“اعتدال”؛ قطعه گمشده پازل رفتار اجتماعی


ساعت: 11:37
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919436

شکی نیست که بحث حجاب از مهم ترین احکام خداوند است و اتفاقاً باید به مسئله حجاب نیز توجه بیشتری شود. اما در این راستا باید الگوی صحیح کنش اجتماعی مبتنی بر اعتدال را در رأس اعمال قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح طوس، مقام معظم رهبری همواره بر رفتار معتدل در مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی تاکید داشته اند، به ویژه در سال های اخیر در بحث حجاب، رفتارهای صحیح و منطقی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

در این رابطه اعلام می کنند: «ما هم عیب داریم، او هم عیب دارد. با آن نگاه و آن روحیه کنار بیایید. البته نهی از منکر هم می کند; منع منفی بافی با کلمات محبت آمیز، نه با ایجاد نفرت.

در 14 مرداد 1401 در دیدار با روحانیون و ائمه جمعه تاکید کرد که باید با این مسائل بسیار متین و منطقی و به دور از احساسات زائد برخورد کرد و منطق استعماری غرب را با دلایل روشن افشا و تبیین کرد.

تاکیدات مقام معظم رهبری بارها تکرار شده است اما متاسفانه شاهد افراط و تفریط برخی افراد در امر امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

افراطی که جامعه را قطبی می کند

تندروی هایی که به گفته کارشناسان فضا را بیش از پیش داغ کرده و جامعه را به سمت دو قطبی شدن و اختلافات جدی میان موافقان و مخالفان حجاب سوق داده است. شکی نیست که مسئله حجاب از ضروری ترین احکام خداوند است و هیچ کس نباید آن را انکار کند و اتفاقاً باید هم به مسئله حجاب و هم به امر به معروف و نهی از منکر توجه بیشتری شود. رهبری مبتنی بر اعتدال و رفتار هوشیارانه و منطقی باید در راس عمل قرار گیرد.

همانطور که می دانید، این یک تعطیلات برداری نیست

حجت الاسلام ابوالحسن ایزدا از نخبگان دفتر تبلیغات حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با «صبح توس»، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد، وقت دارد. ، یک مکان وجود دارد، چه کاری و چگونه باید آنها را انجام داد.” بدانید و سپس اقدام کنید.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین شرط سفارش این است که کار کند، تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم باید ببندیم چون احتمال کار نمی رود، چون اصل دستور بردار نیست.

مراقب باشید به دلیل ممنوعیت منفی گرایی بیشتر ایجاد نکنید

کارشناس مذهبی صداوسیمها با بیان اینکه اولین امیر به معروف خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) است افزود: پدر و مادر و مربیان ما نیز امر به معروف هستند پس باید خوب و بد را هم بشناسند و هم مواظب باشند. هیچ منکر دیگری که امر به معروف و نهی از منکر کند.

وی با بیان اینکه حسن انجام کار فقط مربوط به حجاب و ظاهر نیست، گفت: رفتار بد مسئول نیز گناه است پس باید در کنار مردم باشیم و آنها را ببینیم و به بندگان نیکی کنیم.

ایزدکا با تاکید بر اینکه هیچکس نباید خود را از این مشکل مصون بداند، گفت: اصل حسنه این است که همه موظفند از یک سو امر به معروف و نیکی کنند و از سوی دیگر مردم در نظر نگیرند که من هستم. مطمئن باشید که هیچ کس نباید ما را بشناسد، بلکه همه باید مسئول رفتار و اعمال خود باشند.

خطرات آزادی حجاب

ایزدا با اشاره به اینکه اگر بی حجابی عادی شود، گناهان دیگری مانند مشروبات الکلی، زنا، حرمت شکنی و سایر گناهان بعد از آن ظاهر می شود، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع را به درستی تبیین کنیم و در مورد خطرات حجاب حتی آن ها هشدار دهیم. کسانی که مذهبی هستند آنها متوجه نمی شوند که اگر ریش همه گیر شود خود و خانواده هایشان در امان نیستند.

عضو نخبگان ستاد تبلیغات حوزه علمیه با اشاره به محدود بودن زنان در مسکن، افزود: مسکن مزایا و معایبی دارد. حالت خوبه نزدیکی این فشاری است که مسئولان به خود بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.

کارشناس مذهبی صداو سیما تصریح کرد: دغدغه اصلی زائران مقدسات است اما سکونت در حرم چه فایده ای دارد؟ اگر می خواهید جلوی آموزش و پرورش بنشینید باید در ترمینال یا فرودگاه جلوی دانشگاه آزاد بروید نه حرم ها و اماکن مذهبی که اثری ندارد.

همه ما به شکوه نیاز داریم

ایزدا با تاکید بر اینکه علت خیر بردار جشن نیست و ما مسئول و نیازمند آن هستیم، تصریح کرد: باید خیر به معروف را از مسئولان شروع کنیم و اقدامات در این زمینه را رسانه ای کنیم تا مردم بدانند در جامعه چه می گذرد. .

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عوارض بی حجابی را باید به مردم بگوییم و وقتی توضیح کمتر است توضیح را بیشتر کنیم، نتیجه این می شود که مستقیم برویم و در کارها دخالت کنیم و تعاملات بدی پیش بیاید.

وی تاکید کرد: باید توضیح دهیم که حجاب یک فرهنگ است، یک باور است و باید مصلحت جامعه را ببینیم و مراقب باشیم بین اقشار مختلف جامعه، بین اصناف مختلف، رانندگان کامیون، هنرمندان، فوتبال فاصله ای نباشد. بازیکنان و غیره حجاب یک مقوله فرهنگی است و فرهنگ به معنای مجموعه ای از اعتقادات و اعتقادات است، بنابراین باید فرهنگ مردم را در این زمینه بالا ببریم.

حجت الاسلام قاسم سوری، مدرس ناحیه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس با اشاره به اینکه کار فرهنگی دو ضلع دارد، اظهار کرد: یک ضلع مردمی که فرماندهی زبان است و دیگری جنبه دولتی که قانونگذاری با پیوست فرهنگی گفت: به نظر من کار دولت نیست و اجرای قوانین فرهنگ وظیفه دولت است و در بخش دولتی باید به دنبال کار فرهنگی باشیم..

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امر به معروف کار ملت است پس باید ملت را تربیت کرد تا بتواند امر به معروف و نهی از منکر کند..

هر کاری که انسان ها انجام داده اند بهتر از دولت هاست

سوری با اشاره به اینکه هر کاری که مردم انجام دادند توسط دولت ها بهتر انجام شد، افزود: در همه حکومت ها عزاداری امام حسین (ع) توسط مردم و با انواع تفکرات سیاسی، فرهنگی، قومی و قبیله ای انجام می شد. امام حسین (ع) هرگز مرثیه نشد. (ع) یا ولادت ائمه (ع) تحریف نشده بلکه به بهترین نحو اعمال می شود..

وی ادامه داد: همین مردم به تنهایی انقلاب می کنند و همین مردم 22 بهمن را جشن می گیرند اما جشن های 22 بهمن از مردم گرفته شده و به دولت و دستگاه ها سپرده می شود که این جشن ها را برگزار کنند. بنابراین وقتی نگاه می کنیم می بینیم که جشن 22 بهمن در جمهوری اسلامی جشن بزرگی نیست چون توسط مردم برگزار نمی شود و دولت آن را برگزار می کند..

همانطور که می دانید، این فقط یک موضوع دولتی نیست

این مشاور و روانشناس با تاکید بر اینکه نظم عمومی فقط یک موضوع دولتی نیست، افزود: بله دولت باید در جاهایی برود و یک سری کارها را با قانون انجام دهد اما اصل نظم عمومی در فضای تبیین مربوط به به خصوص در فضای زبان است.

ارتباط مستقیم حجاب و تربیت

سوری پیوند حجاب و تربیت را پیوندی مستقیم خواند و افزود: آیا در آموزش و پرورش معلمان خوش اخلاق، خوش صحبت و خوش برخورد را برای آشنایی فرزندانمان با حجاب از دوران کودکی استخدام کرده ایم؟ نه ما استخدام نکردیم.

وی ادامه داد: بله ممکن است معلم در ویژگی های ذاتی و خانوادگی خود این ویژگی ها را داشته باشد اما آموزش و پرورش معلمان ویژه تربیت نکرده است.. نه تنها در امر حجاب، بلکه در تمام معارف الهی.

اجرای نادرست آموزش و پخش

این مشاور و کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه 26 سازمان در بحث حجاب مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: فعال ترین این سازمان ها قوه قضائیه و نیروی انتظامی هستند که این بدان معناست که این سازمان ها فعال هستند و قبل از آن آموزش و پرورش و صداوسیما عملکرد خوبی نداشتند. ..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید