بورل: امکان توافق برای احیای برجام وجود دارد

بورل: امکان توافق برای احیای برجام وجود دارد

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا پس از شرکت در نشست وزرای خارجه 27 عضو اتحادیه اروپا در شهر برست در غرب فرانسه گفت: «جو از کریسمس بهبود یافته است». قبل از کریسمس، من بسیار ناامید شده بودم. اما اکنون فکر می کنم امکان دستیابی به توافق وجود دارد.»

وی افزود: «امید ندارم که آنها مانند قبل از خروج آمریکا از برجام به توافق برسند و آن را اجرا کنند».

سخنرانی جوزپ بورل زمانی مطرح شد که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، با لحنی بسیار محتاطانه تر در مورد مذاکرات وین صحبت کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: مذاکرات بسیار کندتر از توافق پیش می رود.

وی در همین راستا بر لزوم «سرعت بخشیدن» به روند مذاکرات تاکید کرد. ژان ایو لودریان گفت، اگر ایران آماده دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای خود نباشد، جهان با یک “بحران بزرگ گسترش سلاح های هسته ای” مواجه خواهد شد.

ایرنا در عین حال روز جمعه اعلام کرد که سران هیات های مذاکره کننده در وین جمعه شب برای رایزنی به پایتخت ها بازخواهند گشت. بر اساس همین گزارش، این وقفه دو روزه خواهد بود اما مذاکرات در سطح کارشناسی بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران از یک توافق خوب در اسرع وقت استقبال می کند، اما این به غرب بستگی دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین آمریکا و کشورهای اروپایی را به «تجارت خوب» اما «ابتکار عملی ارائه نکردن» متهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید