فرانسه انتظار دارد نقش بزرگتری در مورد ایران و خاورمیانه برای خود داشته باشد/ آیا پکن قطعه گمشده پازل برای احیای برجام است؟

فرانسه انتظار دارد نقش بزرگتری در مورد ایران و خاورمیانه برای خود داشته باشد/ آیا پکن قطعه گمشده پازل برای احیای برجام است؟

المانیتور: پاریس در حاشیه تلاش های فرانسه برای برقراری روابط اقتصادی قوی با غول چینی، آمادگی خود را برای همکاری با پکن در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.

رینا باسیست در المانیتور نوشت: در بیانیه مشترک امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و شی جین پینگ، همتای چینی وی، جمعه گذشته، از جمله به تلاش های مشترک برای احیای توافق هسته ای اشاره شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو کشور بر تعهد خود به راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند و فرانسه و چین متعهد به حفظ رژیم بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همکاری با شورای امنیت مربوطه هستند. قطعنامه ها

وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در حالی که مکرون را در سفر به چین همراهی می کرد، همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در پکن دیدار کرد که اولین دیدار نادر بین دو طرف است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کولونا درخواست فرانسه برای آزادی فوری شش شهروند فرانسوی بازداشت شده توسط ایران را تکرار کرد و در این گفت وگو درباره وضعیت ایران، مسائل مختلف منطقه ای و برنامه هسته ای گفت وگو کرد. این وزارتخانه در پاسخ به سوال المانیتور از ارائه جزئیات بیشتر درباره این دیدار و یا بیان اینکه آیا در آینده نزدیک دیدارهای دیگری بین دیپلمات های فرانسوی و ایرانی برگزار خواهد شد یا خیر، خودداری کرد.

سفر سه روزه مکرون به چین بر تلاش های فرانسه و اروپا برای مشارکت چین در تلاش برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تاکید کرد. حضور رو به رشد پکن در عرصه دیپلماسی بین المللی به طور کلی و روابط آن با مسکو، قدرت نرم چین را به یک بازیگر اجتناب ناپذیر در خاورمیانه و اروپا تبدیل کرده است. این همچنین نشان می‌دهد که از نظر فرانسه، چه آمریکا بخواهد و چه نخواهد، چین باید در مورد ایران و سایر موارد در خاورمیانه مورد توجه قرار گیرد.

توافق ماه گذشته با میانجیگری چین بین عربستان سعودی و ایران، آمریکا و اروپا را شوکه کرد. مکرون در گفتگو با پولتیکو در چین گفت اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد و در برابر فشار برای تبدیل شدن به “پیرو آمریکا” مقاومت کند. رئیس جمهور فرانسه به موضوع تایوان اشاره می کرد، اما همین منطق را در سایر درگیری ها نیز می توان یافت. مصاحبه مکرون با پولیتیکو نشان داد که او به روی دیپلماسی مستقل فرانسه باز است.

اولین قدم در این مسیر، دو کنفرانس در بغداد (اوت 2021 و دسامبر 2022) بود که توسط مکرون کلید خورد و هدف آن ایجاد ثبات در عراق قبل از انتخابات بود. پاریس وارد جایی شد که واشنگتن خلاء دیپلماتیک را ترک کرد. بنابراین فرانسه اکنون می تواند در جایگاه یکی از بازیگران کلیدی در تقویت اهرم های نفوذ در داخل عراق قرار گیرد. در این راستا، مذاکرات بلندمدت بر سر قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری توتال انرژی با عراق در حال پیشرفت است. علاوه بر این، روابط قوی فرانسه با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر، فضای دیپلماتیک بیشتری را برای کار در مورد تهران و نزدیکی ایران و خلیج فارس فراهم می کند.

همانطور که گفته شد، موضع پاریس مذاکره با تهران برای توافق جدید در مورد برنامه هسته ای است. مکرون سپتامبر گذشته در نیویورک با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد و کانال های دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز است. در حال حاضر، چین ممکن است قطعه گمشده پازل باشد، زیرا فرانسه امیدوار است که پکن بتواند ایران را به بازگشت به برجام وادار کند.

دیدگاهتان را بنویسید