آغاز تحقیقات آژانس هسته ای درباره «بمب کثیف» اوکراین.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از هشدارهای روسیه در مورد احتمال میانه رو شدن اوکراین در استفاده از نوعی بمب رادیواکتیو برای حمله به نیروهای خود یا قلمرو آن، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی عصر دوشنبه اعلام کرد که تحقیقات آژانس در دو تاسیسات هسته ای در اوکراین برای یافتن شواهدی مبنی بر احتمال تولید «بمب کثیف» آغاز شده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه گروسی آمده است: بازرسان آژانس اتمی فعالیت های بازرسی را در دو تاسیسات اوکراینی آغاز کرده اند و به زودی آنها را تکمیل خواهند کرد. گروسی نیز این هفته خلاصه اولیه خود را منتشر خواهد کرد.”

گروسی پیشتر گفته بود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بیانیه روز یکشنبه فدراسیون روسیه درباره فعالیت‌های ادعایی در دو تأسیسات هسته‌ای در اوکراین آگاه است.» گروسی تأیید کرد که هر دو تأسیسات تحت پادمان‌های آژانس کار می‌کنند.

آژانس انرژی اتمی با ادعای اینکه دو تاسیسات مورد هدف روسیه در اوکراین توسط کارشناسان آژانس مورد بازرسی قرار گرفته است، افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی خود را برای بازدید از این تاسیسات در روزهای آینده آماده می کند.

مدیرکل آژانس همچنین مدعی شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماه پیش از یکی از این تأسیسات اوکراین بازدید کردند و هیچ فعالیت اعلام نشده یا مواد هسته‌ای پیدا نکردند.

سخنگوی آژانس انرژی اتمی همچنین به رایان نیوز گفت که آژانس از کیف برای بازدید از تاسیسات این کشور به دلیل اتهامات مربوط به “بمب کثیف” در اوکراین دعوت نامه دریافت کرده است.

پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، تهدید مقامات اوکراینی برای استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روسی را یک تهدید واقعی و جدی تعریف کرده بود. (اطلاعات بیشتر)

بمب کثیف نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیرهسته ای محیط را با تشعشعات اتمی آلوده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید