آخرین مهلت ارسال آثار از پنجمین جشنواره سوره تماشا تا 9 آبان ماه است


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908668

آخرین مهلت ارسال آثار از پنجمین جشنواره سوره تماشا تا 9 آبان ماه است و نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره 21 آذر افتتاح و 3 آذرماه به کار خود پایان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک سوره تماشا روز شنبه 23 آبان ماه با حضور کاظم نظری رئیس دانشکده هنر سوره، علی جوادی معاون فرهنگی سوره و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. دانشگاه سوره.

این جشنواره دانشجویی از سال 1385 با همت مرکز گرافیک سوره آغاز شد و از آن زمان تا سال 1387 در سه نوبت برگزار شد و سپس با وقفه ای 6 ساله در سال 1394 چهارمین دوره جشنواره برگزار می شود و اکنون با فاصله ای جدید برگزار می شود. پنجمین دوره جشنواره برگزار شد.

فراخوان پنجمین جشنواره سوره تماشا با موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی، حقوق و مسئولیت های شهروندی، محیط زیست و مدیریت پسماند، فرهنگ ترافیک و حمل و نقل عمومی، سبک زندگی، شعائر مذهبی و ملی و اعتراض، انتقاد و… منتشر شد. خواسته ها. کارگاه های این دوره از جشنواره نیز در تیر، مرداد و شهریور برگزار شد. آخرین مهلت ارسال آثار 9 آبان است و نمایشگاه با آثار برگزیده 21 آذر افتتاح می شود و جشنواره 3 آذرماه به کار خود پایان می دهد.

کوروش پارسانژاد، مهدی مهدیان، محمد افشار مجتبی مجلسی و صابر اکبری خضری داوران پنجمین جشنواره سوره تماشا هستند.

در ابتدای این نشست کاظم نظری رئیس دانشکده هنر سوره اظهار داشت: بر اساس این گزارش آثار قابل توجهی به سوره ارسال شده است و قطعاً مانند همه جشنواره های موفق سوره می تواند موفقیت آمیز باشد. دانش آموزان همیشه رویدادهای خوبی خلق می کنند و امیدواریم شاهد برگزاری پرشور این جشنواره باشیم و از حامیان جشنواره تشکر کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم از طریق این جشنواره بحث ارتباط صنعت و هنر را فعال کنیم و در این حوزه با کمک شهرداری بتوانیم آثار هنری را در فضای شهری به نمایش بگذاریم.

مهدی امیری مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: یکی از برنامه های اصلی شهرداری ارتقای سطح فرهنگ شهری است که امیدواریم با کمک دانشگاه سوره این مهم محقق شود چرا که تلفیق علم و هنر می تواند برای انجام کار فرهنگی موثر باشد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای شهرنشینی در تهران و جمعیت منطقه 22 که برخی مناطق آن با جمعیت یک شهر بزرگ برابری می کند، باید از فعالیت های هنری که عموما تاثیرگذار باشد استفاده کنیم. وقتی با چنین منطقه یا منطقه ای با ظرفیت یک کلانشهر مواجه هستیم، باید عزم جدی داشته باشیم و برای بهبود وضعیت کار اساسی انجام دهیم. یکی از این موارد این است که معماری ایرانی و فرهنگ مدنی و آداب و رسوم شهری ما باید با آموزه های دینی و اسلامی همراه باشد که این دو جنبه باید تعادل داشته باشد. یکی از رسالت های اصلی ما در شهرداری توجه به فرهنگ شهروندی است و رویکردی که در پیش گرفته ایم بحث شهروند متعالی است یعنی باید نسبت به حقوق و تکالیف خود که برگرفته از بازنگری ارشاد است آگاهی داشته باشند. در این زمینه وی در خصوص برخی از مسائل مربوط به آپارتمان نشینی و آسیب های اجتماعی و همچنین برخی از مسائل مربوط به فرهنگ عمومی که به گفته وی همه این موارد کار ما را سخت می کند، صحبت کرد.

امیری بیان کرد: ما هم تشخیص می دهیم که به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم و یکی از مهم ترین فضاهایی که در این زمینه می تواند به ما کمک کند دانشگاه ها هستند و در گام اول با دانشگاه سوره تعامل داشته ایم. محدوده موضوعی ما در سطح شهر گسترده است و برخی از موضوعات برای دانش آموزان جذاب است. بحث آپارتمان نشینی یکی از مهمترین مسائل است که بر اساس طرحی خاص به آن خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: زبان هنر زبانی تاثیرگذار است و همه ما آن را می شناسیم و این میزان تاثیرگذاری بالا در فرهنگ سازی بسیار موثر است و امیدواریم بتوانیم این الگو را به سایر شهرهای بزرگ کشور نیز تسری دهیم.

علی جوادی معاون فرهنگی دانشجویی سوره نیز گفت: ما بین فرهنگ عمومی و اخلاق اجتماعی و سبک زندگی فرقی نمی گذاریم چون ماهیت آنها متفاوت نیست. وقتی فرهنگ در رفتار خود را نشان می دهد، مفاهیمی مانند شهری که با آن روبرو می شویم آسیب می بینند. این جشنواره تفاوت بسیار اساسی و بزرگی با سایر رویدادها دارد. دانشگاه سوره در نظر دارد با ظرفیت موجود مشکل را به صورت جدی و قاطع حل کند و این جشنواره به همین منظور برنامه ریزی شده است.

وی یادآور شد: دانش آموز وقتی کار حرفه ای را شروع می کند خوشحال می شود که کارش در خدمت همشهریان و فراتر از آن در خدمت انسانیت است و این تربیت شهروندی می تواند فرهنگ سازی کند و این لذت را نیز دوچندان می کند. حل مشکل

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه سوره همچنین بیان کرد: از دیگر برکات جشنواره این است که نهاد حامی یعنی شهرداری و شورای فرهنگ عمومی نیز از محصولات ایجاد شده در جشنواره استفاده خواهند کرد.

وی به اتفاقات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از الزامات این بود که به دلیل اعتراضات در کشور و بحث هایی که صورت گرفت، دوستان جشنواره نیز به این موضوع رسیدگی کنند. بر این اساس در نظر داریم هنر را در خدمت فرهنگ سازی قرار دهیم و به فرهنگ مطالبه گری برای ادای احترام به میهن و وضعیت نامناسبی که با آن روبرو هستیم توجه کنیم.

سمیه رمضان ماهی، مدیرگروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه سوره نیز در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی جشنواره سوره تماشا و پذیرایی از دانشجویان توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار برای جشنواره به پایان نرسیده است از دانشجویان خواست آثار خود را در قالب پوستر جشنواره با موضوع فرهنگ نقد و اعتراض ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید