد منجمد می کند و از نزدیک شدن به یک فرار هسته ای اجتناب می کند. از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر و گسترش ذخایر اورانیوم خودداری کنید. و حفظ همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده.

– ایالات متحده گفت اگر ایران از خط قرمز غنی‌سازی عبور کند یا در اقدامی پنهان به نقطه اوج برسد، «همه گزینه‌ها روی میز است». تهدیدهای اسرائیل برای استفاده از زور مکمل هشدارهای ایالات متحده است که با یک موضع بازدارندگی قابل توجه پشتیبانی می شود.

– ایالات متحده آزادسازی وجوه مسدود شده ایران را تسهیل می کند و در صورت پایبندی ایران، تحریم های تنبیهی یا صدور قطعنامه های اضافی شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به حالت تعلیق در می آورد. این هفته، واشنگتن موافقت کرد که 2.7 میلیارد دلار دارایی مسدود شده در عراق را برای پرداخت هزینه برق و گاز ایران آزاد کند. وزارت امور خارجه آن را به عنوان یک استفاده معمول از کاهش تحریم ها توصیف کرد، اما زمان بندی ماجرا گویای همه چیز است. همچنین گفته می شود مذاکرات برای بازپرداخت بدهی 7 میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران که با تحریم های آمریکا مسدود شده است، در حال پیشرفت است.

  • ایران دو تابعیتی – سیامک نمازی، عماد شرکی و مراد طاهباز – را که در بازداشت به سر می برند آزاد می کند. سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان به الیزابت هاگدورن خبرنگار المانیتور درباره توافق احتمالی ایران و آمریکا در مورد تبادل اسرا گفت: می توانم بگویم که این موضوع نزدیک است و احتمالاً مسائل فنی باقی مانده است. دیپلماسی، بازدارندگی و اسرائیل

همچنین به گفته المانیتور، دولت بایدن با حمایت دیپلماسی و موضع بازدارندگی قوی به دنبال کاهش تنش با ایران در منطقه است.

در این راستا، ایالات متحده شرکای منطقه ای خود را با ایران تشویق می کند – از جمله نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی، حتی با میانجیگری پکن.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز به نوبه خود دیپلماسی با قدرت های منطقه و تقویت روابط با روسیه و چین را برای گسترش نفوذ خود، کاهش تأثیر تحریم ها و دفع تهدیدهای آمریکا و اسرائیل در اولویت قرار داده است.

تهران می تواند از نفوذ منطقه ای فعلی خود احساس خوبی داشته باشد. حزب الله مورد حمایت ایران داور نهایی رئیس جمهور آینده لبنان خواهد بود. اینجا هیچ تغییری نیست عادی سازی روابط اتحادیه عرب با سوریه نیز گواه حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است. نفوذ تهران بر دمشق نیز دست نخورده است.

کسانی که در ائتلاف حاکم عراق – یک چارچوب هماهنگی شیعی – در قدرت هستند، شرکای دیرینه و در برخی موارد نیروهای نیابتی ایران هستند. در حال حاضر نیازی نیست که عراق میدان نبرد ایران و آمریکا باشد و البته نیروهای وفادار به ایران در آن کشور قدرت دارند. بنابراین عراق – که مورد اعتماد واشنگتن و تهران است – به تسهیل آزادسازی وجوه مسدود شده ایران کمک کرد.

در این طرح، تنش زدایی آمریکا و ایران تا خلیج فارس که نیروی دریایی آمریکا در آن نفوذ دارد، امتداد می یابد. تهران می‌خواهد محموله‌های نفتی بدون توقیف یا آزار و اذیت ایالات متحده ادامه یابد و ایالات متحده از ایران می‌خواهد حمله و توقیف کشتی‌ها را متوقف کند.

دولت بایدن تاکید خود را بر کاهش تنش با یک موضع بازدارنده افزایش داده است و تلاش می‌کند به پایتخت‌های خلیج‌فارس نسبت به آنچه که به‌عنوان فقدان شفافیت در مورد سیاست‌های آمریکا در منطقه احساس می‌کند، اطمینان دهد – به ویژه پس از توقیف دو نفتکش توسط ایران در 27 آوریل و مه. 3- ناراحت هستند

همانطور که المانیتور هفته گذشته گزارش داد، تصادفی نبود که همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران منطقه در ریاض دیدار کرد، هواپیماهای جنگی اسرائیل، اردن و پادشاهی در کنار بمب افکن های B1 آمریکا برای نمایش قدرت علیه ایران پرواز کردند. .

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ایده هرگونه تفاهم یا توافق با ایران متنفر است، نمی تواند اقدام موثری علیه این موضوع انجام دهد. تعهد فعلی بایدن به اسرائیل در تلاش برای گسترش توافقنامه آبراهام به عربستان سعودی به اوج خود می رسد. میانجیگری برای نزدیکی عربستان سعودی و اسرائیل نقش اساسی در سیاست بازدارندگی ایالات متحده دارد. پیامدهای امنیتی پیوستن ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی، امارات و بحرین به ایران بسیار نامطلوب تلقی می شود.
کشوری در آستانه خانه؟

ایران در حال حاضر می گوید که با توجه به شرایط و انگیزه های مناسب، مایل است نقش خود را به عنوان یک قدرت هسته ای مسئول و امضاکننده معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) بپذیرد، اما نه لزوماً بیشتر. رهبر جمهوری اسلامی این نکته را در سخنرانی خود در برابر مقامات و کارشناسان هسته‌ای در 11 ژوئن به صراحت بیان کرد و در آن ادامه همکاری با آژانس را «اکیداً» توصیه کرد، اما فقط «در چارچوب توافق‌های پادمانی». او افزود: «زیاد مصرف نکنید [فقط] به عنوان یکی از امضاکنندگان NPT، آنچه را که طبق توافقنامه های پادمانی لازم است، انجام دهید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً برخی از پرونده‌های قدیمی در مورد سؤالات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران را پرتاب کرد و تهران با نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی در تأسیسات کلیدی موافقت کرد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از تفاهم خود با ایران، انتظار دارد این پیشرفت ادامه یابد.

به گزارش المانیتور، ایران اکنون کشوری در آستانه تحقق دائمی هسته ای است – مانند ژاپن، برزیل یا آفریقای جنوبی. ابهام عمدی این کشور می تواند هم عامل بازدارنده برای دشمنان باشد و هم انگیزه ای برای مذاکرات بیشتر و توافق جدید.

نقاط فلش ​​و فلاش بک

بر اساس مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، محدودیت‌های اعمال‌شده توسط سازمان ملل بر توسعه، خرید و فروش موشک‌ها و فناوری‌های مربوط به ساخت نهایی تسلیحات هسته‌ای برای ایران در اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد.

انقضای این تحریم‌ها یکی از مفاد کلیدی برجام است و از سوی دلواپسان برنامه هسته‌ای ایران و کسانی که نسبت به هرگونه توافق با ایران محتاط هستند، غافل نخواهد شد.

روسیه و چین به عنوان امضاکنندگان برجام ممکن است مایل به فروش فناوری موشکی به ایران باشند.

المانیتور استدلال می‌کند که تعهد مداوم ایران به تعامل با آژانس، ممکن است تا حدی از بازگشت فوری تحریم‌ها با فعال کردن بند «بازگشت سریع» (که به عنوان محرک شناخته می‌شود) جلوگیری کند – یعنی بازگرداندن همه تحریم‌هایی که قبلاً بر اساس برجام لغو شده بودند. اگر ایران توافق را نقض کرد.

از آنجایی که ایالات متحده از برجام در سال 2018 خارج شد، یکی دیگر از امضاکنندگان – بریتانیا، فرانسه یا آلمان – باید این عقب‌نشینی را آغاز کند، که اگر ایران با آژانس همکاری کند دشوار خواهد بود.

استفان رادمیکر، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا به المانیتور گفت: دلایل زیادی برای درخواست بازگشت سریع وجود دارد، از جمله غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم ایران که بر اساس برجام ممنوع شده است.

نقطه عطف دیگر اسنپ بک، ادعای صادرات پهپادهای مسلح ایران به روسیه است که ایران آن را رد می کند. برای غرب، ایران و چین نمی توانند عمق استراتژیک روسیه در جنگ اوکراین باشند. همانطور که المانیتور در ماه مارس گزارش داد، ایران مذاکرات جداگانه در مورد اوکراین را بررسی خواهد کرد، اما جدا از مذاکرات هسته ای و در چارچوب احترام ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین.

به دنبال سال 2024 هستیم

چین نیز بخشی از محاسبات در واشنگتن و تهران است. ایران و چین در شرایطی در حال گسترش روابط دیپلماتیک، امنیتی و نظامی خود هستند که آمریکا چین را مرکز استراتژی امنیت ملی خود قرار می دهد. پکن همچنین خود را به عنوان یک میانجی منطقه ای معرفی می کند که هر دو طرف خلیج فارس را بازی می کند. هفته گذشته، تنها چند روز پس از خروج بلینکن از عربستان سعودی، یک نشست تجاری اعراب و چین در ریاض برگزار شد.

با حرکت به سمت تنش زدایی، واشنگتن و تهران ممکن است به نوعی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 زمان بخرند. در ایالات متحده فضای کمی برای هرگونه توافق با ایران وجود دارد و احتمال استقبال از آن در حزب جمهوری خواه صفر است. اگر بایدن مجدداً در انتخابات پیروز شود، ممکن است دورنمای توافق گسترده‌تری وجود داشته باشد. اما در صورت پیروزی یک جمهوری خواه، ایران می تواند انتظار رویکرد خصمانه و تهاجمی تر از واشنگتن را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید