سایه روشن نبرد با داعش روز جدیدی است

سایه روشن نبرد با داعش روز جدیدی است

ایران به دعوت سوریه و عراق مستشاران خود را به این کشورها اعزام کرد

یک گروه سیاسی

ورود ایران به نبرد با داعش در سوریه و عراق یکی از حساس ترین برهه های سیاسی و تاریخی کشورمان در دوران معاصر است. دورانی که ایران نه در استان‌ها و خیابان‌های مرزی تهران، بلکه کیلومترها دورتر از ایران در سوریه و عراق تلاش می‌کرد تا جبهه نبرد علیه داعش بگشاید. نبردی که سرانجام با اعلام رسمی شکست کامل داعش توسط سردار شهید سلیمانی به پایان رسید. سردار حسن علایی که در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه به شمار می رفت و در حال حاضر به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به کار است، یکی از راویانی است که می تواند سایه روشن حضور سردار در خط مقدم جبهه را ترسیم کند. جنگ 8 ساله با عراق و همچنین دوران پس از آن، مبارزه با داعش در سوریه. سردار علایی در گفت و گو با اعتماد درباره برخی ابهامات در خصوص ورود ایران به نبرد با داعش در سوریه و عراق می گوید: ایران به دعوت دولت های سوریه و عراق و همچنین به دعوت دولت های سوریه و عراق به آنها برای مقابله با داعش کمک کرد. منطقه کردستان بیشتر کمک های ایران مستشاری و تسلیحاتی بوده است و این امر باعث شده که داعش نتواند بر سوریه و عراق مسلط شود و اقلیم کردستان را فتح کند. البته اگر ایران قرارداد کمک رسمی با این کشورها امضا می کرد، منافع ایران بهتر تامین می شد. به ویژه قرار بود با اقلیم کردستان قراردادی امضا شود تا در ازای کمک ایران در حفاظت از دولت کردستان در برابر داعش، اقلیم اجازه ندهد گروه های تجزیه طلب ضد ایرانی در سرزمین تحت کنترل خود فعالیت کنند.

لطفا از رابطه خود با سردار سلیمانی بگویید و اینکه چه زمانی با سردار سلیمانی آشنا شدید؟

در دی ماه سال 60، زمانی که عملیات طریق القدس برای آزادسازی شهر بستان خوزستان انجام شد، در جبهه جنوب با شهید حاج قاسم سلیمانی آشنا شدم. حاج قاسم از فرماندهان پرتلاش دوران جنگ تهامی بود که در اکثر عملیات های مهم نیروهای مسلح که برای آزادسازی سرزمین عزیز ایران از دست عملیات فتح المبی انجام شد تا پایان نقش موثر و فعالی داشت. از جنگ او توانست پایه های لشکر 41 تارولا را در جبهه های جنگ تهیمی پایه گذاری کند. او رزمندگان استان های کرمان، سیستان، بلوچستان و هرمزگان را در عملیات فتح المبین در قالب یک گروه رزمی مستقل سازماندهی کرد و همراه با 14 در حمله به عقبه ارتش عراق در دشت عباس شرکت کرد. تیپ امام حسین سلام در غبار به فرماندهی شهید حاج حسین هرازی. موفقیت عملیات فتح المبین باعث شد که تیپ ثارالله به طور رسمی برای اجرای عملیات بیت المقدس تشکیل و توسعه یابد. در عملیات بیت المقدس که پس از 24 روز جنگ تمام عیار منجر به آزادسازی خرمشهر شد، تمامی یگان های رزمی سپاه و اکثر یگان های ارتش حضور فعال داشتند. این در حالی است که نیروهای تیپ ثارالله در جبهه شمالی عملیات بیت المقدس و برای عبور از رودخانه کرخه کور و در حدود 120 کیلومتری خرمشهر بودند، اما باید گفت که عملکرد تمامی یگان ها در طول مدت عملیات بیت‌ال-مقدس در آزادسازی خرمشهر نقش داشت. اگرچه رزمندگان تیپ های نجف و امام حسین(ع) از اولین کسانی بودند که توانستند پشت سر دشمن را در جاده شلمچه ببندند و با تمام قوا وارد خرمشهر شوند، اما همه فرماندهان و رزمندگانی که در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند، تلاش زیادی کردند. فشار بر ارتش عراق به گونه ای که حدود 12000 سرباز عراقی تنها در خرمشهر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و ارتش عراق مجبور به عقب نشینی از سرزمین ایران عزیز شد.

مهم‌ترین عملیات‌هایی که سردار سلیمانی در آن شرکت داشت کدام است؟

اما حاج قاسم در اکثر عملیات های سخت و سرنوشت ساز دوران دفاع مقدس مانند والفجر 8 و کربلای 5 به عنوان فرمانده لشکر 41 طرالله حضور داشت و رزمندگان این لشکر حماسه های بسیاری را در طول دوران آفریدند. حفاظت مقدس حاج قاسم سلیمانی را می توان یکی از بهترین فرماندهان پانزده گانه سپاه پاسداران در دوران جنگ دانست. وی در کنار سرداران بزرگی چون شهیدان حسین هرازی، مهدی باکری، احمد کاظمی، ابراهیم حمت، احمد متوسلیان، حسن باقری، مهدی زین الدین، حمید باکری، عباس کریمی، سیدار دستواره محمود کاوه و نورعلی شوشتری قرار گرفت که همگی پایدار بودند. و ستون های استوار آنها نیروی دفاعی جمهوری اسلامی ایران بودند.

اگر زندگی سردار سلیمانی را در سه مرحله دسته بندی کنیم، از ابتدای جنگ تا سال 1355 و انتخاب وی به عنوان فرمانده سپاه قدس، از سال 1355 تا آغاز نبرد با داعش در سوریه و عراق و در نهایت از زمان نبرد با داعش تا شهادت آن در سال 1377. در هر دوره به چه شاخص هایی می توان اشاره کرد؟

به نظر من تقسیم زندگی حاج قاسم به دوران جنگ تحمی، دوره سپاه قدس و مقابله با تروریسم داعش، طبقه بندی منطقی و مناسب تری است. برجسته ترین نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در بیست سال فرماندهی سپاه قدس بود. حاج قاسم موفق شد سپاه قدس را به یک گروه امنیتی موثر منطقه ای تبدیل کند. او مجاهد و رهبر ایران و همه مردم کشور بود. تصوری که بیشتر مردم از او داشتند، شخصیتی فداکار برای جمهوری اسلامی ایران بود که تمام زندگی خود را وقف ایجاد امنیت پایدار برای مردم ایران و کشورهای منطقه کرده بود. مردم بر این باور بودند که او در تلاش برای توسعه و افزایش ضریب امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و عمر خود را در این راه سپری کردند. حاج قاسم در تمام دوران جنگ تحیمی در جبهه ها حضور داشت و خوشبختانه توانست نیروی قدس سپاه را حدود ده سال پس از پایان جنگ به اوج کارآمدی برساند به گونه ای که با موفقیت تهدیدات نظامی و امنیتی را از مرزهای ایران از بین برد. کار بزرگ حاج قاسم استفاده از تجربه جنگ تهیمی برای ایجاد نوعی سازمان مردمی با استفاده از تفکر بسیجی در کشورهایی مانند عراق و سوریه بود که مورد هدف داعش و گروه های تکفیری قرار گرفتند. سازمان‌هایی مانند انصارالله یمن، حشدالشعبی در عراق و فاطمیون در سوریه بازمانده‌های حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه هستند و در واقع هدیه جمهوری اسلامی به کشورهای خط مقاومت برای حفظ استقلال و استقلال هستند. غرور.

در حال حاضر جبهه مقاومت از یمن تا لبنان را پوشش می دهد. تقویت حوثی ها در یمن منجر به شکست مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن و تلاش آنها برای تسلط بر آن کشور شد. حوثی ها با کمک نیروی قدس توانستند تشکیلات قدرتمند انصارالله در حمایت از مردم یمن ایجاد کنند و بر بخشی از دریای سرخ مسلط شوند. توسعه مقاومت انصارالله به این معناست که آمریکا در آینده قادر به کنترل تنگه باب المندب نخواهد بود.

از سوی دیگر حزب الله لبنان در این سال ها توانست با بهره مندی از مکتب دفاع اسلامی و با کمک فکری حاج قاسم و دوستانش در برابر حملات اسرائیل به لبنان مقاومت کند و نگذاشت سرزمین های لبنان به اشغال نظامیان درآید. ارتش اسرائیل دوباره جایگاه حزب الله در جنگ 33 روزه یکی از تمایزات فراموش نشدنی جبهه مقاومت علیه اسرائیل است. اگر حزب‌الله در لبنان نبود، بخش‌هایی از جنوب لبنان همچنان در اشغال اسرائیل بود و شاید همانطور که آمریکا بلندی‌های جولان را از سوریه به اسرائیل داد، جنوب لبنان نیز به سرزمین‌های اشغالی فلسطین ملحق می‌شد. لازم به ذکر است که آمریکا به دنبال افزایش امنیت و بقای اسرائیل است و سالانه میلیاردها دلار برای تقویت توان نظامی اسرائیل هزینه می کند. اگر جبهه مقاومت نبود، اسرائیل همچنان هر شب آرزوی گسترش قدرت خود را به کشورهای همسایه داشت، اما با توسعه اندیشه مقاومت، نوار غزه از سلطه اسرائیل رهایی یافت و مردم کرانه باختری همچنین به این فکر می کند که چگونه ارتش اشغالگر را از سرزمین خود بیرون کند. بنابراین آمریکا احساس کرد که با حضور افرادی مانند حاج قاسم نمی تواند به راحتی به نقشه های خود برای تسلط بر اسرائیل بر سرنوشت کشورهای عربی پی ببرد و علناً شروع به کشتن او کرد.

نقش مهم دیگر شهید سلیمانی در حمله آمریکایی ها به طالبان در افغانستان شکل گرفت. برخی اسناد نشان می دهد که آمریکا عمدتاً با نقشه راهی که حاج قاسم ترسیم کرده بود توانست طالبان را شکست دهد. آیا این تعبیر صحیح است؟

سردار سلیمانی در زمان مشکلات افغانستان و اشغال آن کشور تابع سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران بود. در سال 2001، طالبان تعدادی از دیپلمات های ایرانی را در مزارشریف کشتند و جنایات زیادی را علیه اقوام مختلف از جمله هزاره ها و شیعیان مرتکب شدند. در هر صورت سردار سلیمانی تلاش می‌کرد تا نگذارد آمریکا بر افغانستان حکومت کند و اقوام مختلف در افغانستان نقشی در تشکیل دولت داشته باشند و طالبان تنها گروه حاکم بر افغانستان نباشند.

از زمان اعلام موجودیت داعش، اظهارنظرهای زیادی درباره علت ورود ایران به منطقه مطرح شده است. برخی اعلام کرده اند که ایران بر اساس منافع راهبردی خود وارد این نبرد شده و نظرات دیگری نیز مطرح شده است. به نظر شما دلایل ورود سردار به این چالش چه بود و چه سودی از این ورود برای ایران داشت؟

ایران به دعوت دولت های سوریه و عراق و همچنین اقلیم کردستان به آنها در مبارزه با داعش کمک کرد. بیشتر کمک های ایران مستشاری و تسلیحاتی بوده است و این امر باعث شده که داعش نتواند بر سوریه و عراق مسلط شود و اقلیم کردستان را فتح کند. البته اگر ایران قرارداد کمک رسمی با این کشورها امضا می کرد، منافع ایران بهتر تامین می شد. به ویژه قرار بود با اقلیم کردستان قراردادی امضا شود تا در ازای کمک ایران در دفاع از دولت کردستان در برابر داعش، اقلیم اجازه فعالیت گروه های تجزیه طلب ضد ایرانی در سرزمین تحت کنترل خود را ندهد.

سردار جدا از ویژگی های خاص نظامی، ویژگی های فردی و اجتماعی خاصی نیز داشت. این گونه دیدگاه ها، اظهارات او در مورد مقابله با جوانانی است که متفاوت فکر می کنند و …. اگر سردار در تجمعات اعتراضی پس از درگذشت مهسا امینی شرکت می کرد چه توصیه هایی به دو طرف می کرد؟
سردار سلیمانی موضع گرفت و طبق فرمایشات رهبری عمل کرد. بنابراین من نمی دانم ایشان مواضع متفاوتی از مواضع رسمی کشور گرفته است.

حاج قاسم در کنار سرداران بزرگی چون شهیدان حسین هرازی، مهدی باکری، احمد کاظمی، ابراهیم حمت، احمد متوسلیان، حسن باقری، مهدی زین الدین، حمید باکری، عباس کریمی، سیدرضا، دستواره محمود کاوه و نورعلی شوشتری، همگی بود. که از ارکان ستبر بودند و در قدرت دفاعی ایران قوی بودند
در سال 2001، طالبان تعدادی از دیپلمات های ایرانی را در مزارشریف کشتند و جنایات زیادی را علیه اقوام مختلف از جمله هزاره ها و شیعیان مرتکب شدند.
حاج قاسم موفق شد سپاه قدس را به یک گروه امنیتی موثر منطقه ای تبدیل کند

دیدگاهتان را بنویسید