المانیتور: در چین، مکرون به نقش بزرگ تری برای فرانسه در مورد ایران و خاورمیانه چشم دوخت

المانیتور: در چین، مکرون به نقش بزرگ تری برای فرانسه در مورد ایران و خاورمیانه چشم دوخت

وب سایت المانیتور در مقاله ای جدید به تشریح تلاش های فرانسه برای ایجاد روابط قوی با چین می پردازد و همچنین می گوید فرانسه آماده همکاری با پکن در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران است.

این مقاله خاطرنشان می کند که در بیانیه مشترک امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و شی جین پینگ، همتای چینی وی، از جمله به تلاش های مشترک برای احیای توافق هسته ای (برجام) با ایران که در سال 2015 امضا شد، اشاره شده است. این توافق پس از خروج ایالات متحده از آن در سال 2018 به حالت تعلیق درآمد.

در این بیانیه آمده است که هر دو کشور “دوباره بر تعهد خود به ترویج راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران تاکید می کنند” و فرانسه و چین متعهد به حمایت از رژیم بین المللی منع اشاعه و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل هستند.

المانیتور همچنین می نویسد که حضور چین در عرصه بین المللی این کشور را به یک بازیگر مهم تبدیل کرده است و با بیان اینکه از دیدگاه فرانسه، چین باید در موارد مهم مورد توجه قرار گیرد، می نویسد: ماکرون در این سفر سه روزه به چین تمرکز خواهد کرد. در مورد تلاش های فرانسه و اروپا برای پیوستن به چین در تلاش برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تاکید شده است. حضور رو به رشد پکن در عرصه دیپلماسی بین المللی به طور کلی و روابط آن با مسکو، قدرت نرم چین را به یک بازیگر اجتناب ناپذیر در خاورمیانه و اروپا تبدیل کرده است. این همچنین نشان می‌دهد که برای فرانسه، خواه ایالات متحده چه بخواهد و چه نخواهد، چین باید در مورد ایران و سایر موارد در خاورمیانه مورد توجه قرار گیرد.»

در این مقاله با اشاره به نقش چین در توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط سیاسی، آمده است که این نقش اروپا و آمریکا را متزلزل کرده است: توافق ماه گذشته با میانجی گری چین بین عربستان سعودی و ایران، هم آمریکا و هم اروپا را تکان داد. POLITICO در چین، مکرون گفت اروپا باید وابستگی خود را به ایالات متحده کاهش دهد و در برابر فشار برای تبدیل شدن به “دادستان آمریکا” مقاومت کند… مصاحبه مکرون با پولیتیکو نشان داد که او طرفدار دیپلماسی مستقل فرانسه است. او آماده است.”

المانیتور اولین گام فرانسه برای دیپلماسی مستقل از آمریکا و تاکید بر نقش خود در توسعه منطقه غرب آسیا را برگزاری دو کنفرانس در بغداد دانست و گفت: چنین اقدامی با برگزاری دو کنفرانس در بغداد (اوت 2021) مشهود بود. و دسامبر 2022) که توسط مکرون به منظور کمک به ثبات عراق قبل از انتخابات آغاز شد. پاریس وارد جایی شد که واشنگتن خلاء دیپلماتیک را ترک کرد. بنابراین، فرانسه اکنون می تواند به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در گسترش نفوذ خود در عراق قرار گیرد. مذاکرات بلندمدت در مورد قرارداد 27 میلیارد دلاری توتال انرژی با عراق در حال پیشرفت است. همچنین روابط مستحکم فرانسه با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر فضای دیپلماتیک بیشتری را برای کار روی پرونده ایران و نزدیکتر کردن ایران به خلیج فارس فراهم می کند.

این وب سایت خاطرنشان می کند که جنون کنونی فرانسه در مورد ایران در بحبوحه روابط دشوار دوجانبه پاریس و تهران در پی ناآرامی ها در ایران و حمایت پاریس از تصویب تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران رخ می دهد. با این حال، المانیتور تاکید می کند که ماکرون موضع خود را در مورد مذاکرات با تهران حفظ کرده است: «پاریس موضع خود را به نفع گفت و گو با تهران برای توافق جدید در مورد برنامه هسته ای خود حفظ می کند. مکرون سپتامبر گذشته در نیویورک با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد و کانال های دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز است. در حال حاضر، چین ممکن است قطعه گمشده پازل باشد زیرا فرانسه امیدوار است پکن بتواند ایران را برای بازگشت به توافق تحت فشار قرار دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید