اختلاف روزنامه نگاران با ادعای سخنگویان دولت بایدن

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه پس از درخواست یک خبرنگار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمله به مخفیگاه رهبر داعش و کشته شدن وی، به خبرنگاران گفت: مردم آمریکا ممکن است به گزارش دولت اعتماد کافی نداشته باشند. اگر دولت آمریکا به اطلاعات اعتماد ندارد، باید به اطلاعات داعش اعتماد کرد.

سخنان آقای ساکی با انتقادات زیادی مواجه شد و از سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه سوالات بیشتری در مورد اظهارات وی پرسیده شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما از مسائل دشوار و بررسی دقیق استقبال می کنیم. وگرنه تقریبا 180 بار جلوی شما نمی ایستم تا به سوالات سخت شما پاسخ دهم و با دقت فکر کنم.

در وزارت امور خارجه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، زمانی که از او خواسته شد جزئیات بیشتری در مورد ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه روسیه در تلاش برای توجیه تهاجم خود به اوکراین بوده است، علیه این خبرنگار صحبت کرد.

سخنگوی جوان وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس گفت: اگر در مورد اعتبار دولت آمریکا، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها تردید دارید و اگر می‌خواهید به اطلاعات منتشر شده توسط روس‌ها اعتماد کنید و به آنها اطمینان دهید، آرام باشید. این در مورد شما است.

دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی گزارش دادند که روسیه طرحی برای حمله به اوکراین طراحی کرده است.

نیویورک تایمز گزارش داد که طرح روسیه شامل استفاده از ویدئوی جعلی است که نشان می دهد حمله جعلی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی زبان در شرق اوکراین است.

واشنگتن پست همچنین گفت جزئیات این توطئه به سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده درز کرده و انتظار می رود که منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این ویدئو کاملا توسط اطلاعات روسیه ساخته شده است و یکی از گزینه های مسکو به عنوان بهانه ای دروغین برای راه اندازی و توجیه حمله احتمالی نظامی علیه اوکراین است.

ند پرایس مدعی است که ایالات متحده این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کمپین اطلاعاتی جعلی مخرب و بی ثبات کننده خود علیه اوکراین مطرح می کند.

ند پرایس توسط یک خبرنگار تحت فشار قرار گرفت تا مدرکی برای حمایت از این ادعا ارائه دهد. اظهارات وی بخشی از شواهد و مدارک است و برگرفته از اطلاعات طبقه بندی شده سرویس های اطلاعاتی است.

او در آن زمان با خبرنگار آسوشیتدپرس در تنش بود و به او پاسخ تند داد. سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً در توییتی نوشت که با خبرنگار آسوشیتدپرس که سؤالات مشابهی پرسیده بود تماس گرفته است.

اظهارات ساکی و پرایس با واکنش سریع به ویژه رسانه های آمریکایی مواجه شد. آنها گفتند که دولت ایالات متحده همیشه پس از عملیات نظامی به طور کامل صحبت نمی کند یا اطلاعات دقیقی ارائه نمی دهد.

ارزیابی کامل تر از سوی دولت ایالات متحده، پس از آنکه مقامات ایالات متحده حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل را در ماه اوت سال گذشته “موجه” توصیف کردند و گفتند که برای مقابله با یک حمله تروریستی انجام شده است، “اشتباهی فاجعه بار” است. جان 10 غیرنظامی از جمله چند کودک.

دیدگاهتان را بنویسید