بازی با “بمب کثیف” نبرد سیاسی

بازی با “بمب کثیف” نبرد سیاسی

فرشاد گلزاری

با نگاهی به تحولات سه هفته اخیر در نظام بین الملل به وضوح می توان دریافت که وضعیت جهان هر روز در هر محوری شکننده تر از گذشته است. درگیری‌ها در شمال آفریقا به جایی رسیده است که ملت‌ها علیه دولت‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند و خواسته‌هایشان بیشتر معیشتی و به دلیل فقر و تورم است. در خاورمیانه، تبادل تماس‌ها و دیدارهای دیپلماتیک، اگرچه کورسووی امیدوار است که این جغرافیای آشفته را آرام نگه دارد، اما درگیری‌های سیاسی و امنیتی همچنان قابل احساس است. در سمت خلیج فارس، این عربستان سعودی است که خبرساز شده و به نوعی در حال ایجاد مانور قدرت در عرصه سیاسی است که البته مضمون اقتصادی دارد.

این واقعیت که روزنامه وال استریت ژورنال دیروز (سه شنبه) اعلام کرد اگر کنگره آمریکا قانونی علیه گروه نفتی اوپک پلاس تصویب کند، عربستان سعودی اوراق قرضه ای را که از خزانه داری آمریکا در اختیار دارد می فروشد، نشان می دهد که وضعیت اقتصاد جهانی نیز خوب نیست. . اینکه عربستان چنین موضعی می گیرد و سپس بر قیمت نفت و بازارهای سرمایه در جهان تأثیر می گذارد، صرفاً در مقیاس جهانی یک بداخلاقی اقتصادی تلقی نمی شود، بلکه این اقدام دلیلی دارد و این «پرونده اوکراین» است. سعودی ها به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز هستند که به نوعی اهداف سیاسی پشت آن است. ریشه این اقدام اتحاد ریاض با مسکو علیه واشنگتن است و باید آن را بخشی از پرونده جنگ اوکراین دانست که به گفته ناظران بین المللی وارد فاز خطرناکی با طعم هسته ای شده است. اینکه چگونه اقدام ریاض می تواند با وضعیت کنونی جنگ در اوکراین مرتبط باشد، سوالی است که بی شک در لایه های سیاسی و اقتصادی این پرونده نهفته است. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که در شرایط کنونی و به ویژه پس از الحاق چهار منطقه شرقی اوکراین، روسیه پیشروی نظامی خود را متوقف کرده و اکنون با اعلام و اجرای حکومت نظامی در خرسون، لوهانسک، دونتسک و زاپوریژیا به دنبال آن است. نوعی سکوت نسبی ایجاد کند تا بتواند پلان بعدی فیلمنامه خود را اجرا کند. یعنی روسیه با بهره گیری از خلیج فارس و همسویی عربستان با خود، طرف مقابل یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار می دهد تا بتواند نفسی به خود بدهد. این واقعیت که چند روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از تشکیل یک گروه ویژه برای شکل دادن به حمایت مالی، اطلاعاتی و سیاسی از جنگ اوکراین خبر داد، به نوعی نشان می دهد که مسکو برای درگیر کردن غرب در یک پرونده جدید نیاز به فاصله زمانی دارد. این است که مسکو اکنون پرونده “بمب کثیف” را روی میز پوتین گذاشته است.

درگیری هسته ای بین دو طرف جنگ

روز یکشنبه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی با سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه، تاکید کرد که اوکراین می‌تواند با استفاده از «بمب‌های کثیف» یک حمله تحریک‌آمیز انجام دهد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شویگو از احتمال حمله تحریک‌آمیز اوکراین با این سلاح‌ها علیه همتای فرانسوی خود ابراز نگرانی کرد و این اظهارنظرها باعث شد تا تمام اخبار رسانه‌های جهان به عبارت احمقانه «کثیف» تبدیل شود. بمب”. بله داده شد. توجه داشته باشید که بمب کثیف بمبی است که در آن از انفجار غیر هسته ای برای پراکنده کردن مواد رادیواکتیو و آلودگی هسته ای در محیط استفاده می شود. اگرچه در بمب های کثیف انفجار هسته ای وجود ندارد، اما گاهی اوقات آنها را به عنوان دسته بندی می کنند. سلاح‌های هسته‌ای زیرا محیط زیست محیطی را با مواد رادیواکتیو آلوده می‌کنند. اینکه چرا روسیه به دنبال تأکید بر این مدل از سلاح‌ها و امکان استفاده از آن توسط اوکراین است را می‌توان به عنوان مدلی از «نسبت سیاسی-نظامی» در نظر گرفت.

برای مدتی، به ویژه پس از صحبت پوتین در مورد احتمال استفاده کشورش از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین، مقالات زیادی در اندیشکده‌ها و رسانه‌های برجسته جهان نوشته شد و به جهان هشدار داد که جنگ بعدی احتمالاً یک جنگ هسته‌ای یا اتمی است. گستردگی هرگونه حمله اتمی احتمالی (چه توسط روسیه و چه از طرف غرب) موضوعی است که در این سطرها نمی توان به آن پرداخت، اما واقعیت این است که روسیه به اعتبار سیاسی و نظامی اوکراین لطمه می زند و پرونده بمب را کثیف می کند.

در همین راستا، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، خواستار انجام هر کاری برای جلوگیری از وقوع این حادثه شد. ارتکاب یک جنایت شنیع در نتیجه استفاده از بمب کثیف از اوکراین. موازی با این مواضع، ولودیمیر زلنسکی ادعاهای روسیه مبنی بر تدارک عملیات «پرچم دروغین» کیف با استفاده از بمب های کثیف را رد کرد و در عوض انگشت اتهام را به سمت خود روسیه گرفت و در این میان دبیرکل ناتو ادعای روسیه را رد کرد. اکنون باید ببینیم که برچسب زدن روسیه به اوکراین و متحدانش تا چه اندازه ابعاد واقعی به خود می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید