هنر مقدس انسان را از خارج به داخل می کشاند / هنرمندان در هنر مقدس با جهان نمونه کار می کنند

زمان: 13:27
تاریخ انتشار: 1400/07/29
کد خبر: 1778014

یکی از محققان حوزه فلسفه هنر با بیان اینکه هنر مقدس تنها توسط موضوع مقدس شکل نمی گیرد ، گفت: هنر مقدس علاوه بر شیء و محتوای مقدس ، باید دارای شکل و شمایل مقدسی نیز باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجالاسلام مهدی نوروزی ، مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل و پژوهشگر حوزه فلسفه هنری ، در گفتگو با سبلان ما ، موضوع هنر مقدس و هنر مقدس را تشریح کرد و شکل هنر مقدس را از مهمترین ویژگی های آن دانست.

وی گفت: هنر مقدس تنها با موضوع مقدس شکل نمی گیرد ، بلکه مقدس بودن هنر دو جنبه دارد ، هم مضمون مقدس و هم شکل مقدس. اگر بخواهیم موضوعی مقدس مانند شرح حال حضرت علی (ع) را در قالب هنر هالیوود ارائه دهیم ، ممکن است نتیجه کار بخشی از زندگی این امام باشد ، اما نمی توان آن را هنر مقدس نامید. هنر مقدس علاوه بر موضوع و محتوای مقدس ، باید دارای شکل و شمایل مقدسی نیز باشد. فرم مقدس در هنر کجاست؟ نگاه ما به جهان با هنر مقدس متفاوت است. هنر ناسوتی یک هنر سکولار است که جهان و عصر مدرنیته از آن پیروی می کنند و فقط یک دیدگاه مادی نسبت به جهان دارند ، اما جهان بینی هنر مقدس جهان چندین حوزه است که در بالاترین سطح آن وجود مطلق الهی از آن است. که کل جهان و کل هستی سرچشمه می گیرد تجلی آن وجود مطلق انسان و انسان است.

هنر مقدس انسان را از بیرون به درون می برد

این محقق حوزه فلسفه هنری در ادامه صحبت های خود در مورد وظیفه هنرمند در هنر مقدس گفت: وظیفه هنرمند در هنر مقدس این است که با دنیای نمونه کار کند ، زیرا هنر در هنر مقدس مرز بین زمین است و آسمان ، پا روی زمین و او پای خود را در آسمان دارد. هنر مقدس قطعاً وظیفه دارد خداوند را در قالب زندگی ملموس ما به ما ارائه دهد ، بنابراین شکل هنر مقدس همیشه اسرارآمیز است و از نمادی استفاده می کند.

وی تفاوت بین هنر مقدس و سایر هنرها را بیان کرد و افزود: “تفاوت دیگر هنر مقدس با هنر ناسوتی این است که هنر مقدس شخص را از درون به بیرون می برد ، اما هنر ناسوتی انسان را به عنوان مجموعه ای می بیند که محتوای آن از طریق هنر است” او می خواهد بیان کند و خلوص هنر به خاطر هنر است.

وی گفت: “هنر ناسوتی هنر تقلید و تقلید از کار نهایی خداست ، مانند هنرمند رئالیسم ، که منظره ای طبیعی را با تمام جزئیات ترسیم می کند ، اما در هنر مقدس نوعی تقلید وجود دارد ، اما نه از کار تمام شده خدا “بلکه از خلقت خدا تقلید می کند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید