آزادی روزنامه نگاران و امنیت رسانه ها

الهه ابراهیم، ​​دبیر بخش خبر
در نامه انجمن خبرنگاران به رئیس قوه قضائیه آمده است:

قاضی القدات گفت و گو را باز کرد و می خواهد گفت و گو به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. این اظهارات اتحادیه خبرنگاران استان تهران را بر آن داشت تا وارد تعامل و گفت‌وگو شود و به همین منظور نامه‌ای با محوریت آزادی خبرنگاران بازداشتی و حفظ امنیت حرفه‌ای اصحاب رسانه به آن تنظیم شد. با امید به آزادی هر چه سریعتر خبرنگاران زندانی.

مدت‌هاست که تعدادی از خبرنگاران و خبرنگارانی که در رابطه با مرگ مهسا امینی گزارش تهیه می‌کردند بازداشت شده‌اند. تعداد کمی از آنها آزاد شده اند، اما برخی از آنها هنوز در زندان هستند. الهه محمدی خبرنگار اجتماعی روزنامه همامیهن از جمله افرادی است که جای خالی او در تحریریه باعث تشویش و نگرانی همکارانش می شود. روزنامه نگارانی مانند محمدی که ساعت ها برای ارائه محتوای شفاف و صحیح تلاش می کنند تا به رسالت خود عمل کنند. اما گاهی تفاسیر این گزارش ها با دیدگاه مفسران قانون در تعارض است. در حال حاضر به جز الهه محمدی، علیرضا خوشبت، نیلوفر حامدی، ویدا ربانی، روح الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، فرشید قربانپور، محمود شهریاری، ایمان بهپسند (تهران)، مجتبی رحیمی (قزوین)، پیام خدابنده (حامد) بوکان، سمیرا علی نژاد (سیرجان)، مهروش تفیان (اهواز)، سامان غزالی (مهاباد)، مرضیه طلایی و علی خطیب زاده (سقز)، صفیه قره باغی (زنجان)، سیاوش سلیمانی (ارومیه)، شهرام آزموده (تالش) و فردین کمانگر (سنندج) در میان خبرنگاران در زندان است. بطول بلالی (سیرجان)، البرز نظامی، علی سالمی، دنیا راد و فاطمه رجبی (تهران) نیز از جمله خبرنگارانی هستند که پس از مدتی بازداشت و آزاد شدند. آریا جعفری (اصفهان)، احمد حلبی ساز و یلدا معیری (تهران) از جمله عکاسان رسانه ای بودند که دستگیر شدند و همچنان در زندان به سر می برند.

اولین قدم صحبت با قوه قضائیه است

در آخرین جلسه هیات مدیره انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران که با حضور اعضای جدید و منتخبان برگزار شد، در خصوص درخواست کلی قوه قضائیه مبنی بر بررسی موضوعات مرتبط با این شعبه تبادل نظر شد. . در این جلسه مقرر شد در این خصوص نامه ای به ایشان بنویسیم. در این نامه به دو موضوع مشکلات امنیتی حرفه ای خبرنگاران در دریافت اخبار و گزارش های تحقیقی و همچنین وضعیت و آزادی خبرنگاران بازداشتی و آمادگی برای گفت و گو در مورد این پرونده ها و سایر موضوعات مرتبط با خبرنگاران اشاره شده است.

آخرین دستگیری ها بحران رسانه ای را تایید می کند

حمیدرضا اسلامی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران درباره علت نگارش این نامه به خبرنگار همهیان گفت: قبل از وقوع این بحران، انجمن صنفی روزنامه نگاران بارها درباره اقتدار و امنیت رسانه اظهار نظر کرده است. فعالان و حتی امنیت کار این گروه و بیانیه ای صادر کردند. جلسات متعددی در مورد علل بحران رسانه ای و اقداماتی که باید انجام شود برگزار شد. اما بازداشت های اخیر روزنامه نگاران نشان داد که دیدگاه انجمن در مورد بحران رسانه درست است. وی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از همکاران در حین انعکاس رویدادهای اخیر بازداشت شده و یا تحت فشار قرار گرفته اند تا در فعالیت رسانه ای شرکت نکنند. این عمل به دلیل مغایرت با الزام ذاتی اطلاع رسانی مورد انتقاد انجمن قرار گرفته است. »

اسلامی با اشاره به اینکه این انجمن در خصوص فعالان رسانه‌ای بازداشت شده اخیر پیگیری‌های متعددی انجام داده است، گفت: برای حمایت‌های قانونی لازم با خانواده‌های این افراد صحبت کرده‌ایم. همچنین در آخرین جلسه ای که با حضور هیات مدیره انجمن اعم از هیات مدیره فعلی و منتخبان دوره بعدی برگزار شد، با توجه به اظهارات اخیر رئیس انجمن پیشنهاد شد. قوه قضائیه در زمینه تعامل و گفت‌وگو، باید از هر فرصتی برای آزادی خبرنگاران و تضمین فعالیت آنها استفاده کرد.

از حرفه ای بودن همکاران استفاده کنید. در نهایت مقرر شد با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضائیه جزئیات دقیقی از وضعیت رسانه ها ارائه شود و چرا رسانه ها باید آزادانه فعالیت کنند. »

وی در پاسخ به اینکه آیا می توان امیدوار بود خبرنگارانی که به دلیل گزارش حادثه اخیر بازداشت شده اند آزاد شوند، تاکید کرد: انجمن صنفی کارکرد صنفی دارد و باید از اعضا و همکاران خود حمایت کند. ما باید تمام اقدامات ممکن را در چارچوب منابع خود انجام دهیم، زمان نشان خواهد داد که چقدر می توانند موثر و مفید باشند.

ما وظیفه داریم در چنین مواقعی از اعضا و فعالان این حوزه حمایت کنیم. همان قدر که شخصاً امیدوار است که این اقدام مؤثر و مفید باشد، نظر انجمن این است که هر چه در توان دارد انجام دهد. امیدواریم به زودی شاهد آزادی همکارانمان از رسانه ها باشیم و به زودی این افراد به محیط کار خود بازگردند.»

امیدواریم رئیس قوه قضائیه به نامه ارسالی توجه کند

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری، ارسال نامه انجمن صنفی به رئیس قوه قضائیه برای حمایت از خبرنگاران و خبرنگارانی که پس از حوادث اخیر دستگیر شده اند را اقدامی آبرومندانه می داند که باید انجام می شد. وی به همامیخان گفت: این درخواست قانونی است و قوه قضاییه چه توجهی به این نامه داشته باشد یا نه، موثر باشد یا خیر، این اقدام باید توسط انجمن خبرنگاران استان تهران انجام می شد. بی شک اصحاب رسانه ای که این روزها در زندان به سر می برند این انتظار را از انجمن دارند و از این خبر خوشحال خواهند شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رویکرد قوه قضائیه در سال گذشته می توان به کارآمدی و توجه به محتوای این نامه امیدوار بود، تصریح کرد: انتظار می رود رئیس قوه قضاییه نسبت به این درخواست بی تفاوت نباشد. بر اساس قانون مطبوعات، تنویر افکار عمومی وظیفه روزنامه نگار و خبرنگار و حتی نویسنده است. این در حالی است که برخی از اخبار منتشر شده منطبق بر واقعیت نیست و حتی موجب تشویش اذهان عمومی می شود و مصداق نشر اکاذیب و تهمت است. در حقوق مطبوعات مرز مشخصی بین این نوع اخبار و اخبار واقعی وجود دارد. روزنامه‌نگار و روزنامه‌ای که طبق قانون و به دور از موضوعات، اخبار یا گزارش‌های سیاسی که شخص مسئول مشاهده یا نقل کرده است، مأموریت خود را انجام می‌دهد و نباید به خاطر انجام وظیفه‌اش دستگیر و پاسخگو باشد. این وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه آیا رسانه های دستگیر شده که به دلیل انتشار خبر فوت یک دختر بازداشت شده اند، به ماموریت خود عمل نمی کنند؟ وی تاکید کرد: همه مردم با قوانین آشنا نیستند و در این میان ممکن است برخی از فعالان رسانه ای با قوانین مربوطه به ویژه قوانین کیفری آشنایی نداشته باشند. گاه دیده می شود که خبری یا گزارشی منتشر می شود که ناشر جز انعکاس خبر یا ارائه گزارش قصد دیگری ندارد، خبری نیست، اما فهمیده می شود که این خبر یا گزارش اغراق آمیز است. آنچه مهم است این است که فعالیت رسانه ای در چارچوب قانون مطبوعات انجام شود. بنابراین اقدام اتحادیه اقدام موثری است و امیدواریم رئیس کل دادگستری به این نامه توجه کند تا با آزادی این فعالان رسانه ای فضای فعالیت رسانه ای بهتر شود. »

وی در پاسخ به این وکیل دادگستری، آیا بازنگری در قوانین مطبوعات یا ارائه آموزش به اصحاب رسانه در زمینه حقوق مطبوعات ضروری است؟ وی تصریح کرد: قانون همیشه دائمی نیست و با توجه به شرایط موجود و مقتضیات زمانی و مکانی باید در قوانین بازنگری و بازنگری شود. موضوعاتی مانند آزادی بیان و امنیت همیشه در اولویت هستند و این دو موضوع هستند در همه جای دنیا قابل احترام است خبرنگاران یا خبرنگاران انتظار دارند علاوه بر امنیت شغلی، آزادی بیان نیز داشته باشند. این رویکرد باعث می شود که اخبار به شیوه ای شفاف و منصفانه منتشر شود. اما قطعاً لازم است فعالان رسانه ای با قوانین مرتبط با فعالیت خود آشنا باشند. در حال حاضر بسیاری از فعالان رسانه ای حوزه های دیگر به دلیل علاقه وارد کار خبری شده اند، بنابراین نیاز به کسب دانش لازم دارند. همچنین فکر می کنم افرادی که فقط برای کار خود اخبار و گزارش منتشر می کنند، قانونگذار باید حداکثر کمک را به این افراد بکند و برای تشویق آنها حمایت کند. »

خرمشاهی تاکید کرد: دستگیری اصحاب رسانه نتیجه مثبتی ندارد. لذا امیدوارم نامه شعبه مورد توجه رئیس اداره قرار گیرد تا دستورات لازم برای رفع مشکل این افراد صادر شود. البته باید به این نکته مهم توجه شود که خبرنگاران و خبرنگاران در انعکاس اخبار با نظرات شخصی و سیاسی خود دخالت نکنند. »

دیدگاهتان را بنویسید