آرشیو تعهد “یک میلیون شغل در سال”.

آرشیو تعهد “یک میلیون شغل در سال”.

با گذشت کمتر از دو ماه از اعلام موفقیت دولت در کاهش 0.7 درصدی نرخ بیکاری، گزارش جدید مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در زمستان 1401 نسبت به سه ماه قبل به 9.7 درصد و نسبت به قبل از آن به 1.5 درصد رسیده است. زمستان 1400. این رقم 0.3٪ افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد که علاوه بر نوعی «شکستن رکورد نرخ بیکاری»، وعده بزرگ «ایجاد یک میلیون شغل» نیز به صف «وعده های قبلی» پیوسته است. به عبارت دیگر، از وعده ایجاد یک میلیون شغل در یک سال، تنها 26 درصد آن محقق شده است. یعنی 262716 نفر به جمعیت شاغل اضافه شد. عددی که حتی کمتر از افرادی است که به دنبال شغل جدید هستند. نکته بیکاری زمستانی سال گذشته این است که حدود 10 درصد از جمعیت فعال کشور – جمعیتی که می توانند کار کنند و ارزش افزوده ایجاد کنند – بیکار بودند.

رکورد بیکاری در سه سال گذشته

وعده ایجاد یک میلیون شغل در پایان هر سال توسط دولت سیزدهم محقق نشد، در حالی که در پایان سال 1401 بیش از 2.5 میلیون نفر به تعداد بیکاران بی شمار ایران اضافه شد. نرخ بیکاری در تابستان و پاییز سال گذشته روندی نزولی داشت و حتی در کانال 8 درصدی (براساس اعلام مرکز آمار) حرکت کرد. اما در پایان سال گذشته نرخ بیکاری دو رقمی شد. پیش از این در زمستان 1398 نرخ بیکاری به 9.7 درصد می رسید و از این منظر می توان گفت که رکورد سه ساله نرخ بیکاری شکسته شده است.

مشارکت اقتصادی کاهش یافته است

بر اساس تعاریف موجود، نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) 15 سال به بالا بر جمعیت در سن کار 15 سال به بالا به دست می آید. با این تعریف، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار و افراد دارای درآمد بدون کار، در صورتی که شاغل یا بیکار بودند، از نظر اقتصادی فعال محسوب می‌شوند. علاوه بر این، نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی مانند جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که شامل جمعیت غیرفعال می‌شود، بستگی دارد. آخرین آمارها حاکی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال گذشته است. به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سال به 40.5 درصد رسید که کمترین میزان این شاخص در سال گذشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی از تابستان 2019 که به رقمی بالاتر از 41.5 درصد رسید تا اینکه تقریباً سه سال از آن گذشته است روند نزولی داشته است. در بهار 1400 نرخ مشارکت اقتصادی 41.4 درصد بود. در تابستان به 41.1 درصد و در پاییز به 40.9 درصد و در زمستان به 40.4 درصد کاهش می یابد. پس از آن سطح مشارکت اقتصادی مجدداً افزایش یافت و در پاییز سال گذشته به سطح 41 درصد رسید، اما در زمستان سال گذشته مجدداً کاهش یافت و همانطور که گفته شد به 40.5 درصد رسید. برای درک میزان ناچیز بودن این اعداد کافی است به آمارهای مشابه در کشورهای همسایه ایران نگاهی بیندازیم. به عنوان مثال، نرخ مشارکت اقتصادی در سال 2020 در قطر 86 درصد است. این رقم در آذربایجان 63 درصد و در ترکیه 50 درصد است. البته در کشورهایی مانند چین با سطح مشارکت 67 درصد و ویتنام یا آنگولا با 76 و 75 درصد این ارقام بسیار بیشتر است.

زنان بیشتر از مردان بیکار هستند

آمارهای جدید نشان می دهد که در زمستان سال گذشته نسبت زنان شاغل بیشتر از مردان بوده است. اما جالبتر اینکه نرخ بیکاری در میان زنان در سن کار بسیار بیشتر از مردان است. در این مدت 126 هزار و 903 مرد 15 ساله و بالاتر و 135 هزار و 813 زن کار پیدا کردند که مقایسه ها نشان می دهد که اشتغال مردان نسبت به زمستان سال گذشته 30 درصد کاهش و اشتغال زنان 30 درصد افزایش یافته است. اما در عین حال نرخ بیکاری زنان 15 سال به بالا 8 درصد و نرخ بیکاری مردان 1 درصد در زمستان سال گذشته بوده است. این مشکل حتی در بخش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز دیده می شود و تعداد زنان فارغ التحصیل دانشگاهی که بیکار بوده اند بیش از مردان است.

کردستان در اوج بیکاری است

آمارهای تازه منتشر شده از وضعیت بیکاری در زمستان سال گذشته نشان می دهد که در ۱۲ استان کشور در بازه زمانی یکساله نرخ بیکاری دو رقمی شده است. در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان 1400 در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان نرخ بیکاری وجود دارد. به دو رقمی رسید همچنین در 15 استان نسبت به زمستان 1400 وضعیت بیکاری بدتر شده و در 16 استان بهبود یافته است. کردستان بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان ها دارد و نرخ بیکاری در این استان با 3.8 واحد درصد افزایش از 16.7 درصد در زمستان 1400 به 20.5 درصد در زمستان 1401 رسیده است. استان های همدان، سیستان و بلوچستان و گلستان در رتبه های بعدی قرار دارند. البته در بسیاری از استان ها شرایط بهتر از این نیست. در استان چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری از 12.4 درصد در سال 1400 به 13.5 درصد در سال 1401 افزایش یافت و یا در خراسان رضوی نرخ بیکاری از 6.8 درصد در زمستان 1400 به 9.4 درصد در زمستان سال گذشته رسید. . یا در استان همدان که نرخ بیکاری در یک سال نزدیک به 4 درصد افزایش یافته و از 8.5 درصد به 12.3 درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید