نبرد در نبرد یک روز جدید

نبرد در نبرد یک روز جدید

روز جدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه به اسرائیل و سپس عربستان سعودی سفر خواهد کرد. همزمان در هفته بعد، اخباری مبنی بر سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران منتشر شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه به اسرائیل و سپس عربستان سعودی سفر خواهد کرد. همزمان در هفته بعد، اخباری مبنی بر سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران منتشر شد. با توجه به اهداف متعدد و متضاد هر یک از بازیکنان میهمان و میهمان، این سه سفر می تواند زمینه ساز منطقه غرب آسیا باشد. در همین راستا، جلال میرزایی معتقد است همزمانی سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین به ایران با سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان نشان می دهد که اوضاع منطقه وارد مرحله حساس و پیچیده ای شده است که می تواند به بروز هر سناریویی منجر شود. . از دیدگاه این نماینده سابق مجلس، جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت نباید روابط خود با مسکو را به گونه ای توسعه دهد که ظن حمایت از متجاوز در جنگ اوکراین را افزایش دهد. زیرا پرورش این جبهه پس از جنگ در اوکراین تبعات ویژه ای برای تهران خواهد داشت. اگرچه برخی از جریان های داخلی با کوبیدن بر طبل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین به عنوان پرچم حمایت از پوتین سعی در ایجاد هزینه برای کشور دارند، اما باید توجه داشت که حتی الامکان باید سیاست خارجی مستقل در این زمینه گنجانده شود. دستور کار روزانه تهران به گونه ای است که ضمن استفاده از امتیازات با روس ها خود را در جنگ اوکراین بی طرف نشان دهند. با این حال، رفتار مشابهی توسط دهلی نو و پکن اجرا شد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، اقدام ایران برای ارسال 300 کانتینر کالای صادراتی به روسیه به منظور راه اندازی کریدور شمال – جنوب در کنار خبر ارسال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه، مبهم و چند بعدی را نشان می دهد. جو در مورد روابط تهران و مسکو می داند که با سفر آتی ولادیمیر پوتین به تهران اوضاع پیچیده خواهد شد. به خصوص که ایران با کمک سانتریفیوژهای IR-6 عملاً شرایطی را ایجاد کرده است که به نظر می رسد به موازات حضور بایدن در ریاض و تل آویو، جبهه خاورمیانه را تقویت کند. خط مقدمی که به هیچ وجه به نفع ایران نخواهد بود.

با توجه به این دیدگاه، عبدالرضا فرجیراد نیز این ارزیابی را دارد که با توجه به ادامه و تشدید جنگ در اوکراین و در نتیجه نیاز روسیه به بهبود روابط اقتصادی، تجاری، دیپلماتیک و حتی نظامی-دفاعی با ایران، وضعیتی به وجود آمده است. پیش آمده است که پس از سفر لاوروف، اکنون سفر پوتین به تهران برای ارتقای سطح روابط با تهران در ابعاد مختلف در دستور کار قرار گرفته است. به هر حال، پس از جنگ در اوکراین، نفوذ ژئوپلیتیک روسیه در اروپا و آمریکا و همچنین در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند کره جنوبی و ژاپن عملا متوقف شد و اکنون روس ها به جنوب آسیا مانند هند، شرق آسیا مانند هند نگاه جدی دارند. چین و منطقه خاورمیانه با محوریت ایران. به گفته سفیر سابق ایران در نروژ، حضور همزمان پوتین و اردوغان در تهران منجر به برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور سه کشور (ایران، ترکیه و روسیه) درباره موضوعات مشترکی مانند سوریه در قالب آستانه خواهد شد. محور، تحولات قفقاز و سایر مسائل مشترک، اما در عین حال دیدارهای دوجانبه روسیه-ترکیه، ترکیه-ایران و ایران-روسیه به آنها منتهی خواهد شد که هر کدام از این دیدارها بسیار مهم است.

ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و ناتو عربی اسرائیل

در آستانه سفر بایدن به منطقه، گزارش هایی مبنی بر راه اندازی سامانه یکپارچه پدافند هوایی و تشکیل ناتوی عربی و اسرائیلی در منطقه خاورمیانه منتشر شد. همزمان زمزمه هایی مبنی بر اعزام پهپاد جمهوری اسلامی ایران به روسیه به گوش می رسد.

جلال میرزایی با اشاره به پیامدهای احتمال ارسال پهپاد از ایران به روسیه خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه یک جریان داخلی در فضای مجازی سعی در ارسال پهپاد از جمهوری اسلامی ایران به روسیه داشت که نشانه بارز پیشرفت دفاعی نظام اسلامی است. جمهوری با ارسال سلاح به دومین قدرت نظامی جهان. اما اگر بنا به دلایلی ادعاهای کاخ سفید و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، مبنی بر ارسال پهپادهای ایران به روسیه صحت داشته باشد، بدون شک تهران بازی ای انجام داده است که از قبل شکست خورده است. اما عبدالرضا فرجیراد معتقد است که موضوع ارسال پهپادهای ایران به روسیه تا حدودی درست است. چرا که با توجه به واکنش اوکراین و اروپا به جریمه ایران در خصوص ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی و موارد دیگری از جمله همکاری جمهوری اسلامی تاجیکستان و تاجیکستان در خصوص ساخت پهپادها که با چراغ سبز تهران اتفاق افتاد. روسیه، شرایطی پیش آمد که امکان ارسال پهپاد از ایران به روسیه وجود دارد، نزدیک به واقعیت تلقی می شوند.

از سوی دیگر جلال میرزایی با بیان اینکه به استثنای سوریه، کمتر کشوری حامی روسیه تلاش کرده است در جنگ اوکراین موضع بی طرفانه بگیرد و توضیح داد: در چنین شرایطی اگر هوشمندی و عقلانیت در دستور کار قرار گیرد. سیاست خارجی سیاست ایران، آنگاه می توان از سفر جو بایدن پرهیز کرد. در منطقه خاورمیانه، به موازات سفر ولادیمیر پوتین به ایران، از آن نهایت استفاده را در جهت منافع ملی برد. این بدان معناست که با سفر رئیس جمهور روسیه، میانجیگری در جنگ اوکراین و همچنین ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با مسکو می تواند کلیدی باشد و از سوی دیگر در سایه حضور بایدن در منطقه، ما می توانیم برای از سرگیری مذاکرات برای شکستن بن بست فعلی با هدف اعلام شده از سرگیری برجام آماده شویم. در این صورت او بیشترین سود را از سفر روسای جمهور روسیه و آمریکا به منطقه خاورمیانه و همچنین سفر احتمالی رجب طیب اردوغان به ایران خواهد برد. این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس، از این پس جریان رادیکال داخلی و طیف رسانه ای مرتبط با آن تلاش می کنند سفر پوتین و اردوغان را در مقابل سفر بایدن به اسرائیل و عربستان قرار دهند و در واقع این کار را انجام خواهند داد. به جبهه های کنونی خاورمیانه دامن می زنیم. با چنین دیدگاهی، در شرایطی که روسیه با اعلام رسمی پایان صادرات گاز به اروپا، ایران را به قدرت رساند، قطعاً اولین و آخرین بازنده این تقابل ها خواهیم بود. و از بازگشت بازار انرژی، کشور بیشترین سود را کسب کرد – بسیار.

در عین حال، عبدالرضا فرجیراد همچنین معتقد است که سفر جو بایدن با توجه به اقدام روسیه برای قطع صادرات انرژی به اروپا، عمدتاً با هدف ترغیب کشورهای خاورمیانه به افزایش حجم صادرات و تولید انرژی در بازار جهانی از طریق ایجاد شرایط است. برای کاهش قیمت.تامین سوخت در پاییز و زمستان آینده. انجام این مهم در حالی که بایدن برای انتخابات میان دوره ای کنگره آماده می شود، می تواند به پیروزی دموکرات ها کمک کند. به همین دلیل این استاد ژئوپلیتیک با مانوری بر اهمیت انرژی گفت: اولویت سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه تنها با بحث انرژی شکل می گیرد. این سفیر پیشین ایران در ایسلند در ادامه توضیح داد که بایدن با درک اهمیت موضوع انرژی از پرداختن به برخی موضوعات حساس به ایران مانند سیستم دفاعی و دفاعی یکپارچه، ایجاد ناتوی اعراب و اسرائیل و … خودداری کند. سایرین مشابه و تلاش خواهند کرد تا فضا را به گونه ای مدیریت کنند که از یک سو رضایت نسبی ریاض و تل آویو را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر بتواند به مذاکرات با ایران ادامه دهد. زیرا نیازمند احیای برجام و بازگشت ایران به بازار انرژی است. از این منظر، این سه سفر می تواند برای ایران و منافع ایران مهم باشد. حال باید دید در روزهای آینده در صحنه اکشن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دیدگاهتان را بنویسید