المانیتور: مهلتی برای ایران و آمریکا برای پاسخگویی به پیشنهاد بورل درباره احیای برجام وجود ندارد

المانیتور: مهلتی برای ایران و آمریکا برای پاسخگویی به پیشنهاد بورل درباره احیای برجام وجود ندارد

روز جدید :

یک منبع اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیچ ضرب الاجلی برای دو طرف برای پاسخگویی به پیشنهاد بورل وجود ندارد، اما “زمان مذاکرات اکنون به پایان رسیده است.” این منبع گفت: «آنچه طرف ها می توانند بر سر آن توافق کنند در متن است. و افزود: خواهیم دید. «به نظر می رسد شرایط تهران برای دستیابی به توافق داخلی دشوارتر است.

المانیتور نوشت: پیشنهاد جدیدی برای احیای توافق هسته ای ایران که اتحادیه اروپا می گوید بهترین پیشنهاد ممکن برای هر دو کشور است، توسط تصمیم گیرندگان در واشنگتن و تهران در حال بررسی است.

این مقاله ادامه می دهد: بیش از یک سال تلاش برای احیای برجام منجر به پیش نویسی شد که اخیراً توسط جوزپ بورل، یکی از مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده است.

اتحادیه اروپا به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران عمل کرده است. در مقاله‌ای در فایننشال تایمز، بورل این پیشنهاد را که شامل امتیازاتی بود که به سختی در دورهای قبلی مذاکرات به دست آمده بود، به عنوان “بهترین معامله ممکن که به نظر من به عنوان یک مذاکره کننده ممکن می‌دانم” توصیف کرد. او گفت که پنجره برای مصالحه های جدید بسته شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال بررسی پیش نویس توافق است و پاسخ های خود را مستقیماً با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت.

پرایس گفت: «ما به طور خصوصی با متحدان اروپایی خود تعامل خواهیم کرد، اما باز هم مایل بودیم توافقی را بپذیریم که مدتی است روی میز بوده و ایران آن را نپذیرفته است».

یک منبع اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیچ ضرب الاجلی برای دو طرف برای پاسخگویی به پیشنهاد بورل وجود ندارد، اما “زمان مذاکرات اکنون به پایان رسیده است.”

این منبع گفت: «آنچه طرف ها می توانند بر سر آن توافق کنند در متن است. و افزود: خواهیم دید. «به نظر می رسد شرایط تهران برای دستیابی به توافق داخلی دشوارتر است.

عمده‌ترین تفاوت‌ها برای این توافق، موضوع خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه تروریسم آمریکا است. دولت بایدن این درخواست را رد کرد و رویترز گزارش می دهد که مذاکره کنندگان ایران از آن زمان خواستار لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران شده اند.

ایرانی ها همچنین خواهان تضمین عدم خروج دولت بعدی آمریکا از توافق هستند. دولت بایدن گفته است که تضمین بقای این توافق در سال های پس از 2024 از نظر قانونی امکان پذیر نیست.

ایران همچنین ممکن است برای درک روندهای سیاسی در ایالات متحده، بر نتیجه انتخابات کنگره در نوامبر نظارت کند.

علی واعظ که به‌عنوان مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت که پیشنهاد اتحادیه اروپا کمتر از انتظارات ایران است و بعید است شکاف‌های باقی‌مانده بین دو کشور را پر کند.

واس گفت: «تصور یافتن فرمول قابل قبولی در این مرحله واقعاً سخت است.

او گفت: «اگرچه طرفین آمادگی پذیرش شکست مذاکرات را ندارند، اما فکر نمی‌کنم در عمل راهی برای پیشرفت وجود داشته باشد». من تقریباً مطمئن هستم که ایران پیشنهاد جدید را نخواهد پذیرفت.

مقامات تهران اما علنا ​​لحن خوشبینانه تری به خود گرفته اند. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه به بورل گفت که ایران از ادامه دیپلماسی وی استقبال می کند.

اما یک منبع دیپلماتیک ایرانی به المانیتور گفت که تهران از ایده‌های جدید استقبال می‌کند، به شرطی که به حداکثر بهره‌برداری از توافق کمک کند. در غیر این صورت، توافق بی معنا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید