هنرمندی که رفتار سیاسی را می کشد / پازل دوگانه هنر و سیاست / رفتار متناقض چشم آبی با هنرمندان


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813058

تحریم هنرمندان روسی، از شرکت در جشنواره های مختلف هنری تا لغو کنسرت خوانندگان روسی، همگی حاکی از رفتارهای سیاسی جنجالی است که مخالفان یمن، افغانستان و سوریه را فراموش کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اصولاً کلمه جنگ در هیچ دین و مکتبی مذموم نیست و با مخالفت همراه است; زیرا ناگزیر عواقب زیادی مانند مرگ افراد بیگناه، مرگ، خونریزی و آوارگی دارد و معمولاً خاطرات غم انگیزی از خود به جای می گذارد.

ارتش روسیه در 24 فوریه (پنجشنبه 26 مارس) به اوکراین حمله کرد و جنگی را آغاز کرد که پیامدهای عمیقی برای هر دو طرف خواهد داشت.

یکی از حاشیه های این جنگ، نگرش مبهم و متناقض سایر کشورها نسبت به روسیه به عنوان کشور آغاز کننده این جنگ است. علاوه بر آغاز تحریم های سیاسی و اقتصادی روسیه از سوی کشورهایی مانند آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، شاهد رفتارهای متناقض این کشورها با هنرمندان روسی هستیم. از لغو کنسرت های موسیقی هنرمندان روسی در کشورهای دیگر تا ممنوعیت حضور کارگردانان روسی در جشنواره های معتبر بین المللی.


فرصتی برای لغو اجرای آنا نتربکو، ستاره اپرای روسی در اشتوتگارت

انتقاد از آنا نتربکو خواننده اپرا روسی به دلیل عدم فاصله گرفتن آشکار از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر اجرای بزرگ بعدی او در اشتوتگارت سایه افکنده است..

دانیل بیاز، وزیر دارایی ایالت بادن-وورتمبرگ و عضو حزب سبزها در مصاحبه با روزنامه های محلی گفت تا زمانی که نتانیاهو موضع خود را “به طور واقعی” روشن نکند، اعدام او در ماه سپتامبر در اشتوتگارت انجام نخواهد شد..

کنسرت سال گذشته نتربکو برای 4000 تماشاگر به دلیل تاج لغو شد.. این ستاره اپرا تمام کنسرت های خود را در ماه های آینده لغو کرد و گفت که زمان خوبی برای اجرا و موسیقی نیست..

نتوربکو همچنین در بیانیه ای در اینستاگرام اعلام کرد که مخالف جنگ است. او همچنین مخالف «اجبار هنرمندان یا هر چهره مشهوری برای اعلام علنی مواضع سیاسی و توهین به میهن خود» است. Netrbeco نوشت که این باید یک انتخاب آزاد باشد.


نتفلیکس نیز تحت تحریم قرار گرفته است

این غول آنلاین فیلم و سریال چهار سریال روسی در دست تولید داشت. یک درام پلیسی در نئو نوآر به نام زاتو (برای این)بازگویی مدرن آناکارنینای تولستوی، با عنوان آنا کی (آنا ک.) سریالی که قرار بود اولین سریال روسی اصلی در نتفلیکس باشد، سریال چیز خاصی نیست (چیز خاصی نیست) برای بازیگر جوانی که در یک موسسه خیریه برای توانخواهان کار می کند و سریال دیگری که هنوز عنوانی ندارد..

اما نتفلیکس چند روز پیش اعلام کرد که کانال های دولتی را روی پلتفرم خود پخش نخواهد کرد. نتفلیکس در ماه دسامبر به بخش خدمات سمعی و بصری روسیه اضافه شد، که همه اعضای آن ملزم به رعایت برنامه های پخش دولتی روسیه، از جمله 20 پخش کننده دولتی هستند.. نتفلیکس کمتر از یک میلیون مشترک در روسیه دارد.


جشنواره ها بازی بایکوت را آغاز کردند

تحریم های روسیه در سطح فرهنگی و هنری به این محدود نمی شود. در واکنش به جنگ در اوکراین، جشنواره فیلم کن سینماهای مرتبط با دولت روسیه را از شرکت در هفتاد و پنجمین دوره این رویداد منع کرد. جشنواره فیلم ونیز اعلام کرده است که تنها میزبان کارگردانان روسی خواهد بود که مخالفت خود را با دولت فعلی اعلام کرده اند..

شاید در نگاه اول این نوع مجازات در افکار عمومی با توافقی همراه باشد که درس عبرتی برای هر دشمن و اشغالگر در جهان کنونی باشد. اما همین دوستداران صلح و هنر بارها شعار «جدایی هنر از سیاست» را سر داده‌اند و معتقدند که دولت‌ها نباید درگیری‌های سیاسی خود را وارد دنیای هنر کنند و هنرمندان هر کشوری آزادند هنر خود را به هر زبانی و به هر زبانی بیان کنند. هر زبان مکانی برای نمایش آزادانه برای عموم.

اما به نظر می رسد همه این شعارهای به ظاهر زیبا در این جنگ معنای خود را از دست داده اند و مراکز رویدادهای فرهنگی به ناچار سیاستمداران خود را مجبور به تحریم هنرمندان روسی کرده اند. تحریم ها و رفتارهای کاملا متناقض که در همین جلسات و رویدادها به چشم می خورد. از جنگ نابرابر و حضور نظامیان آمریکایی در عراق، افغانستان و سوریه، جنگ طولانی عربستان در یمن و تاریخ چندین ساله اشغالگری صهیونیست ها علیه ملت مظلوم فلسطین که با سکوت همین هنرمندان روبرو هستند و این بار نه تحریم هنرمندان آمریکایی، اخبار سعودی و صهیونیستی، نه لغو کنسرت های موسیقی و ممنوعیت حضور هنرمندان آن کشورها در جشنواره های هنری.

رفتاری که نشان می دهد نه تنها هنر از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست نیز فرمانش به چشم آبی و بلوندی است که وقتی بخواهند این ابتذال فرهنگی را به سمتی که می خواهند هدایت می کنند و همه آنها نیز باید به سمتی بروند که منافع آنها را تامین کند، در غیر این صورت به تحریم هایی مانند تحریم، شکست و بدنامی ختم خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید