رئیس جمهور فرانسه: در ذهن کسانی هستم که واکسینه نشده اند/ مخالفان از ادبیات مکرون انتقاد می کنند

رئیس جمهور فرانسه: در ذهن کسانی هستم که واکسینه نشده اند/ مخالفان از ادبیات مکرون انتقاد می کنند

روز جدید مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای فرانسه نوشت: “یک رئیس جمهور نباید این حرف را بزند. امانوئل ماکرون لیاقت پست خود را ندارد.”

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز با لحنی عامیانه گفت که قصد دارد افراد واکسینه نشده را آزار دهد و زندگی آنها را دشوارتر کند.

ادبیات عامه پسند ماکرون و استفاده از کلمات غیررسمی و مؤدبانه در آن بازتاب رقبای مخالف مکرون است. 4 ماه تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است.

“بدون واکسن، من واقعا می خواهم” از مغز آنها عبور کنم” تا انتهای این خط. ماکرون به Le Parisien گفت: این یک استراتژی است.

فرانسه سال گذشته قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن افراد از ورود به کافه ها، رستوران ها و سایر مکان های فرهنگی و تفریحی بدون PCR یا بدون کارت بهداشت منع شدند.

دولت فرانسه در نظر دارد این قانون را به «گذرنامه واکسن» محدود کند تا فقط افراد واکسینه شده بتوانند پاسپورت بهداشتی دریافت کنند و وارد مراکز فرهنگی و تفریحی شوند.
من واکسینه نشده را به زندان نمی‌فرستم، به زور واکسینه نمی‌کنم، اما باید به آنها بگویم که از 15 ژانویه دیگر نمی‌توانید به رستوران بروید، نمی‌توانید در کافه‌ها قهوه بنوشید، نمی‌توانید به تئاتر بروید. یا سینما.”

کلمه فرانسوی که ماکرون در فرهنگ لغت معتبر فرانسوی لاروس به کار می‌برد، بهتر است به عنوان «روی اعصاب دیگران» ترجمه شود و در دسته «بسیار غیررسمی» قرار می‌گیرد.

[این اصطلاح در مودبانه ترین حالت در انگلیسی فردی را “بسیار عصبانی و دلخور کردن” یا “فردی را از شدت عصبانیت به هم ریختن” و همچنین عباراتی مانند “گورت را گم کن”، “گم شو” معنا می‌شود].

ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که فعالیت ها و دسترسی افراد واکسینه نشده به زندگی اجتماعی را «تا حد امکان» محدود خواهد کرد.

استفاده ماکرون از این کلمه انتقادات فوری رقبا و مخالفان را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

ماکرون قبلاً به دلیل اظهارات بداهه، غیررسمی و آماده نشده مورد انتقاد قرار گرفته و در برخی موارد ابراز پشیمانی کرده است.

به گفته بسیاری از فرانسوی ها، اظهارات جدید ماکرون تحقیرآمیز و مضحک تلقی می شود.

مارین لوپن، رهبر گروه راست افراطی در توییتر نوشت: “یک رئیس جمهور نباید این حرف را بزند. امانوئل ماکرون سزاوار پست خود نیست.”

بی بی سی می نویسد: اظهارات مکرون در حالی مطرح شد که تصویب قانون «گذرنامه کووند» در پارلمان به تعویق افتاد. گروه های مخالف خواستار پایان دادن به سرکوب مخالفان شده اند.

بحث بر سر شرایط جدید در قانون پاسپورت بهداشتی فرانسه باعث خشم معترضان شد/ عکس: رویترز

رئیس جمهور فرانسه: به مغز کسانی می روم که واکسینه نشده اند/ انتقاد مخالفان از دهان ماکرون

این قانون همچنان در پارلمان فرانسه در حال بررسی است. علاوه بر این، این قانون افراد واکسینه نشده را از زندگی اجتماعی منع می کند و آنها را از سفر بعد از نیمه شب محدود می کند.

انتظار می رفت این قانون در هفته جاری تصویب شود، اما این قانون خشم مخالفان واکسن را برانگیخت و چندین نماینده مجلس تهدید به مرگ شدند.

مکرون در اولین مصاحبه سال نو خود گفت که ایده های خوبی برای انتخابات اویل دارد. او به وضوح نظر خود را در مورد انتخابات نگفته است.»

دیدگاهتان را بنویسید