آشتی تهران و ریاض هنوز مشخص نیست

آشتی تهران و ریاض هنوز مشخص نیست

روز جدید محبوبه ولی: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشداری را که در 4 مهرماه دو روز پیش در مراسم تشییع شهدای حرم شاهچراغ به عربستان داده بود، رسما به تهدید تبدیل کرد و گفت: به آل سعود و رسانه ها می گوییم تحت عنوان کنترل و مدیر شورش ها مواظب باشند.» باشید؛ ما به سراغ شما می آییم، اما زیاد آرام نباشید، نمی توانید برای ملت ایران التهاب ایجاد کنید و آرام باشید.

سردار حسین سلامی در پایان رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارس گفته بود: به رژیم آل سعود هشدار می‌دهم مراقب رفتار خود باشد و شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه‌هایی را که فقط شیطنت می‌کنند و آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند، کنترل کند. ، در غیر این صورت چشمان شما ناپدید می شوند. ما اختلاف را با شما تمام می کنیم. شما از طریق این رسانه ها وارد امور داخلی ما شده اید، اما بدانید که آسیب پذیر هستید. گفتیم مواظب خودت باش.

تهدید سردار سلامی در حالی مطرح می شود که صحنه سیاسی منطقه تا چندی پیش منتظر برگزاری ششمین دور مذاکرات تهران و ریاض در بغداد بود، بنابراین شاید با عادی سازی روابط سیاسی دو کشور و حل مشکلات دیرینه اختلاف بین دو رقیب سنتی، کمی آرامش وجود خواهد داشت.به منطقه برگردید.

اکنون با ادامه اعتراضات خیابانی در شهرهای کشور به مدت نزدیک به یک ماه و نیم، ادامه فعالیت رسانه های خارجی در خصوص این اعتراضات – به ویژه ایران اینترنشنال که از سوی مقامات ایرانی به عربستان منتسب می شود – و انتقادات تند و تند از رژیم سعودی توسط فرماندهان نظامی. که عمدتاً به تهدید مربوط می شود، پروژه ای که «آشتی» بین تهران و ریاض را دنبال می کند چه خواهد شد؟

پیشگویی سیاسی پس از هاشمی رفسنجانی

پنج یا شش سال پیش، علی هاشم، روزنامه‌نگار عرب و رئیس سابق دفتر شبکه خبری المیادین در تهران، زیر عکسی از دست دادن او و ملک عبدالله پس از مرگ علی اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت: «دو مرد از هر دو. یکی شیعه و دیگری با لباس سنتی عربی، یک ایرانی و دیگری سعودی، یک رئیس جمهور و یک پادشاه دیگر، شاید تنها کسانی بودند که توانستند پل گفت و گو بین کشورهایشان ایجاد کنند.» با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دو سال پس از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان سعودی، ارکان اصلی ارتباط و گفت وگوی دو کشور واقع در دو سوی خلیج فارس برای همیشه از بین رفت.

این تحلیل با توجه به حمله ای که یک سال قبل از مرگ هاشمی رفسنجانی به بهانه اعدام شیخ نمر، فقیه شیعه سعودی، علیه سفارت عربستان در تهران انجام شد، اعتبار بیشتری پیدا کرد. سفارت عربستان در تهران بسته شد و در تمام سال های پس از آن، تنش ها بین دو کشور افزایش یافته است.

با این حال، در بهار گذشته، زمانی که رسانه‌های خارجی از دیدارهای محرمانه بین هیئت‌های ایرانی و سعودی در بغداد خبر دادند، بارقه‌ای از امید ظاهر شد که ممکن است درست برعکس آن چیزی باشد که علی هاشم پیش‌بینی کرده بود.

دور ششم مذاکرات؛ شاید وقتی دیگر

دو کشور مسلمان منطقه که هر دو مدعی رهبران مسلمان در خاورمیانه هستند، پس از سال ها دشمنی سیاسی و ایدئولوژیک گامی به سوی صلح برداشته اند و بغداد در مرکز این گام قرار گرفته است. پنج دور مذاکرات انجام شد و همانطور که رسانه ها گزارش دادند، هیئت های هر دو کشور توسط نمایندگان ارشد نظامی و خدمات امنیتی رهبری می شدند. از عراق – خالد بن علی الحمیدان، رئیس اطلاعات عربستان و از ایران – علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی.

تابستان امسال و در آستانه ششمین دور مذاکرات، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که ششمین دور این مذاکرات به درخواست ایران و عربستان سعودی و به دلیل اینکه شرایط سیاسی کنونی عراق برای برگزاری چنین مذاکراتی مناسب نیست، به تعویق افتاده است. مذاکرات در سطح وزیران

زمانی عربستان با همه اختلافات عقیدتی و سیاسی، کشور ظهور اسلام و خانه خدا بود و این نقطه اشتراک ایران شد. اما اکنون به نظر می رسد اشتراکات فرهنگی و مذهبی در حال تغییر است

برخی دیگر معتقدند که این تاخیر لزوماً به دلیل وضعیت سیاسی عراق نیست. احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در اردن و لبنان اخیرا به خبرآنلاین گفت: به نظر می رسد عربستان هنوز به تصمیم قطعی برای بهبود روابط با همسایگان خود به ویژه ایران نرسیده است.

بنابراین، مذاکراتی که حداقل می‌توانست دیپلماسی منطقه‌ای ایران را در غیاب برجام بهبود بخشد و فشار عربستان و متحدانش را از روی دوش ایران بردارد، نیز مانند برجام به بن بست خورد و مسکوت ماند.

این تنها تردید عربستان نیست که باعث این گفتگوها شده است. دستگاه های نظامی و امنیتی دست عربستان را در اتفاقات یک ماه و نیم گذشته در ایران می بینند و این موضوع باعث سردی بیشتر روابط دو کشور خواهد شد.

علاوه بر احمد وحیدی، فرمانده سپاه پاسداران، وزیر کشور نیز دو هفته پیش در مراسمی با اشاره به نقش رسانه‌های خارجی در اعتراضات خیابانی اخیر تاکید کرد: جالب است کسانی که از ایران انتقاد کردند. حمایت از غزه و لبنان، امروز با شبکه فارسی متصل به عربستان سعودی سازگار می شوند! آل سعود که 82 نفر را در یک روز یا به خاطر قطعه قطعه کردن یک روزنامه نگار سر برید، چنان رسوایی به پا کرد که حتی آمریکایی ها هم نتوانستند آن را پوشش دهند. در هر صورت باید دید وقتی عده ای به دستور یک شبکه مرتبط با عربستان سعودی اقدام کنند چه اتفاقی می افتد. این سوال مهم است. باید ببینیم دشمن چه می‌کند و چه باید بکنیم».

آنچه باعث مذاکرات تهران و ریاض شد، تنها تردید عربستان نبود. مقامات نظامی و امنیتی ایران دست عربستان را در اتفاقات یک ماه و نیم گذشته در ایران می بینند و این موضوع بر سردی بیشتر روابط دو کشور خواهد افزود.

اشاره ضمنی به عربستان سعودی به عنوان «دشمن» در این اظهارات، نشانه کمرنگ شدن امیدها به روابط عادی دو کشور است.

از شباهت های مذهبی تا تفاوت های فرهنگی

موضوع دیگری که روابط تهران و ریاض را به چالش می کشد، عربستان سعودی جدیدی است که بن سلمان در حال ساخت آن است. سه سال پیش، زمانی که نیکی میناژ، خواننده رپ آمریکایی، قرار بود کنسرتی را در عربستان سعودی اجرا کند، بسیاری از او پرسیدند که چگونه در کشوری که زنان از حقوق اولیه خود محروم هستند، موافقت کرد که آواز بخواند؟

کنسرت نیکی میناژ لغو شد، اما بنسلمان در آن سه سال تلاش زیادی کرد تا قوانین بسیاری را در زمینه آزادی زنان، گردشگری و برنامه های فرهنگی در شکل دادن به عربستان سعودی جدید تغییر دهد. یکی از نمونه ها باز شدن درهای عربستان به روی گردشگران آمریکایی و اروپایی است که با تیتر «زنان بیکینی در سواحل عربستان» خبرهای زیادی را به همراه داشت.

بسیاری بر این باورند که آنچه بن سلمان برای عربستان متصور است آینده ای است که محمدرضا پهلوی برای ایران در نظر گرفته است و در راستای همین سیاست، تصاویر جشن هالووین عربستان دیروز بسیاری از مردم را شگفت زده کرد. مردان نقابدار ترسناک در هالووین! و البته زنان نیز در این جشن شرکت داشتند.

آنچه بن سلمان در عربستان سعودی اجرا می کند، مخالفان سرسختی در ایران دارد. حال باید دید رویکرد ایران در مذاکره با چنین عربستان انقلابی که در حال فاصله گرفتن از عربستان سنتی است، چیست. زمانی عربستان با همه اختلافات عقیدتی و سیاسی خود، سرزمین ظهور اسلام و خانه خدا بود و این امر به صورت مشترک درآمد. اکنون به نظر می رسد اشتراکات فرهنگی و مذهبی در حال تغییر است و دور از ذهن نیست که به زودی مسئولان به جای «تهاجم فرهنگی غرب» از «تهاجم فرهنگی عربستان» استفاده کنند!

دیدگاهتان را بنویسید