گزارش المانیتور از برنامه ایران برای دریافت سوخو-35 و اس-400 از روسیه

گزارش المانیتور از برنامه ایران برای دریافت سوخو-35 و اس-400 از روسیه

المانیتور مدعی است که تحلیلگران می گویند طرح ایران برای دستیابی به حدود بیست فروند جنگنده سوخو-35 و احتمالاً سامانه های دفاع هوایی اس-400 از روسیه می تواند بازدارندگی نظامی اسرائیل و ایالات متحده در برابر غنی سازی هسته ای ایران را پیچیده کند.

مقامات آمریکایی می گویند حمله روسیه به اوکراین فرصتی را برای ایران فراهم کرده است تا مهارت های جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین خود را بهبود بخشد.

این گزارش ادامه می دهد: یک سال پس از آغاز جنگ شوم پوتین علیه اوکراین، مقامات آمریکایی به طور فزاینده ای نسبت به تبدیل یک مشارکت نظامی ساده بین روسیه و ایران به هماهنگی راهبردی و خطر احتمالی پیامدهای آن برای خاورمیانه نگران هستند.

ژوئیه گذشته، ویلیام برنز، رئیس سیا، نسبت به تعامل بیش از حد مسکو با تهران هشدار داد و به تنش های تاریخی در این زمینه اشاره کرد. پنج ماه بعد، جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید، زنگ خطر را در مورد “مشارکت دفاعی تمام عیار” بین این دو، با حمایت “سطوح بی سابقه پشتیبانی نظامی و فنی” به صدا درآورد.

تحلیلگران بر این باورند که برنامه ایران برای دریافت حدود 20 فروند جنگنده سوخو-35 در سال جاری و احتمالاً سامانه های پدافند هوایی اس-400 می تواند بازدارندگی نظامی اسرائیل و ایالات متحده در برابر غنی سازی هسته ای ایران را پیچیده کند.

با این حال، ارتش آمریکا استدلال کرده است که در صورت دستور می‌تواند چنین دستاوردهایی را از نیروی هوایی ایران به دست آورد.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا در منطقه به خبرنگاران گفت که هیچ پیش‌بینی از استقرار بلندمدت جنگنده‌های F-35 یا F-22 آمریکا در خاورمیانه برای جلوگیری از سوخو-35 ایران در آینده وجود ندارد.

ژنرال گرگوری گیلوات، معاون فرمانده کل نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، اخیراً به المانیتور گفت: «قابلیت های رو به رشد ایران چیزی است که ما از نزدیک شاهد آن هستیم. سنتکام و شرکای ما برای مقابله با تهدیدات منطقه به خوبی مجهز هستند.»

وی افزود: ما به طور منظم مانورها و برنامه های آموزشی را انجام می دهیم که برخی از آن ها بر روی دستیابی به برتری هوایی از طریق مقابله و مقابله با تهدیدات هوایی و سطحی متمرکز است.

دیدگاهتان را بنویسید